Egy átalakítási útmutató? Ilyen létezik? Most már igen, rögtön az E46 M3-as örök klasszissal kezdve! Mi legyen a következő delikvens?
Társszerző: Bolgár Krisztián
Igen, tudom. Az E46 M3 már eleve egy olyan szerkezet, ami már önmagában is tökéletes. Hiszen a hat éven át gyártott típus (2006-ig) megkapott mindent, amivel a BMW a középső méretű bimmereket felszerelhette a kor adottságain belül. A frissen fejlesztett 3,2 literes S54-es sorhatos benzines erőforrás 338 lóerőt termelt meg az 1,5 tonnás kupé számára. A limitált CSL-verzió, amiből mindössze 1400 készült, még több, 355 lóerőre volt képes, arról nem is beszélve, hogy a kasztni is mindössze 1,3 tonna volt (Coupe Sport Lightweight). Most pedig a formáról. Kevés ember tud ellenállni az E46-os formavilágnak, ami pedig még elképesztőbb, hogy egy majd 20 éves vonalvezetésről van szó. Összességében a kupé valamint kabrió kivitelben készült E46 M3-sok örök ikonok maradnak, ahogyan az az E30 M3-nál is jelenleg zajlik, a szép példányok komoly értékkel fognak rendelkezni, alig egy évtizeden belül. Kérdés az, hogy hogyan érdemes hozzájuk nyúlni?A 3,2 literes sorhatos tuningja
Lényegében akkor érdemes elkonzerválnod egy E46 M3-at, ha azt szeretnéd, ha évekkel később eladva sokkal többet szakíts rajta. De abban az esetben, ha a pénzügyi befektetés hidegen hagy és csak egy őrült M3-ast szeretnél, akkor jó helyen jársz. Igyekszem összeszedni, hogy milyen „szolid” belenyúlásokkal érdemes egy E46 M3-at még izgalmasabbá tenni.Kezdem máris a már öntöttvas blokkú S54-es módosítási lehetőségeivel. Előbbi információ azért hasznos, mert az alumínium blokkal ellentétben a gömbgrafitos öntöttvas ugyan lehet, hogy nehezebb, de sokkal inkább terhelhetőbb is. Ezáltal különösebb erőlködés nélkül lehet 400 lóerőt kihozni egy széria E46 M3-ból. Egy egyedi kipufogórendszer, 4-1-ben leömlő, nagyobb szívósor, sportlégszűrő és könnyített kuplung. Máris 400 lóerő környékén vagy, de a leghatásosabban egy mechanikus feltöltővel tudsz még egy 100-as értéket lépni. Válassz egy ESS TS1-es roots-töltőt! A kompresszor folyamatos töltőnyomást biztosít, zenélő robajjal jár és garantáltan 500 lóerő körüli teljesítményt szolgáltat. Természetesen a márka csak egy példa volt, ennél sokkal erősebb kompresszort is választhatsz, de a turbósítás sincs kizárva. Ekkor viszont már komolyabban bele kell nyúlni a hengerek tartalmába is, de a pénztárcád is kegyelemért fog könyörögni.
Ideális felnik és gumik
Az ideális felni márkákról felesleges lenne cikkeznem, hiszen úgyis mindenki a saját ízlése szerint fog választani garnitúrát. Azt viszont figyelembe kell venned, hogy az M-es E46-os sárvédői jóval teltebbek, így szélesebb felnik gond nélkül beférnek az ívek alá.Az ajánlott méret legalább 18x10”, legalábbis hátra mindenképpen. Előre is beférhet (ET/besajtolási mérettől függően), de némi kerékdőlést akkor kell varázsolni az autó alá, amit egyedi lengőkarokkal oldható meg a leggyorsabban. Ha ettől eltekintenél, akkor a 9”-os szélesség is elegendő lesz (szintén ET-től függően). A gumik ajánlott szélessége elöl 245 mm, hátul pedig 265 mm. Persze ettől is szabadon ellehet térni, de az említett méretekre ez az ideális. Sokan 19”, 20”, sőt még 21”-os felniket is bepaszíroznak a hízott ívek alá, ami garantált látvány elem, de a használhatósága csökken az M3-nak.
Csökkentett fékút, növelt fékhatás
Azzal azt hiszem, mindenki egyetért, ha a motor teljesítményét növeled, akkor ajánlott a fékhatás növelését is a heti teendők közé sorolni, hiszen a biztonság az első. Ha nem is növeled az S54-es teljesítményét, akkor is nyugodt lélekkel foghatsz bele a fékrendszer tuningjába, baj nem lehet belőle (feltéve, ha szakember végzi a beavatkozásokat)!Az egydugattyús fékrendszert sokan alulméretezettnek tartották az M3-ak számára, de a ritka CSL-szériák számára már megoldották, megnövelt dugattyúkkal, féktárcsákkal és fékpofákkal. Abban az esetben, ha nem egy CSL-t akarsz tuningolni, akkor ideális már ezt a CSL fékrendszert beújítanod az M3 alá, de rengeteg gyártó ajánl hasonló áron kettő-, illetve háromdugattyús első féknyergeket, nagy féktárcsát, erősebb pofákkal és fékfolyadékkal. Ilyen például a Brembo, a Tarox vagy a Stoptech.
Ültetett futómű
Ismét a téma, ami talán a legmegosztóbb az autó körül. Két variáció van. Ha szeretnéd a porban látni a szörnyeteged, akkor célszerű egy levegős rendszert rendelned autódhoz, hiszen már rengeteg gyártó ajánl (Accuair, Airlift, TA Technix) megfizethető árú, sőt, pályára is használható airride rendszereket (ez már kicsit drágább).Viszont ha maradnál a 18”-os felni átmérőnél, akkor elegendő egy állítható futóművet beújítanod, amire még több márkalehetőség létezik. KW, BC Racing, Bilstein és sorolhatnám estig, a lényeg, hogy hamisítatlan pályaautóvá alakítható az M3 ezekkel a futóművekkel. Az ínyencek még vásárolhatnak poliuretán szilenteket, esetleg átalakított kormányösszekötőket és némi kerékdőlést eredményező egyedi toronycsapágyakat is.
Mi a helyzet a külsővel?
Na, igen, ez is egy tipikusan „egyszerű, de mégsem az” téma. Hogyha szeretnéd megtartani az OEM-hatást, akkor mindenképpen a gyári E46-ok körül kell körbenézned. Mivel már rendelkezel az M-es tuning optikával, ezért a csúcs CSL, vagy a mégcsúcsabb GT-verziók karosszéria elemei közül válogathatsz. Ilyen lehet például a szénszálas CSL csomagtérajtó, a szintén szénszálas M3 GTR motorháztető, CSL első lökös vagy hátsó diffúzor.Ezeket könnyedén beszerzed az internetről és garantáltan agresszív formát fog kölcsönözni, az amúgy sem szerény M3-ad számára. De léteznek komolyabb megoldások is, mint például a Rocket Bunny bodykitt, ami elöl 20, hátul pedig 60 mm-rel szélesíti a háromajtós sportautódat. A szíved joga, hogy milyen alkatrészeket fogsz beszerelni, mindenesetre elég nehéz mellényúlni egy E46 M3 tuningjával, hiszen hemzsegnek a prémium alkatrészek a piacon. Te milyen módosításokat hajtanál végre, ha ott várna a feljáródón egy M3-as? Forrás: