60 év – Laguna Seca

Frissítve:
2018-09-18, 21:56

Laguna Seca a világ egyik legkülönlegesebb versenyhelyszíne, mely igazi zarándokhely a motorsportok kedvelőinek.

1957 - 2017: ünnepel Laguna Seca!

Monterey város San Francisco és Los Angeles között található az USA nyugati partján, itt található a Mazda Raceway Laguna Seca aszfaltcsík, ami egész egyszerűen minden sportkedvelő szívét megdobogtatja. Köszönheti ezt egyedi vonalvezetésének, a remek helyszínnek, mely körbe öleli a pályát, illetve a Dugóhúzó (The Corkscrew) kanyarnak, ami szinte beláthatatlan a versenyzőknek és óriási sebességet kell rajta átvinniük. Nem véletlenül a közönség és a pilóták nagy kedvence.

A dugóhúzó kanyar egészen elképesztő és látványos

A dugóhúzó kanyar egészen elképesztő és látványos

A helyszín és a pálya történelme nagyon színes: 1950-ig kell visszatekintenünk, ami a Pebble Beach Road Racing 1950-es megnyitójával elkezdődött a félszigeten. Ez a pálya azonban túl veszélyesnek bizonyult, így 1957-ben megépítették a Laguna Seca-t. Főként helyi vállalkozók és a hadsereg közreműködésével, a költségvetés 1,5 millió dollár volt. A pálya része a közeli Laguna Seca Ranch területnek, mely 140 évig lovaglással és legeltetéssel foglalkozott így az idelátogatók ezen területeket is látogathatják.

Az első versenyt 1957. november 9-én rendezték meg, a győztest Pete Lovely-nek hívták, és egy Ferrarit vezetett. A pálya népszerűsége gyorsan növekedett, és számos sorozatot kezdtek el rajta megszervezni. Az USRRC, a Can-Am, a Trans-Am, a Formula 5000, az IMSA GT, a Champ Car, az American Le Mans sorozat, a Grand-Am, a Superbike világbajnokság és a MotoGP motoros versenyek, valamint a Rolex Monterey Motorsports Reunion is szerepet kapott.

A kilences kanyar kijárata

A kilences kanyar kijárata

Az elmúlt két évtizedben a versenypálya számos változáson ment keresztül, hogy az megfeleljen az FIA (Nemzetközi Autómobil Szövetség) és a FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) előírásainak, hogy nemzetközi versenyeiket eltudják hozni a pályára. A változások az egész pályát érintették. A legjelentősebb, hogy a jelenlegi hármas és négyes kanyart utólag építették be, megfosztva a pályát a kettes és ötös kanyar közötti egyenestől. Az eredeti 1,9 mérföldes hosszúság több mint 2,2 mérföldre nőtt, ami 3,6 kilométernek felel meg. Az eredeti médiaközpontot 2006-ban lebontották és egy csúcslétesítmény került a helyére, mely Hospitality Pavilion néven fut jelenleg.

Laguna Seca-ban 11 kanyar található, a pontos hossza pedig 3 602 kilométer, így viszonylag rövidnek mondható, és gyorsan körbe lehet rajta érni. A legfontosabb és legizgalmasabb része a pályának a Corkscrew, azaz a Dugóhúzó kanyar, melyet 8 és 8A jelöléssel illetnek. A nézők és versenyzők egyaránt imádják, frenetikus látvány, átmenni rajta pedig még inkább az. A versenyzők páratlan, semmihez sem hasonlítható élményként írják le. A kanyar bejárata és kijárata között 18 méter a szintkülönbség, szinte felfoghatatlan idő alatt megtörténik a süllyedés. Gyalog vagy futva is óriási élmény lehet.

Dani Pedrosa hasít

Dani Pedrosa hasít

Számos legenda és híresség megfordult Laguna Seca bűvöletében, versenyzett itt Stirling Moss, aki egyetlen kétszeres győztesként megnyerte a Pacific GP-t. 1962-ben így nézett ki a Pacific GP rajtrácsa: Roger Penske, Bruce McLaren, Innes Ireland, Dan Gurney, Graham Hill, Jim Hall and Jack Brabham. Jim Clark és Jackie Stewart is megfordult a pályán a nagy bajnokok közül. Itt rendezték 1967-ben az első Monterey GP-t, ahol Bruce McLaren diadalmaskodhatott elsőként, majd 1975-ben Mario Andretti is megnyerte a versenyt.

A modernkori versenysorozatok is helyet kapnak itt, a Superbike VB jelenleg is ellátogat ide, illetve sokáig volt MotoGP verseny is. Egyedül csak a királykategória látogatott el a versenypályára. 2005-ben Nicky Hayden alakított óriásit az aszfaltcsíkon, az a győzelem pedig ikonikussá vált. Az autós sorozatok közül a Ferrari Challange a Spring Classic és a Pirelli World Challange hívja fel magára a figyelmet.

Az alábbi videóra biztos sokan emlékeznek:

Forrás:

További autós hírek

Megint hihetetlen videó került fel az Internetre. Gondolta a hölgy, hogy benzint vásárolna a kúton, de nem az autóba töltené,…

Lassan minden nagyképűség nélkül állíthatjuk, hogy kb. mindent láttunk, ami a budapesti forgalomban tapasztalható. Viszont ekkora idiótát még tényleg nem…

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent.…

Baleset történt 2019. december 11-én 8 óra 44 perckor, az M1-es autópálya 144. kilométerszelvényében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon. Egy…

A kamionos egyszerűen nem látta a gyalogost, aki közvetlenül előtte akart átmenni az úton. A hatalmas súly miatt a gyalogost…

Kapcsolódó írások

Hétvégi versenyek: Szoros F1-es befutó, helycsere a Moto GP összetettben
2017. augusztus 28.
A Forma-1-es Belga Nagydíj kiélezett csatát hozott Vettel és Hamilton között. A Moto GP Silverstone-ban megrendezett futama után helycsere történt az összetettben.
A COTA története
2017. október 04.
A Circuit of the Americas egy Texas állam Austin városa mellett elhelyezkedő modern versenypálya. Jelenleg az egyetlen helyszín az USA-ban, ahol F1-es futamot rendeznek.
Hétvégi program és versenyajánló 11.11.-11.12.
2017. november 09.
Magyarországon a rali kerül főszerepbe november második hétvégéjén. Orfűn Rallye Sprint Kupa, Bózsva és Telkibánya között Certa Rally Sprint várja az érdeklődőket. Mindkét sorozat a MARB része. Külföldön Forma-1 és az idei utolsó MotoGP futam vár a képernyők elé.
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt