Ültetett bálna – T5-ös Volkswagen Transporter

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

Egy nem hétköznapi tuning alapnak számít a T5-ös Transporter, de ettől függetlenül több egyedi T5-ös szaladgál, mint azt elsőre hinnéd! Itt van példának Iain „Bass Bus”-a!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Már volt, hogy egy különleges tuningalapról számoltam be. Akkor egy egyedi Isuzu platós kisteherautó volt a témám, amit a tulajdonos egyedi driftautójának szállításához alakította át úgy, hogy stílusban is passzoljon az említett versenyautóhoz. A mostani cikkem jellege is jól alátámasztja azt, hogy a tuning univerzuma rendkívül tágas és közel sem csak személyautókra alkalmazható! Az egyterűek, kisteherautók és kisbuszok tuningja ugyanannyira hatásos, mint a személyautóknál elérhető szint.

Éppen ezért van az, hogy rengetegen fognak bele kedvenc melós autójuk átalakításába, annak ellenére, hogy alkatrészellátásban nem a legfrekventáltabbak a „dobozos” gépjárművek. Ilyenkor bukkan fel az emberi kreativitás, hiszen aki akarja, az úgyis megoldja, hogy autója úgy nézzen ki, ahogyan azt egy megszaladt gondolatában egyszer megálmodta. Ehhez hoztam most egy kivételes példát a brit Iain Dickinson szerepében, aki egy lószállítónak használt T5 Transportert vett kezelésbe és alakított át teljesen egyéni módon.

Transzportálás, Volkswagen módra

A már közel 70 éves (!) múlttal rendelkező Volkswagen Transporter-modellcsalád az egyik legrégebb óta gyártott kisbusz, amit az autóipar valaha a hátán hordott. Nem csoda, hogy a régi Transporter modellek mindmáig óriási kultusszal rendelkeznek. Hogy miért is emeltem ki a régi szót? Nos, bárhogy is nézed a dolgokat, a T1 és T2-es Transporter nemzedék utánozhatatlan típusok, amiknek sikerét sem a Volkswagen, sem pedig más márka nem tudná megismételni.

VW Transporter T5 Ferrari felniken

Egy nem hétköznapi tuning alapnak számít a T5-ös Transporter, de ettől függetlenül több egyedi T5-ös szaladgál, mint azt elsőre hinnéd! Itt van példának Iain „Bass Bus”-a!

Itt most nem csak a műszaki és esztétikai sikerességre kell gondolni. Nagyban hozzájárult a kulturális, illetve populáris elterjedtsége is, gondolj csak a ’60-as évek hippi korszakára! Kultikus darabbá vált az 1950-1967-ig gyártott T1-es Transporter, amely elképesztően praktikus kialakításával, valamint sokféle variációban kapható karosszériájával fogta meg a mikrobuszra vágyók lelkét.

Az 1967-1979-ig gyártott T2, majd a soron következő 1992-ig gyártott T3-as volt még az a Transporter, amiknél a főbb hangsúly a szabadidő autózás - egyesítve a személyszállítással – volt, persze nem az összes kivitelnél.

A ’90-es évektől elérhető T4-es már sokkal inkább a praktikus, kommersz és egyszerű megoldások miatt vált közkedvelté, nem pedig a frenetikus kiviteleinek köszönhetően. 2003-2016-ig pedig az utód, T5-ös került a Transporter család élére, egészen 2017-ig, amely évtől kezdve már a legújabb T6-ok kaphatóak mindmáig. Utóbbi két generáció már a T4-es formavilágát, tervezési tulajdonságait vitték tovább, a Volkswagen nyomott sem hagyva a felmenők kultikus szerepéből (nem úgy, mint pl. a Beetle-nél).

VW Transporter T5 Ferrari felniken

T5, ahogyan még nem láttad. A földön „kúszva”, egyedi sportos külsővel és Ferrari felniken

A „Bass Bus” T5-ös megszületése

Iain egy megszállott tuner, akinek másik „káros szenvedélye” a zeneipar. Imádja a dübörgő basszusokat, az egyedi autókról nem is beszélve. Ezáltal ötvözte mindkét szenvedélyét és egy olyan műhelyt nyitott, ahol semmilyen módosítás elől „nem rejtőznek el”, különösen nem a hifi rendszerek installálásától.

A tuner előző demóautója - amelyet cége promótálására használt - egy 2003-as Audi S3 Quattro volt, egyedi 2012-es S3-as facelift fronttal. Iain úgy gondolta, hogy ideje valami újat alkotnia, amiben a hely kínálta lehetőséget hatékonyan kihasználhatná. Ekkor jött kapóra az egyik kuncsaftja által behozott T5-ös Transporter, amely lószállításra volt addig a napig befogva. A dobozos kisbuszban hamar meglátta a lehetőséget Iain és ajánlatot is tett a tulajdonosnál.

