2018. április 24. | 18:49

Nem feltétlen kell feláldoznod a megnövelt teljesítményed a forma oltárán. Erre tökéletes precedens Dirk kompresszoros GM blokkos E28-a!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Nem nyugszom addig, amíg az összes oldschool BMW-ről nem mutatok be legalább egy igényes építést számodra. Ezt nem pont azért, mert mondjuk óriási bimmer fan lennék. Sokkal inkább azért, mert mások azok, akik piedesztára emelik ezeket a klasszikus szerkezeteket. Ez a tény viszont nagyon is jól jön egy magamfajta tuning orientált fanatikusnak, hiszen számtalan elképesztő gépkocsi kerül ki a rejtett garázsokból az internet gigászi világába. Tökéletes példa erre Dirk V8-as blokkal szerelt, egyedi fitmentű BMW E28-asa. Az ilyen építésekben az a különleges, hogy a legtöbb laikus azt hiszi, hogy az irtózatos teljesítményt a tulaj feláldozta az egyedi felni/futómű kapcsolatért. Erről viszont szó sincsen, Dirk nem vállalt kompromisszumot, pontosabban csak annyit, amennyi neki még nem számít kompromisszumnak.

A cápa BMW-k közkedvelt példánya

Ugyan már volt szó egyszer egy E28-as BMW-ről, Rusty Slammington formájában, de az annyira hardcore építés, hogy igazából nem sorolnám be az egyedi E28-as listámba, sokkal inkább egy képzeletbeli Hot-rod kategóriába.
Teljesítmény ötvözve a formával – 500 lóerős V8-as BMW E28

Az E28-as BMW az E12-est követte a BMW 5-ös szériájában 1981-1987-ig. Az autóból kicsit több mint 722 ezer darab készült, így mára potenciális ritkasággá vállhatott, különösen a különleges típusok. A négyajtós szedán karosszériával készült bimmerek számos kivitelben készültek, itt Európában az 1,8 literes négyhengeres 318i volt a legelterjedtebb, de létezett még az 2,0 literes hathengeres 520i, a dízel szekcióból az 524d-k és turbódízelek, valamint a hathengeres 528i-k, az 535i-ről és az M-es szériákról nem is beszélve. A legizgalmasabb 3,5 literes M-es E28, ami gyárilag M-tech futóművet, felniket és karosszéria kiegészítőket kapott, a 256 illetve 282 lóerős erőforrásokkal együtt, amik 7,2 valamint 7,9 másodperces gyorsulást tettek lehetővé a stílusos cápa számára. A kultusz viszont nem csak a ritka M-es vagy Alpina-modelleknél alakult ki, hanem a folyamatosan fogyatkozó példányszámnak köszönhetően szinte minden egyes E28-as körül növekszik az igény, legyen abban bármilyen motor. Ezáltal a tuningiparra is rányomta bélyegét a klasszikus bódé és hiába a több mint 30 éves konstrukció, mindmáig lehet kapni új tuning alkatrészeket az E28-as modellekhez. Persze a legtöbben igyekeznek a gyári formákat megőrizni, egy szolid felni, ültetés esetleg plusz lóerők és kész is. Aztán itt van a New Jersey-i tuner, Dirk Deppen aki szépen keresztülhúzta azt, amit eddig leírtam.
A BBS felnik nem csak az optikát, de a tapadási felületet is növelik, hála a szélesebb gumik lehetőségének

Őrült kasztni, 500 lóerős bizarr teljesítmény

A sleeper fogalommal már találkozhattál, ha rendszeresen olvasod cikkeimet, de ez esetben most nem fog kelleni elővenni a fogalmat. Ugyanis Dirk E28-a kiváló precedens arra, hogy mégis mit nem szokás sleepernek nevezni. Dirk nem az E28-on kezdte el egyedi stílusát csiszolgatni, mert előző autója szintén egy oldschool BMW volt, de akkor egy 3-as széria E30-as generációja. Az E30 sem mondható szolidnak, mivel 5,3 literes LS V8 (Corvette), egyedi widebody, ultraszéles felnik és megannyi egyedi alakítás megtalálható a kupén (a V8-as azóta az E28-ba költözött). A tuner története viszont itt nem rekedt meg, mivel a széttuningolt E30 mellé kellett egy olyan BMW is, amivel elmehetne Dirk a postára, vagy amivel a hétvégi bevásárlást megejtheti. Képbe is került egy E28-as, M30-as erőforrással. A szigorú „ez most már gyári lesz kijelentés” ellenére Dirk úgy gondolta, hogy egy M106-os BMW blokk (egy E23 745i-ből) még nem számít „túlzott módosításnak”.
A 340 lóerő körüli érték nem volt elegendő a tunernek, így egy Procharger márka is bekerült a képbe

Ezt egészen addig mondogatta magának, mikor a garázsában lévő 5,3 literes V8-as elő nem került és véletlenül be nem pattant magától az E28-as motorterébe. Itt indult el a már agyonhasznált lavina effektus, aminek a legalján Dirk állt a BMW-vel. A 4. generációs GM-blokk hajtásláncához bekerült még egy AR5-ös nyomatékváltó egy Chevrolet Coloradoból.

„Poén volt a teljesítmény, de még több kellett”

A szokásos telhetetlenség Dirk jobb lábánál is felütötte a fejét, hiszen hiába padlózta le a tuner, egyre csak többet és többet akart. Az eredmény egy Procharger kompresszor lett, amihez, Comp Cams vezérműtengelyek, Platinum szeleprugók, Edelbrock szívósor és néhány további apróság társult, a teljesen kipucolt motortérben. A teljesítmény 500 lóerő körüli lett, ami egyelőre úgy néz ki, hogy egy darabig kielégíti a telhetetlen tunert. Persze a felfüggesztés sem maradhatott érintetlenül egy ilyen bonyolult műveletsorozat után, mint egy Corvette V8-as beapplikálása egy E28-ba. A BMW Z3 bölcső, kormánymű, E46 lengőkarok, SLR kormányszög-módosító, BC Racing állítható futómű valamint egy E46 330i fékrendszer elengedhetetlen alakítás volt.
Az M-tech külső és a sárvédő-szélesítések jól passzolnak a cápa megjelenéséhez

A 17x10” illetve 17x10,5”-os BBS RC felnik is mindennek mondhatóak, csak szolidnak nem, amely segítségével a tuner olyan optikát érhetett el autójával, amire mindig is vágyott. Dirk egyébként azóta „nem találja” a motorháztetejét, amióta az LS V8-as bekerült a kihegesztett motortérbe. Dirk most már elegendőnek érzi a teljesítményt (egy időre), azt ugyan nem tudja, hogy mit hoz a jövő, hiszen a „bevásárlós” autójából ismét egy 500 lóerős szörnyeteget varázsolt. A megoldás nyilván egy harmadik bimmer lesz, amihez most már tényleg nem fog hozzányúlni. Hát persze. Szerinted melyik klasszikust vegye kezelésbe Dirk következő projektje során? Forrás: