2017. szeptember 21. | 18:35

A F1 előszobájaként emlegetett Formula-2 sokak szerint az igazi kerék-kerék elleni küzdelem terepe, ahova még nem szivárgott be jelentősen a pénz és a különböző cégek érdekei. F2-es körkép, történelemmel és tényekkel. 

Formula-2: A kezdetek

A kisebb kategória versenyeztetése, már a második világháború előtt megtörtént. Grand Prix-versenyautóknál, a kisebb és gyengébb autók indulhattak külön kategóriában. Itt sok amatőr versenyző megfordult, akik szerették volna magukat kipróbálni, hogy alkalmasak-e a versenyzésre. A háború után másfél literes turbófeltöltős motorokat engedélyeztek az alacsonyabb osztályban.
Rindt Jochen a Lotus autójában

Formula-2 gyakorlatilag akkor született, amikor az FIA 1946-ban létrehozta a Formula-A és Formula-B osztályt (később Formula-1 és Formula-2). A Formula-A kategóriában 4,5 literes benzinbefecskendezéses motorok futottak, míg a Formula-B-ben bevezették a 3 literes motorok használatát, ezzel jobban a magasabb kategória mellé állítva a sorozatot, a különbségek kiegyenlítését szem előtt tartva. A résztvevő csapatok elsősorban 750 köbcentis turbó motorokat használtak. A Formula-2 azért volt vonzó, mert az anyagi feltételei jóval kedvezőbbek voltak, így beszállhattak olyan csapatok, akik az első osztályú indulást nem tudták volna finanszírozni, és versenyképességük jóval az F1 gyári csapatai alatt lett volna.

Formula-2 az ötvenes évektől: A Cooper csapat forradalma 

Az F2-ben 1957-ben bevezették az 1500 köbcentis motorokat. Ebben az érában a Cooper farmotoros autói voltak igazán sikeresek, akik 1958-ban két futamot is megnyertek egymás után az F1-ben egy átalakított F2-es autóval, ezzel gyakorlatilag megnyitották a farmotoros érát a formaautók világában. De sikeresnek voltak mondhatók a Porsche és a Ferrari autói is. A Ferrari egyszerre vezetett csapatot az F1-ben és az F2-ben is.
A Cooper T43

1959-ben létrehozták a Formula Junior kategóriát, és a Formula-2-t helyettesítette, leginkább a Formula-3-hoz hasonlított. Az F2-t és az F3-at 1964-ben hozták vissza újra, mindkét szériában 1 literes motorokat használtak, így a különbség csekély volt. Az éra legsikeresebb gyártói a Honda és a Cosworth voltak.

A Formula-2 története, 1970-től a kétezres évekig

A hetvenes évek elején jöhettek a kétliteres motorok, a motorerő növekedése miatt vezették be őket. A legsikeresebbnek a Cosworth és a BMW motorjai bizonyultak. A csapatok közül kiemelkedő volt a March, akik BMW motorral mentek, azonban megjelent a szériában a Renault, akik 1967-ben és '77-ben is letarolták a mezőnyt. A BMW közben már csak a March csapattal dolgozott együtt sikertelenül. A Ferrarinak minimális sikerei voltak.
MARCH-BMW

A 80-as években visszatért a Honda, és az első négy szezonból hármat megnyert. 1984-ben jött a fordulat, amikor megszűnt a Formula-2, és helyébe lépett a Formula-3000. Ezen a néven egészen 2005-ig futott a sorozat. Háromezer köbcentis V8-as motorokkal futottak, az F1-gyel ellentétben ezek nem turbófeltöltős motorok voltak. 2005-ben jött a GP2 névre keresztelt sorozat, ahol szintén V8-as motorok jöttek, azonban 4000 köbcentisek lettek és 580 lóerőnyi teljesítményt tudtak leadni. Hangjuk jóval mélyebb volt az F1-nél.
Fernando Alonso F-3000-es autója

Formula-2 napjainkban

2009 és 2012 között ismét Formula-2 néven futott a sorozat. Itt nem voltak külön csapatok egy konszern alá tartozott a sorozat. A pilóták egységes fizetést kaptak és kijelölt mérnökökkel kellett dolgozniuk. Az autókat a Williams GP Engineering tervezte és a Mountune Racing biztosította az erőforrást, mely 1,8 literes turbófeltöltős volt. Teljesítménye 431 lóerő. 2012 után ismét GP2 néven futott a sorozat: nem voltak megelégedve vele az FIA szakemberei, és koncepcióváltás következett. Több versenyzőt szerettek volna látni több autóban, a hangsúly az F1-es pilóták kiképzésére került. A bajnokság tele lett egészen fiatal, tizenéves versenyzővel. Az FIA a 2017-es szezonra visszaállította a Formula-2 nevet. A versenyeket főként Európában rendezik az F1-es verseny előtt. 2017-ben a mezőny Bahrein és Abu Dhabi pályáin is megfordul.
Charles LecLerc a ma egyik legnagyobb reménysége

Fotók: