Emlékezz a világ egyik legnagyszerűbb pilótájára, Ayrton Sennára

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

1994. május. 1-je: a Forma-1 történelmében fekete színbe burkolódzik ez a nap.

Bár én még tervben sem voltam, mikor Senna már profi versenyző volt, későbbi informálódásaim során volt szerencsém megismerkedni pályafutásával és annak sajnálatos végkifejletével is. Minden vitát kizáróan a valaha élt legtehetségesebb, legelszántabb és legalázatosabb versenypilóta volt Ő, akinek szerencsétlen halálával igenis sokat vesztett a világ.

Ayrton Senna da Silva 1960. március 21-én látta meg a napvilágot Sao Paoloban, Brazíliában, egy jómódú földbirtokos középső gyermekeként. Édesapja Milton da Silva, édesanyja Neide Senna da Silva, testvérei Leonardo és Viviane. Szokták mondani, hogy nincs olyan sport, amit elég korán lehet kezdeni, nos Senna azért nem unatkozott már kisgyermekkorában sem.

Ayrton Senna az estorili pályán gokart versenyzés közben 1977-ben.

Amíg én 4 évesen a csattogós lepke előtt szaladtam a lábamon, Ayrton édesapja biztatására gokartba ült, 7 évesen pedig megtanult vezetni is a családi farmon egy Jeepben. 13 évesen már pole-pozícióból indult első gokart versenyén. Első gokartjának rajtszáma 1-es volt, és 1977 és 1981 között nem igen volt ellenfele a pályán. 1977-ben diplomázott fizikából, kémiából, matematikából és angol nyelvből.

Ugyanebben az évben megnyerte a dél-amerikai gokartbajnokságot, valamint más versenyeken is indult kimagasló teljesítmény nélkül, 1979-ben és 1980-ban második helyen végzett. 1981-ben Európába költözött feleségével és két Formula Ford 1600 versenybe csatlakozott be a Van Diemen csapattagjaként, melyeket annak rendje és módja szerint meg is nyert.

Ekkor még Senna sem hitt magában akkora elánnal, mint azt kellett volna, és apja is nyomást gyakorolt rá, hogy vegye ki részét a családi vállalkozásból. Ennek okán egy időre hazatért, de 1982-ben 10 000 dolláros ajánlatot kapott a Formula Ford 2000-ben való részvételért, így mégis az autóversenyzés mellett döntött.

Ugyanebben az évben két nagy európai futamot is megnyert Senna, így első szponzorai is megjelentek a Banerj és a Pool személyében. 1983-ban megnyerte a brit Formula 3 bajnokságot, és a Makaói Nagydíjat is. Előbbit a West Surrey Racing csapattagjaként, utóbbit Teddy Yip Theodore színeiben. A Williams, McLaren, Brabham és Toleman csapatai között töltött teszt idő után végül 1984-ben a Toleman istállójából indította első hivatalos Forma-1-es évadját.

Ayrton Senna a Toleman TG 184-es Formula-1 autóban karrierje kezdetén, Monacoban, esőben, 1984-ben

Az első szezon alatt egy Hart-gyártmányú turbófeltöltéses motor zúgott az autójában, ezzel szerezte élete első világbajnoki pontját is Dél-Afrikában Kyalamiban. Ezen a futamon egyébként sérült orrkúppal hatodik helyezést ért el, amit két héttel később a belga futamon Zolderban meg ismételt, majd a szezon 4. versenyén San Marinoban kiesett. Ez volt karrierje első futama, amit kieséssel zárt.

Legkiemelkedőbb teljesítményét Monacóban nyújtotta Senna, ahol 13. helyről indulva, szakadó esőben küzdötte fel magát Niki Lauda mögé, akit a 19. körben meg is előzött. Ezután pedig eszement módon autózva csökkentette az élen haladó Prost és maga közti távolságot. Sajnálatos módon a 31. körben a versenyt leintették a bírók a katasztrofális időjárás miatt. Senna az első szezonban még két dobogós helyet ért el, Silverstoneban és Estorillban, valamint a Nürburgring 1000 km-es nyitó versenyén is aratott.

1985 és 1987 között Senna a Lotus csapatában versenyzett. A 85-ös évben Portugáliában megszerezte első futamgyőzelmét ismételten szakadó esőben, pole-pozícióból. Senna egyik erőssége az esőben autózás volt, ugyanis még ugyanezen szezon alatt újabb győzelmet aratott Spában, természetesen szakadó esőben.

Ayrton Senna 1985-ben a Lotus csapat tagjaként

1986-ban vehette át első összetett bajnoki címét a jerezi futam elnyerése után, ahol Nigel Mansellt mindösszesen 0,014 másodperccel előzte meg, ez volt a Forma-1 történelmének harmadik legrövidebb időelőnye, amivel nyerni tudtak. A szezont végül összesen 55 ponttal zárta a 4. helyen, nyolc pole-pozícióval és hat dobogós helyezéssel (4 második hely és 2 harmadik).

Az 1987-es szezont Senna valamivel gyengébben indította, mint az előző években, de ennek ellenére is bezsebelte a győzelmet két futamon is, Detroitban és Monacóban. Ez évben a Lotus autói szemmel láthatóan nem a legoptimálisabb set-uppal indultak, Nagy Britanniában a Williams istállója lekörözéssel alázta a Lotusokat, majd később Mexicoban egy látványos megpördülés után Senna végleg elvesztette esélyeit a bajnoki címre.

Sajnálatos módon az Ausztrál Nagydíj után a versenybíróság ki is zárta a Lotus csapatát, mert a fékvezetékek szélesebbek voltak Senna autójában, mint azt a szabályok engedték volna. Teljesen egyéni véleményem szerint, illetve azok alapján, amiket tudok, úgy gondolom Senna mindig is egy kicsit a versenybíróság begyében volt valami számomra érthetetlen okból, hiszen később 1989-ben Suzukán is elég féreg módon viselkedtek vele. De ez személyes vélemény.

1988-tól Ayrton Senna a McLaren-Honda istállójával folytatta tovább pályafutását. Csapattársa a francia Alain Prost és közte kezdetektől fogva feszült volt a viszony, és ezt nem is rejtették véka alá sosem. Az akkor használt McLaren-Honda MP4/5 versenyautóval a szezon 15 versenyéből 14-et elvitt a páros, természetesen mindig egymás torkán lépkedve.

Ayrton Senna és Alain Prost a Suzukai pálya sikánján összeütközve

Meg is érkeztem az 1989-es évhez, ami számomra talán a legkedvesebb Senna egész pályafutása alatt. Azért áll közel hozzám ez az év, és ezen belül is a suzukai futam, mert 25 évvel később, 2014-ben a Honda megbízásából készült egy videó, amely egy teljesen új formában adja vissza nekem és neked is azt, amit akkor láthattak a suzukai pálya szélén feszülten figyelő nézők és csapatok.

Az események nagyvonalakban: Senna és Prost már olyannyira utálják egymást, hogy csak hivatalból állnak szóba. A 40. körben Senna az utolsó 1 mp-es lemaradását is leküzdve elhúz Prost mellett, vagyis csak akar, mert Prost rákapcsol és utána megy, autóik összeakadnak, a két pilóta pedig autóstól mindenestől a sikán bukóterében találja magát.

Prost a vesztesek nyugalmával kiszáll, és távozni készül a pályáról. A brazil vér persze nem engedi Sennának, hogy egy kis baleset miatt csak úgy vége legyen a futamnak, így mint egy nagykönyvbe illő elvetemült, mániákus őrült, úgy autózza fel magát a vezető pozíciót megöröklő Nannini után. Három kör alatt teljesen behozza az olasz versenyzőt, további két kör után pedig meg is előzi. Ezzel Ayrton Senna az 1989-es Suzukai Nagydíj győztese. Ja nem!

Legalábbis a FIA vezetősége szerint semmiképpen, hiszen Jean-Marie Balestre a versenybíróság feje (aki véletlenül szintén francia származású, mint Prost) addig ütötte a vasat, amíg Senna kizárása mellett nem döntöttek. Mindezt azzal az indokkal, hogy Senna nem a sikánt használta a pályára való visszatéréshez az ütközés után.

