A létesítmény egyelőre tesztüzemmódban működik.
A németországi Salzgitterben tesztüzemmódban ugyan, de már megkezdte működését a Volkswagen-csoport elektromosautó-akkumulátorok újrahasznosítására tervezett üzeme.
A Volkswagen Group Components munkatársai ebben a specializált létesítményben gondoskodnak majd az elektromos autókból kiszedett akkumulátorok újrahasznosításáról. A szakemberek a jövőben akár több mint 90%-os arányban képesek lesznek kinyerni az elhasználódott energiatárolókból az értékes nyersanyagokat (lítium, nikkel, mangán, kobalt, alumínium, réz, grafit) az egyéb műanyagokkal együtt. Az újrahasznosítási arány momentán 70 százalék körüli, ezt akarják feltornászni a németek közel 100 százalékra.
A VW arra is nagyon ügyelt az üzem tervezésekor, hogy az újrahasznosítási folyamatok önmagukban is a lehető legkörnyezetkímélőbbek legyenek. Egyes eljárások során például nem kell a rengeteg energiát igénylő nagyolvasztó kemencékben megolvasztani a nyersanyagot. A pirometallurgiai módszert váltó mechanikai módszer során a részeket az aprítóban granulátummá őrlik, majd azokat kiszárítják. Az alumínium, réz és műanyagok újbóli kinyerésével párhuzamosan keletkezik a „black powder” (fekete por) nevű anyag is, ez tartalmazza a fent említett nyersanyagok egy részét.
2009 és 2011 között számos technológiát próbálgattak a lítium-ion újrahasznosítására, Salzgitterben a most tesztelés alatt álló LithoRec rendszer mellett tette le a voksát a VW-csoport.
„Egy átlagos autó élettartama 200-300 ezer kilométer, de az akkumulátor ezek után is a jármű legértékesebb része marad, amit aztán nagy valószínűséggel még évekig energiatárolásra fognak használni. Csak ezután kerül újrahasznosításra – a lehető legnagyobb mértékben. Ez egy fenntartható értékkört hoz létre rengeteg új üzleti lehetőséggel, amit a Volkswagennél ki fogunk használni” – fejtegette lelkesen a Volkswagen-csoport elnöke, Herbert Diess.