2020. június 04. | 12:26

A Consumer Reports adataiból kitűnik, hogy melyek azok a modellek az USA-ban, amiket jobb elkerülni a használtautó-kereskedésben.

Az idősebb autók esetében mindig hatalmas kérdés a megbízhatóság, ez nem csak azt takarja, hogy egyszer ott hagy az autópályán, hanem azt is, hogy ez súlyos százezrekbe kerülhet. Nyilván a karbantartott és szervizelt autók esetében ritkán fordul elő hasonló, de megvan rá az esély. A problémák gyakoriságát egy USA-beli felmérési adatok alapján határozták meg, ezekből kiderül, hogy ott mely típusok fő egységeinél jellemző a meghibásodás, és hogy milyen futásteljesítménynél kell komolyabb beavatkozásra számítani. A felsorolásban néhány európai típus mellett többnyire amerikai modellek szerepelnek, ám ha ilyen autó behozatalát tervezed, akkor mindenképpen érdemes elolvasnod a cikket.

Ez a három problémakör volt a leggyakoribb a statisztikák alapján: a motor, a hengerfej tömítések és a sebességváltó. Néhány modellnél ezek meglepő gyakorisággal romlanak el, egy bizonyos életkor és futott kilométer után. A motorproblémák a kényelmetlenség, a költségek és a javítás ideje miatt a legnagyobb mechanikai rémálmok. Megállapították, hogy több tucat régebbi modell esetében merülnek fel olyan problémák, amelyek a motor újjáépítéséhez vezethetnek. A folyamat nehézsége és az időigényesség miatt a szerelők gyakran cserélik az egész erőforrást.

„A motor meghibásodását sok minden okozhatja. Néhányat az elkopott dugattyúgyűrűk okozta rossz kompresszió miatt kell felújítani, míg más esetekben a főtengely vagy a hajtókar csapágyazása miatt van szükség a műveletre” - mondja John Ibbotson, a Consumer Reports vezető szerelője.

Egy Audi A4 tulajdonosa arról számolt be, hogy több mint 12 000 dollárt (3,7 millió forintot) költött már javításra. “Ha valami elromlott, megjavítottuk... Már nyugdíjas korban vagyunk és nem vásárolhatunk új autót.” - mondta.

Kihívás lehet a megfelelő szakember megtalálása a jelentős javítás elvégzéséhez, amely tehetséget, időt és megfelelő alkatrészeket igényel. Egy Mini Cooper tulaja ezt írta: „A harmadik henger megadta magát az autópályán. Emiatt cserélni kell a motort, ami nagyon drága, és a bonyolultság miatt egyetlen helyi szerviz sem akarja megcsinálni.”

Az alábbi lista olyan autókat tartalmaz, amelyeknél nagy valószínűséggel előjönnek majd az említett nehézségek. Tudom, hogy legtöbbjük amerikai piacos modell, viszont ajánlok helyettük alternatívát. A sor a legproblémásabb modellel kezdődik. A már említett alternatíva mellett (ahol nincs, ott a többi kategóriatárs is hasonló betegségekkel küszködik), a gyártási év és az a kilométer tartomány is látható, ahol nagy valószínűséggel előjön a hiba.

A 2009-es és 2010-es Audi A4 2,0T esetében 172 000 km fölött számíthatsz a motor revízióra, ez nincs kőbe vésve, hiszen lehet olvasni 250 000-et futott hiba nélküli modellről is. Ha szedánban gondolkodsz, akkor például a Lexus ES (2008-2010) alternatíva lehet.

A 2008-as Ford F-350 6.4L dízel meghajtású változattal itthon tuti nem találkozol, a méreteitől éppen annyira elállt a szavam, mint a 100 000 km fölött már jelentkező nagyobb problémák láttán... Ennek nincs igazán európai alternatívája, így ez inkább érdekesség.

A 2001-es Chrysler PT Cruiser számomra pont annyira minősül az emberiség ellen elkövetett bűnnek, mint a Multipla! Amellett, hogy ronda, még 165 000 km megtétele után egy nagyobb revízióra is szüksége lehet. Egy szebb és megbízhatóbb alternatíva lehet akár a Toyota Corolla alapjaira épített SUV.

A 2008-as Mini Cooper egy számomra kedvelt autó, majdnem emellett tettem le a voksom az MX5 helyett. Sajnos engem is a szervizigény és a költségek rémisztettek el. 200 000 km-hez közeledve sajnos megadhatja magát 1-2 dolog, ami igazából nem meglepő... A Mazda3 nem annyira egyedi, viszont remek alternatívája lehet a második generációs Coopernek.

A 2010-es Chevrolet Equinox/GMC Terrain is viszonylag hamar szervizre szorul a Consumer Reports adatai szerint. Nem igazán fér bele a kopaszodó fejembe, hogy 135 000 km után miért kell tartani attól, hogy megdögölhet valamelyik főbb alkatrész. Az általam javasolt alternatívák természetesen Japánból érkeznek, a Honda CR-V (2008-2010) és a Toyota RAV4 (2008-2010) “személyében”.

A 2006-es Jeep Wrangler 2,4L esetében a 240 000 km-es határérték meglepően jó, és nem mellesleg egy ilyen egyedi és feltűnő autóra szívesebben költ az ember egy rakat pénzt, mint egy csúnyábbra. Nyilván mindenki egyénileg dönt arról, hogy milyen járműre van szüksége. Ha ebben a kategóriában keresel alternatívát, akkor a Toyota 4Runner jó választás lehet.

A 2010-es Cadillac SRX és a 2003-as Acura MDX hasonló kategóriát képviselnek, az ő esetükben a 200 000 km-es futásteljesítmény jónak mondható, viszont a Lexus RX mind a kettő helyett tökéletes opció lehet.

Remélem az említett alternatívák segítenek egy fenntarthatóbb autó kiválasztásában, mivel ez lett volna a célom ezzel a cikkel.