Az még hagyján, hogy kizárták, de 10 000 dollár pénzbüntetést és további fél év versenytől való eltiltást is kiróttak rá, ami már a nevetséges kategória szerintem. Főleg azért, mert ezzel Sennát teljesen ellehetetlenítették a világbajnoki címtől. Felháborító, ami 89-ben történt, de Senna akkor is élete legnagyobb futamát autózta, bravúros volt és mindenkinek, aki kicsit is szereti a Forma 1-et, kötelező anyag. És akkor most nézd meg a videót, amiről beszéltem!

1990-ben már új csapattársal, a német Gerhard Bergerrel versenyzett tovább egy istállóban Senna. Miután Prost rettentő gyerekes irigységgel kijelenetette, hogy a Honda kis kedvence Senna, majd a Ferrarihoz igazolt, gondolom nem is bánta senki ezt a váltást. Az első futamon Phoenixben Berger jobban teljesített az időmérőn, mint Senna, de mégis a brazil vitte el a pálmát.

A szezon további versenyein Senna többször kiesett, de épp annyiszor nyerni is tudott, így érkeztek el ismét a Japán Nagydíjhoz, ahol Senna pole-ból indult Prost mellől, és láss csodátismét ugyanabban a kanyarban sikerült összeütközniük. Persze ez már valahol Sennán is múlott, hiszen a francia ismét nem hagyta, hogy elmenjen mellette a brazil ugyanabban a kanyarban, mint előző évben. Ezt megköszönvén Senna 273 km/h sebességgel belecsapódott hátulról a Prostba, így mindketten kiestek de Senna még így is bajnok lett a szezon végén. Hát igen… :D

Ayrton Senna és Gerhard Berger a McLaren-Honda istállójában

Senna az 1989-es majd az 1990-es Suzukai futam után a következőket mondta:

„Azt gondolom, 1989-ben megbocsáthatatlan dolog történt, amit soha nem fogok elfelejteni. A mai napig nem tudtam megbirkózni ezzel a tudattal. A lényeg: Prost és én összeütköztünk a sikánban, amikor befordult elém. Visszatértem a versenybe, megnyertem, de később igazságtalanul kizártak. Hogy mi történt később… nem mondhattam ki, amit gondoltam. Ha kimondod, büntetéseket kapsz, megbírságolnak és elveszítheted a szerződésed is. Igazságos ez? Nem az… Suzukában szóltam az illetékeseknek, hogy tegyék át a rajthelyet a pálya bal oldalára, mivel a jobb oldal a pálya piszkos részén helyezkedik el – kiizzadsz egy pole-pozíciót, majd rossz helyről rajtolsz.

Azt mondták: „Jól van, nem probléma”. Aztán mi történt? Balestre rendelete szerint nem lehetett megváltoztatni. Tudom, hogy működik a rendszer, és azt gondoltam, ez egy kiszúrás. Azt mondtam magamnak: „Rendben, történjék bármi, elsőként fogok érkezni az első kanyarba” – de nem tudtam Alain Prost mellett elmenni, mert bevágott elém. Ha elég közel lettem volna hozzá, nem tudott volna elfordulni előttem – el kellett volna engednie. Nem törődtem a balesettel; mentem tovább. Adott egy esélyt, befordult, és összeütköztünk. Elkerülhetetlen volt. „Te okoztad az egészet”, mondta valaki. „Miért okoztam volna?”, válaszolta Senna. „Ha mindig rendesen próbálnál dolgozni a rendszeren belül, mit tennél? Visszafojtva azt mondanád, köszi? Ez nem megoldás.

Harcolnod kell azért, amiről azt gondolod, hogy igazad van. Ha a rajthely a bal oldalon lett volna, az első kanyarig gond nélkül vezethettem volna. Rossz döntés volt, hogy a jobb oldalon hagyták a pole-t, és ezt Balestre hagyta. Látható volt, hogy mi történt az első kanyarban. Én is benne voltam, de nem vagyok érte felelős.”

1991 sem telhetett el a francia-brazil szappanopera nélkül, pedig többnyire nyugodt és sikeres szezonnak nevezhető ez az év. Senna 96 ponttal lett világbajnok, ami egész pálya futásának legszebb eredménye. Silverstone-ban még Senna üzemanyaga is elfogyott az utolsó körben, ennek ellenére a negyedik helyre klasszifikálták, valamint Mansell annyira jófej volt, hogy saját autóján vitte be a boxig a brazil versenytársat. Hát igen, ember és ember között épp úgy van különbség, mint versenyző és versenyző között.

Ayrton Senna a McLaren-Honda színeiben a Hockenheim Ringen, a boxutcában

Hockenheimben ismét terítékre került a már szinte megszokott Senna-Prost előadás, 8 körrel a futam vége előtt Prost előzésre szánta el magát, de Senna ráhúzta az autót és láss csodát, ÖSSZEÜTKÖZTEK! Ezután Prost kiesett, Senna pedig folytatta a versenyt. A tank űrtartalma nem szerette 91-ben Ayrtont, hiszen ismét elfogyott az üzemanyaga még a verseny befejezte előtt, így hivatalosan a hetedik helyen zárt.

1992-ben a Williams egy zseniális autóval állt elő, így Senna a McLaren-Honda MP4/5-tel kissé esélytelenül indult. Ebben az évben egyébként a Williams tényleg nagyon erősen teljesített, és rendkívül megbízható autóval vágtak neki a szezonnak. Végül 50 ponttal a negyedik helyen zárta az évet minden emlékezetesebb momentum nélkül.

1993-ban második helyezettként állt Prost mellett a világbajnoki dobogón, ahol is magasra emelte a francia kezét, elismerve ezzel a győzelmet és a megbékélést. Szerintem nem érdemelte meg Prost ezt a sportszerűséget, de ez is csak Senna emlékét és nagyságát emeli még feljebb. A 93-as szezonban Senna nyert Brazíliában, Doningtonban, Monacóban pedig pályarekordot állított fel hatodik futamgyőzelmével. A szezon többi versenyén még Suzukában és Ausztráliában volt futamgyőztes, az évad végén mégis Prost lett a világbajnok.

1994-ben Prost már nem indult a Forma-1 keretei között, így Senna vette át helyét a Williams-Renault csapatban. A kétszeres győztes Williams istállóval Senna volt az idény legígéretesebb esélyese, borítékolható volt a siker. És akkor jött a baj. Vagyis gyakorlatilag az egész évad baljósan telt, ekkor szüntették be az aktív felfüggesztés, a kipörgésgátló és az ABS használatát a Forma-1-es autókban.

Alapból sokkal magasabb volt a rizikófaktor, mint ezelőtt, de úgy fest a csillagok is rosszul álltak 1994-ben. Az évad első futamán Brazíliában Schumaher előzése közben Senna járműve az egyik kanyarban megpördült és kiesett a versenyből. A Csendes-óceáni Nagydíj alatt Häkkinen hajtott bele Ayrton autójába, aminek ismételten kiesés lett a vége. San-Marinóban azonban harmadszor is megszerezte a pole-pozíciót, de már voltak kétségei.

Roland Ratzenberger halálos balesete után Senna gondolkodott, hogy elinduljon-e egyáltalán. Lehet, hogy maga a versenyző is érezte, hogy ez a San Marino-i pálya katasztrofális eseményeket tartogat. Végül mégis rajthoz állt, és a 6. körben, amikor már kezdték elhagyni a mezőnyt Schumaherrel, a Tamburello kanyarhoz érve Senna nem tudta bevenni a kanyart és egyenesen a betonfalnak ütközött.

Ayrton Senna Williams-Renault autójának maradványai az 1994-es Imolai futamon

A baleset után még mindenki fellélegezhetett egy pillanatra, hiszen a sárga bukósisak még mozdult egyet, de ez volt az utolsó mozzanat is egyben. A legendás pilóta halálát nem az ütközés, hanem a jobb szemébe fúródó kerekestül leszakadt felfüggyesztés-rúd okozta. Borzalmas és rettentő szomorú napja volt ez a Forma-1-nek.

