Gangster-style - Jaguar Mark X

Közzétéve:
2020-01-04, 09:30

A Jaguar Mark X dizájnját fél évszázada vetették papírra, de talán azóta se készített még egy ilyen brutális kinézetű limuzint az autóipar!

A Mark X volt a Jaguar csúcsmodellje a 60-as években, ez váltotta a jóval bumfordibb kinézetű Mark IX-et 1961-ben. Kimondottan az amerikai piacra tervezték, a gyártó azt remélte, hogy ez a modell lesz az állami vezetők, diplomaták, filmsztárok kedvence az említett évtizedben. Sajnos ez nem, vagy csak részben jött össze, mivel saját maguknak állítottak konkurenciát: ugyanebben az évben, 1961-ben debütált az E-Type is, ami már rögtön bemutatásakor esélyes volt a „minden idők legszebb autója” cím megszerzésére. A playboyok, autóversenyzők és filmcsillagok egyből lecsaptak a csodálatos kétajtós sportautóra, így a Mark X kapásból hátrányból indult. De vélhetően nem hullottak fejek egy ilyen apró malőr miatt, tudták a Jaguarnál is, hogy két bitang jó kocsit építettek. Meg amúgy is, a hatalmas limuzin gyorsan favorittá vált az angol szervezett bűnözés vezetői körében.

Jaguar Mark X

Dizájnja meglehetősen korszakalkotóra sikeredett, a lapos, tepsiszerű front-rész, és az oldalanként dupla fényszórók azóta számos modellen visszaköszöntek, nem csak a szigetország formatervezőit ihlette meg a megoldás. A Mark X egy kimondottan fejlett gépjárműnek számított akkoriban, elődjeivel ellentétben önhordó karosszériával készült, amit „Zenith” névre kereszteltek. Ennek padlólemezét még bőven a modell nyugdíjazása után is használták, egészen 1992-ig volt porondon, a Daimler DS420-as alapjául szolgált hosszú éveken keresztül. A beltér faberakásai a legjobbnak számítottak.

A márka történelmében a Mark X volt az első szedán, ami hátul független felfüggesztést kapott, az E-Typeban használt Jaguar IRS (Independent Rear Suspension) kiszélesített változata került alá. Ettől jelentősen javult a menetkomfort, amire az egy collal kisebb keréktárcsák ballonos gumikkal párosítva csak rádobtak még egy lapáttal, a Mark X egy igazi repülőszőnyegnek számított a 60-as évek színvonalán.

Jaguar Mark X motor

Rokonsága az E-Typeal a motortérben is megmutatkozott: megkapta a 3781 köbcentis hathengeres erőforrást, amit a sportautóban is használtak. A Jaguar XK kódjelű motorjának történelme egészen 1949-ig nyúlik vissza, az angolok előszeretettel pakolták bele mindenbe, ahol számított a teljesítmény. A sztenderd változat 9:1-es kompresszióviszonnyal rendelkezett, így 250 lóerő volt a Mark X teljesítménye, azonban lehetett kérni 8:1-es aránnyal, így 15 lóerővel többet tudott a soros hathengeres egység. Már ez is bőven elegendő lett volna a hatalmas kasztni mozgatásához, de az 1964-es Londoni Autószalonra elkészítettek egy vérmesebb változatot, 4235 köbcentivel. És, ami igazán elképesztő, hogy a hengerszám továbbra sem változott! Egy egyszerű matematikai művelettel kiszámítható, hogy egy henger durván 700 köbcentis lökettérfogattal rendelkezett.

Jaguar Mark X

Három karburátort aggattak rá, viszont ereje így is 265 lóerő maradt, ami megfelelt az combosabb 3,8-as teljesítményének. Nyomatékban viszont jeleskedett, 384 Nm-t tudott 1964-ben! Az előbb említett erőforrásokhoz 3 féle váltót párosíthattak a vásárlók: manuálist, manuálist overdrive funkcióval és automatát. A tekintélyes menetteljesítmények és a könnyűnek épp nem mondható önsúly (1900 kg) miatt szükségvolt egy hatékony fékrendszerre: a Mark X négy tárcsafékkel operált, amelyek hidraulikus rásegítéssel működtek, ahogyan a kormányzás is.

Jaguar 420G

1966 egy fontos év volt az angol cirkáló karrierjében: ekkor átnevezték a típust 420G-re. De ennyivel ciki lenne kiállni a Londoni Autószalonra, ezért még egy faceliftet is rádobtak, hogy megnyugodjon mindenki. Mondjuk túlzásba nem vitték, a laikus számára szinte láthatatlan az innováció: a legmarkánsabb változást talán a függőlegesen kettéosztott hűtőrács jelentette. Meglepő módon a 420G-ből csupán a harmad annyi fogyott, mint az 1961-ben bemutatott eredeti Jaguarból. Viszont érdemes megjegyezni, hogy ekkoriban dobták piacra az XJ6-ot, ami rendkívül népszerű lett a vásárlók körében, mivel ugyanazt  a színvonalat képviselte, csak egy méretosztállyal kisebben. A márka igazgatósága belátta, hogy a 420G gyártása nem kifizetődő, így 1970-ben végül nyugdíjazták az öreg csatahajót.

Jaguar Mark X

Végezhette volna szebb grande fináléval, a Mark X-et azonban mégsem kell annyira sajnálni. Az arculat, ami 1961-ben debütált, hosszú évtizedekre meghatározta az angol márka dizájnirányvonalát, az oldalanként két körfényszóró mondhatni a Jaguar stílusjegyévé vált az idő múlásával. Közel fél évszázada vetették papírra először, a formaterv mégis kiállta az idő próbáját, mindmáig az egyik legfenyegetőbb kinézetű limuzin a Mark X. Nem véletlenül jártak ilyennel a szigetország leghíresebb gengszterjei, a Kray-fivérek.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

 Donald Trump elnöki Cadillac limuzinja.
2018. szeptember 26.
A páncélozott járműnek 2017 januárjában kellett volna elkészülnie, ám csúszott a projekt
Lotus Carlton
2019. december 29.
A Lotus Carlton a 90-es évek egyik leggyorsabb szedánja volt, az Opel Omega alapjaira épített csúcsgépből a Lotus közel 400 lóerőt préselt ki!

További hírek