Ki gondolta volna, hogy a legrégebbinek látszó lakókocsik kínálják majd a legmodernebb megoldásokat a lemezek alatt? Talán ismered az amerikai Airstream lakókocsikat és lakóautókat készítő vállalatot, ők azok, akik gyakorlatilag a mai napig sem változtattak semmit a termékeik dizájnján. Ha látsz is egy jellegzetesen alumíniumszínű gömbölyű lakókocsit, azt hiheted, hogy már tízszer keresztülhúzták a világon, pedig simán lehet, hogy vadonatúj.

Airstream lakókocsi

Pont ez teszi különlegessé az Airstream lakókocsijait, nosztalgiázó klasszikus kinézetük modern, minden igényt kielégítő belsőt rejt. A vállalatot az 1930-as években alapították és kis túlzással azóta is ugyanúgy néznek ki a termékeik. Olyan ez, mint egy jó sleeper, ami kívülről egy átlagos autónak tűnik, de valójában 3-400 lóerős motor mozgatja és komoly meglepetéseket tud okozni a gyanútlan autóstársaknak. Valami ilyesmit nyújt az Airstream is.

A közel 90 éves vállalat folyamatosan fejleszti a lakókocsijait és a lakóautóit (belülről, haha), hogy a vásárlóik igényeit maximálisan kielégíthessék. Mint kiderült, ez nem korlátozódik a kényelemre és a felhőtlen kikapcsolódás biztosítására, mert most olyan ötlettel rukkoltak elő, ami gyökeresen megváltoztathatja a piacot. Miről is van szó? A lakókocsit húzni kell, ami adott esetben komoly teljesítményvesztést és jelentős többlet üzemanyag-fogyasztást okozhat. Erre találtak megoldást.

Airstream lakókocsi belső

Lehet, hogy Amerikában mindenkinek V8-as áll a rendelkezésre és ez nem jelent különösebb problémát sem anyagilag, sem erőben, de Európában más a helyzet. Itt akadnak, akik az 1,6 szívóbenzinnel húzzák a „házukat”, ami - lakókocsi mérettől függően persze - komoly megterhelésnek teszi ki szerencsétlen autót. Ilyenkor teljes erőtlenség és egekbe szökő fogyasztás jellemezheti a nyaralás utazással töltött részét.

Itt jön a képbe az Airstream elgondolása, mely szerint elektromos hajtásláncot telepítenének a lakókocsikba. Egy csapásra megoldódnának a fent említett problémák, mert pont annyit segítenének be az autónak, hogy az kvázi ne érezze meg az extra súlyt és a nagyobb légellenállást. Erre mondja azt az angol, hogy „Sounds good, doesn’t work!”, pontosabban még nem működik, ugyanis a projekt csupán papíron létezik egyelőre.

A gondot az jelenti, hogy megoldják a kommunikációt a vontató jármű és a lakókocsi között. Fizikailag egy második csatlakozási pont beépítése szükséges csupán, de kell hozzá egy interfész is, egy kommunikációs csatorna az autó és vontatmánya között, ami jelenleg nincs még kész. Olyan szituáció nem fordulhat elő, hogy a sofőr lassítani szeretne, a lakókocsi pedig full gázon gyorsít tovább. Fő a biztonság, ugye, és ezen még sokat kell dolgozniuk a mérnököknek.