2021. február 05. | 00:02

A japán autógyártó és a Stanford Egyetem közös fejlesztése extra biztonságot adhat csúszós útviszonyok esetén.

A Toyota amerikai kutatócsapata a Stanford Egyetemmel közösen kifejlesztett egy részlegesen önvezető Supra GR modellt, amely a benne ülő sofőr beavatkozása nélkül képes driftelni. A japán autógyártó abban bízik, hogy a technológia utat talál a közúton használt autókba is, ezáltal a járművezetők extra biztonságot kaphatnak olyan helyzetekben, amik meghaladhatják a vezetői képességeiket.

Vegyük például, hogy a sofőr elveszíti az irányítást az autó felett egy nedves és csúszós útszakaszon. A tapasztalt, képzett járművezetők ilyen körülmények között óvatosan bánnak a gázzal, a fékkel és a kormánnyal, az átlagos autósok azonban nem minden esetben rendelkeznek a megfelelő képességekkel. A Toyota új projektje azt vizsgálja, hogyan vehetnék hasznát az önvezető technológiának az ilyen helyzetekben.

Az autó fedélzeti rendszere a számítógép kiszámított előrejelzésére épít. A nagyteljesítményű processzorok többszáz lehetséges helyzetet tudnak modellezni, mielőtt a sofőr elérne egy adott kanyarhoz. A Toyota szerint az önvezető rendszer az előrejelzések segítségével képes lenne beavatkozni a balesetek elkerülése érdekében.

A Toyota fejlesztése az amerikai Stanford Egyetem kutatásából merít. Az eljárást igazolandó, az oktatási intézmény hallgatói egy olyan önvezető rendszert terveztek egy DeLorean számára, mely drfitelés közben képes irányítás alatt tartani az autót. A japán autógyártó emellett autóversenyzőkkel is konzultált, hogy az ő tapasztalatukat felhasználva tovább fejleszthessék a technológiát.

„Minden nap történnek olyan halálos kimenetelű balesetek, melyek az extrém körülmények miatt szinte elkerülhetetlenek. Minden sofőrnek vannak gyengeségei, egy ütközés elhárításához pedig sokszor a képességeinket meghaladó manőverek szükségek. A most zajló projekt segítségével a Toyota Kutatóintézete a világ legképzettebb autóvezetőitől tanulva olyan irányítási algoritmusokat fejleszthet ki, melyek felerősítik az emberi vezetői képességeket, és növelik az autók biztonsági fokozatát” - fogalmazott Gill Pratt, a Toyota Kutatóintézetének vezető tudósa.

A Toyota célja, hogy nullára csökkentse a közúti balesetekből származó áldozatok számát. A japán autógyártó annyira elkötelezett a biztonság növelése mellett, hogy az elkészült technológiáját más vállalatokkal is hajlandó megosztani.