2022. október 21. | 08:14

Azt állítják, hogy a megoldásuk észrevehetőbbé teszi a félreállt autót.

Az autókon vannak olyan segédberendezések, amik vagy tökéletességük vagy a szabályozások miatt nem fejlődtek jelentősen az elmúlt évtizedekben. Az egyik ilyen a vészvillogó.

Talán az egyetlen plusz, ami történt vele az években, hogy a hagyományos villogás helyett újonnan stílusos futófénnyé változott az index-szel együtt. Miért is akarnánk rajta változtatni, hiszen nagyjából 70 éve jelen van szinte változatlanul és feladatát tökéletesen ellátja.

Egy amerikai startup vállalkozás, az Emergency Safety Solutions (ESS) szerint hatékonyabbá is lehet tenni csupán azzal, ha megváltoztatjuk a frekvenciáját. Az ott érvényben lévő 1,5 Hz helyett áttérnének az 5 Hz-es frekvenciára, ezzel elmondásuk szerint sokkal észrevehetőbb lenne egy félreállt autó.

A kutatásaik azt bizonyítják, hogy átlagosan 12 másodperccel hamarabb veszik észre más sofőrök a gyorsabb vészvillogót. A H.E.L.P (Hazard Enhanced Location Protocol) nevezetű egység nem csak gyorsabb villogást eredményezne, hanem GPS jel alapján automatikusan figyelmeztetné a többi járművezetőt a félreállásról.

Az első gyártó, amely felhasználhatja ezt a rendszert valószínűleg a Tesla lesz, autóiba egy vezetéknélküli frissítéssel küldheti majd ki, egyelőre csak Amerikában.

Érdekes kérdéseket vet fel a rendszer egy szigorúbban szabályozott országban, mint például nálunk. A KRESZ úgy fogalmaz:

A villogó fényű lámpa villogásának egyenletesnek, jól érzékelhetőnek, a villogások számának percenként 90±30-nak kell lennie.

Emellett a 37-es paragrafus 6-os pontjában - amiben a villogó fényű fényjelző berendezéssel foglalkozik - nem különbözteti meg az index és vészvillogó sebességét, így nálunk aligha lenne KRESZ módosítás nélkül bevezethető az újítás. 

Pexels