Teljesítmény ötvözve a formával – 500 lóerős V8-as BMW E28

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

Nem feltétlen kell feláldoznod a megnövelt teljesítményed a forma oltárán. Erre tökéletes precedens Dirk kompresszoros GM blokkos E28-a!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Nem nyugszom addig, amíg az összes oldschool BMW-ről nem mutatok be legalább egy igényes építést számodra. Ezt nem pont azért, mert mondjuk óriási bimmer fan lennék. Sokkal inkább azért, mert mások azok, akik piedesztára emelik ezeket a klasszikus szerkezeteket.

Ez a tény viszont nagyon is jól jön egy magamfajta tuning orientált fanatikusnak, hiszen számtalan elképesztő gépkocsi kerül ki a rejtett garázsokból az internet gigászi világába. Tökéletes példa erre Dirk V8-as blokkal szerelt, egyedi fitmentű BMW E28-asa. Az ilyen építésekben az a különleges, hogy a legtöbb laikus azt hiszi, hogy az irtózatos teljesítményt a tulaj feláldozta az egyedi felni/futómű kapcsolatért.

Erről viszont szó sincsen, Dirk nem vállalt kompromisszumot, pontosabban csak annyit, amennyi neki még nem számít kompromisszumnak.

A cápa BMW-k közkedvelt példánya

Ugyan már volt szó egyszer egy E28-as BMW-ről, Rusty Slammington formájában, de az annyira hardcore építés, hogy igazából nem sorolnám be az egyedi E28-as listámba, sokkal inkább egy képzeletbeli Hot-rod kategóriába.

BMW E28 335i V8

Teljesítmény ötvözve a formával – 500 lóerős V8-as BMW E28

Az E28-as BMW az E12-est követte a BMW 5-ös szériájában 1981-1987-ig. Az autóból kicsit több mint 722 ezer darab készült, így mára potenciális ritkasággá vállhatott, különösen a különleges típusok.

A négyajtós szedán karosszériával készült bimmerek számos kivitelben készültek, itt Európában az 1,8 literes négyhengeres 318i volt a legelterjedtebb, de létezett még az 2,0 literes hathengeres 520i, a dízel szekcióból az 524d-k és turbódízelek, valamint a hathengeres 528i-k, az 535i-ről és az M-es szériákról nem is beszélve.

A legizgalmasabb 3,5 literes M-es E28, ami gyárilag M-tech futóművet, felniket és karosszéria kiegészítőket kapott, a 256 illetve 282 lóerős erőforrásokkal együtt, amik 7,2 valamint 7,9 másodperces gyorsulást tettek lehetővé a stílusos cápa számára.

A kultusz viszont nem csak a ritka M-es vagy Alpina-modelleknél alakult ki, hanem a folyamatosan fogyatkozó példányszámnak köszönhetően szinte minden egyes E28-as körül növekszik az igény, legyen abban bármilyen motor. Ezáltal a tuningiparra is rányomta bélyegét a klasszikus bódé és hiába a több mint 30 éves konstrukció, mindmáig lehet kapni új tuning alkatrészeket az E28-as modellekhez.

Persze a legtöbben igyekeznek a gyári formákat megőrizni, egy szolid felni, ültetés esetleg plusz lóerők és kész is. Aztán itt van a New Jersey-i tuner, Dirk Deppen aki szépen keresztülhúzta azt, amit eddig leírtam.

BMW E28 BBS felniken

A BBS felnik nem csak az optikát, de a tapadási felületet is növelik, hála a szélesebb gumik lehetőségének

Őrült kasztni, 500 lóerős bizarr teljesítmény

A sleeper fogalommal már találkozhattál, ha rendszeresen olvasod cikkeimet, de ez esetben most nem fog kelleni elővenni a fogalmat. Ugyanis Dirk E28-a kiváló precedens arra, hogy mégis mit nem szokás sleepernek nevezni.

Dirk nem az E28-on kezdte el egyedi stílusát csiszolgatni, mert előző autója szintén egy oldschool BMW volt, de akkor egy 3-as széria E30-as generációja. Az E30 sem mondható szolidnak, mivel 5,3 literes LS V8 (Corvette), egyedi widebody, ultraszéles felnik és megannyi egyedi alakítás megtalálható a kupén (a V8-as azóta az E28-ba költözött).

A tuner története viszont itt nem rekedt meg, mivel a széttuningolt E30 mellé kellett egy olyan BMW is, amivel elmehetne Dirk a postára, vagy amivel a hétvégi bevásárlást megejtheti. Képbe is került egy E28-as, M30-as erőforrással. A szigorú „ez most már gyári lesz kijelentés” ellenére Dirk úgy gondolta, hogy egy M106-os BMW blokk (egy E23 745i-ből) még nem számít „túlzott módosításnak”.

GM LS V8 Procharger kompresszorral

A 340 lóerő körüli érték nem volt elegendő a tunernek, így egy Procharger márka is bekerült a képbe

Ezt egészen addig mondogatta magának, mikor a garázsában lévő 5,3 literes V8-as elő nem került és véletlenül be nem pattant magától az E28-as motorterébe. Itt indult el a már agyonhasznált lavina effektus, aminek a legalján Dirk állt a BMW-vel. A 4. generációs GM-blokk hajtásláncához bekerült még egy AR5-ös nyomatékváltó egy Chevrolet Coloradoból.

„Poén volt a teljesítmény, de még több kellett”

A szokásos telhetetlenség Dirk jobb lábánál is felütötte a fejét, hiszen hiába padlózta le a tuner, egyre csak többet és többet akart. Az eredmény egy Procharger kompresszor lett, amihez, Comp Cams vezérműtengelyek, Platinum szeleprugók, Edelbrock szívósor és néhány további apróság társult, a teljesen kipucolt motortérben.

A teljesítmény 500 lóerő körüli lett, ami egyelőre úgy néz ki, hogy egy darabig kielégíti a telhetetlen tunert. Persze a felfüggesztés sem maradhatott érintetlenül egy ilyen bonyolult műveletsorozat után, mint egy Corvette V8-as beapplikálása egy E28-ba. A BMW Z3 bölcső, kormánymű, E46 lengőkarok, SLR kormányszög-módosító, BC Racing állítható futómű valamint egy E46 330i fékrendszer elengedhetetlen alakítás volt.

BMW E28 535i M-tech

Az M-tech külső és a sárvédő-szélesítések jól passzolnak a cápa megjelenéséhez

A 17x10” illetve 17x10,5”-os BBS RC felnik is mindennek mondhatóak, csak szolidnak nem, amely segítségével a tuner olyan optikát érhetett el autójával, amire mindig is vágyott. Dirk egyébként azóta „nem találja” a motorháztetejét, amióta az LS V8-as bekerült a kihegesztett motortérbe.

Dirk most már elegendőnek érzi a teljesítményt (egy időre), azt ugyan nem tudja, hogy mit hoz a jövő, hiszen a „bevásárlós” autójából ismét egy 500 lóerős szörnyeteget varázsolt. A megoldás nyilván egy harmadik bimmer lesz, amihez most már tényleg nem fog hozzányúlni. Hát persze. Szerinted melyik klasszikust vegye kezelésbe Dirk következő projektje során?

Forrás:

Kapcsolódó írások

Hétvégi autós programajánló 09.16-17.
2017. szeptember 15.
Még tart a jó idő, ne maradjatok otthon hétvégén se, ha csodálatos autókat nézegethettek a ragyogó kora őszi napsütésben Budapesten és Hatvanban
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
Volkswagen Jetta tuning elölről
2019. április 11.
2019-ben sem maradhat el a német autók nagytalálkozója
Top 8 tuning felni, amik nélkül értelmetlen az élet
2018. január 22.
Egy autót nem öltöztet jobban semmi, mint azok kerekei. Az öltöztetés királyainak listája pedig igencsak hosszas, de leszűrtem nektek nyolc márkát, amik a legelismertebbek a piacon akár történelmükkel, akár innovációikkal.