Egyedi VW T5 raktér

Fapadló, 8 db mélynyomó, 2 db kompresszor és még mindig van elég hely

Az egykori tulajdonos habozás nélkül megvált a T5-től, Iain legnagyobb örömére, bár az öröm nem volt határtalan, hiszen elmondása szerint rengeteg lószőrt, körmöt és trágyát kellett kivakarnia a raktérből.

Teljes átalakítás egy 5,3 méteres T5-nél?

Iain a britek egyik közkedvelt irányvonalát vette alapul, ötvözve saját „mániáját” és a potenciális demóautó gondolatát. A cél egy minél megfogóbb, egyedibb és műhelyének stílusát tükröző T5-ös létrehozása volt. Ehhez jött az OEM tuning stílus ötlete, mivel egy ekkora kasztninál könnyen az ízléstelenségekbe lehet „fulladni”, ha eltúlozza az ember. A letisztult sportos külső viszont hibátlan megoldásnak számított a T5 esetében is.

Sport Line első toldat került fel a frontra, egyedileg átalakítva a JPL Automotive splitterrel. Jelnélküli hűtőrács, illetve egy egyedi fényszórópár is beköltözött az autó arculatába, eltávolított hátsó ablaktörlőlapáttal, krómdíszekkel és műanyagokkal a teljes kaszni területén.

VW Transporter egyedi Range Rover felniken

A méret a lényeg: az egykori lószállító fékrendszere is példaértékű

Az Audi Q7 visszapillantók, hátsó lökös és a trapéz kipufogóvégek emelik a hátulsó fertály presztízsét, VW Caravelle hátsó lámpákkal együtt. A futómű egyedi Airlift V2 airride rendszert, Airrex légrugókat (GAZ gátlókra építve), Zenith OB2 kompresszorokat, 2 gallonos légtartályt és egyedi „hardline”-t kapott, kiegészítve a Range Rover hatdugattyús féknyergeivel.

A fék továbbá egyedi CNC-zett „banana” (Brembo poén) féktárcsákat kapott, elöl 380 mm, hátul pedig 360 mm átmérővel. A megnövelt fékrendszer nem a gyári 2,0 TDi erőforrás miatt volt szükséges, hanem 20x10,5”-os Ferrari 458-as felnik miatt, amik már komolyabb betekintést tesznek lehetővé a nézelődök és bámészkodók számára. A beltér Recaro CS üléseket, Caravelle műszerfal-elemeket, Golf MK7 GTi kormányt, egyedi fekete Nappa és Alcantara bőrözést valamint dupla cérnavarrást kapott.

A kabin további része, ami egykor lovak szállítását elégítette ki, most 8 db Kicker 12”-os mélynyomónak, 4 db Kicker CX1200-as erősítőnek, 2 db hangsugárzónak és 2 db akkumulátornak ad otthont, teljes igényességgel kivitelezett beépítéssel.

A 138 dB-es „Bass Bus” maximálisan teljesíti Iain igényeit, a járókelők, találkozókra kijárók és persze a rendőrök legnagyobb örömére! Iain elégedett a T5-ös varázsával, ami azt illeti, újabb demóautó esetén is valami hasonlóban tudná elképzelni magát és cége védjegyét. Szerinted még milyen kisbuszok alkalmasak egy demóautó kivitelezéséhez?

Forrás:

Kapcsolódó írások

Hétvégi autós programajánló 09.16-17.
2017. szeptember 15.
Még tart a jó idő, ne maradjatok otthon hétvégén se, ha csodálatos autókat nézegethettek a ragyogó kora őszi napsütésben Budapesten és Hatvanban
Top 8 tuning felni, amik nélkül értelmetlen az élet
2018. január 22.
Egy autót nem öltöztet jobban semmi, mint azok kerekei. Az öltöztetés királyainak listája pedig igencsak hosszas, de leszűrtem nektek nyolc márkát, amik a legelismertebbek a piacon akár történelmükkel, akár innovációikkal.
Volvo S60 Polestar Engineered, az új vonal első tagja
2018. június 14.
A Polestar Engineered a Volvo és a Polestar összefolyása.
Mazda RX-7 R2
2018. szeptember 23.
A légkonditól kezdve minden „fölösleges” elemet kipakolt Mike az RX-7-ből, amit pedig lehetett, karbonnal és műanyaggal helyettesített.