Semmiképpen sem szeretnék kihagyni a cikkemből egy Format.67-videót, amelyben egy a Senna segítségével fejlesztett NSX a fő téma, a videó elején eredeti felvételeket hallhatsz a versenyző nyilatkozataiból.

„The main thing is to be yourself.”

Ez az a mondat, amit mikor először hallottam is beégett az agyamba, és azóta is a kedvenc idézeteim közé tartozik, bár nem sok van belőlük. Klisének hangzik ugyan, de Ayrton Senna mindig önmaga volt, mindig az a törtető, forrófejű brazil versenyző, aki a világot is képes lett volna leautózni. Talán még egy őt hihetetlenül meghatározó mondat hagyta el a száját:

„Being second is to be the first of the ones who lose.”

Ez annyit tesz, ha második vagy te leszel az első, aki veszít. Ez a versenyzői hozzáállás tűnhet pesszimistának, de számomra nagyon szimpatikus az, hogy a vereség nem létező KELL, hogy legyen Ayrton Senna olvasatában. Rengeteg számomra nagyon motiváló és tenni akarásra sarkalló mondatot hagyott hátra az utókornak.

Nekem mindig Ő lesz a világ legjobb pilótája, pedig még nem is éltem gyakorlatilag karrierjének csúcsán. De ezzel a dologgal nem vagyok egyedül, racerek és pro versenyzők ezreit motiválta már Senna, és ugyebár ha Ő nincs, a Honda NSX sem biztos, hogy az, ami. A 3,0 literes V6-os motorral megáldott autó utolsó simításai és beállításai mind Senna véleményének köszönhetően alakultak úgy ahogy.

Volt szerencsém közelebbről megnézni mostanában egy gyári állapotú NSX-et. Gyerekek… Nincsenek szavak erre az autóra. Országomat, vesémet, lovamat, életemet egy Honda NSX-ért! Nyugodj békében Ayrton Senna, a motorsportok és az autós világ sosem felejti a neved.

Forrás:

További autós hírek

A TV2 is foglalkozott a ma esti Tényekben azzal az audissal, aki még szeptemberben hajtott be szabálytalanul a Dunakeszi-Alagi major körforgalomba, majd feltartotta...

2012 november 1-től lett kötelező az új autók esetében a gyári nappali menetfény. Sajnos ez a legtöbb típusnál CSAK ELÖL VILÁGÍT motorindítást követően...

Terjed a neten egy sztori, amit most már mi is megosztanánk, bár elég furcsa… Ám ha igaz, akkor imádjuk :)))) A történetet a...

Olvasónk hívta fel a figyelmünket egy általa rögzített videóra. Sajnos előfordul, hogy a rendőri állomány bizonyos tagjai időnként nem viselkednek példamutatóan. A fedélzeti...

Teszi fel a kérdést és foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat a portfolio.hu 14-i cikke. Írják: “Az új főpolgármester programja érintheti a Budapesten közlekedők,...

Kapcsolódó írások

McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
F1 Kvíz: 7 kérdés, amire csak a fanatikusok tudják a választ!
2018. február 10.
Ha valódi Forma-1 rajongó vagy, akkor minden bizonnyal nem lesz számodra kihívás hibátlanul kitölteni ezt a kvízt! Vagy mégis?
Egy ausztrál legenda: Jack Brabham
2018. március 30.
Sir John Arthur "Jack" Brabham az ausztrál autóversenyzés egyik legkiemelkedőbb alakja. A háromszoros Forma-1-es világbajnoknak sok kortársához hasonlóan szintén kalandos élete volt.
Gyerekek jelentkezését várják a Magyar Nagydíjra!
2018. május 29.
A Liberty Media 2018-ban megvált a rajtrácslányoktól sokak elégedetlenségére, helyettük most jönnek a gyerkőcök kísérni a pilótákat. Elkezdődött a jelentkezési időszak.