2020. május 01. | 17:00

MIATA - Miata Is Always The Answer, de mi van akkor, ha neked mégsem tetszik valamiért?

Nehéz szívvel állok neki ennek a cikknek, hiszen valamire való benzinvérűt soha az életben nem beszélnék le a Mazda és a világ legnépszerűbb roadsteréről az MX-5-ről. 30 év és 4 generáció áll a modell mögött, a siker pedig szó szerint töretlen. Persze más gyártók is kínálnak szuperkicsi kétszemélyes sportautókat, így mindig volt miből választani alternatívát. Következzenek tehát olyan modellek, amelyek bár ugyanúgy kicsik, nyitottak és sportosak, mégsem Miaták. Zárójeles véleményem, hogy a Madzag érzés megismételhetetlen, hiábavalóan hajszolnám bármiben is amit gyártottak. De természetesen ez csak az én végtelenül elfogult hozzáállásom.

Honda Beat

A Beatet eredetileg nem forgalmazták a világ egész területén, de mivel megjelenése óta eltelt 25 év, gyakorlatilag bárhol ki lehet már fogni egy-egy import példányt. A Honda roadstere középmotoros, hátsókerekes, nyitható tetős és egy 3 hengeres egység dolgozik benne, amit a világ végéig is elforgathatsz. A modellt 1991-től 1996-ig gyártották, és az utolsó olyan termék, amelyet még Soichiro Honda jelentett be. A 656 köbcentis kis háromhengeres 65 lóerőt birtokolt, amely csekélyke kis teljesítménynek tűnik, de ezek a szupermini autók kevéssel is repülnek.

Lotus Elan

A Miata és az első Lotus Elan annyira hasonlítanak egymásra, hogy ha valakinek nem jön be a Miata, az biztos, hogy a ‘60-as évekbéli Elan sem fog tetszeni neki. Na de mi a helyzet a ‘90-es évek Elanjával? Na, azon már lehetne gondolkodni! Elsőkerék-hajtásától függetlenül remekül kezelhető, kanyarvadász kis gép, és egy turbóval megfújt Isuzu motor dolgozik benne

Audi TT

Nos, a TT se nem olyan könnyű, se nem olyan könnyen kezelhető mint az MX-5, de ettől még nem rossz. Létezik gyárilag coupé és nyitható tetős kiadás is, az első generáció pedig már egészen megfizethető. Természetesen erőben jóval az MX-5 előtt van, a legizmosab 1,8 literes turbós egység 225 lóerőt csikar ki magából, és mind a négy keréknek továbbítja azt.

Mercedes-Benz SLK

Bár az SLK annyira nem sportos, mint egyik-másik példány ebben a listában, kétszemélyessége, nyitott teteje és kinézete mégis megengedi neki, hogy ide kerüljön. Természetesen ha kell a luxi életérzés, jöhet a Mercedes. Minden kényelmi és prémium extra benne van a kocsiban, ami tökéletessé teszi egy tavasztól őszig való krúzolásra. A 172-es SLK modellt 2011-ben mutatták be, a legmagasabb teljesítmény nyilván az AMG verzió 422 lóereje, azért a paletta alján elhelyezkedő, 184 lóerős kiadás sem csoroszkál és poroszkál, hanem nagyon is megy.

Honda S2000

S2000… Amit a Miatások többségében a következő lépcsőnek álmodnak meg, de ha engem kérdezel, vegyen ilyet az, akinek hat anyja van. Valamiért én nem vagyok Hondás, amellett, hogy a régi NSX vezetési élménye volt életem egyik csúcsa, és a Honda termékek letagadhatatlanul jók, mégsem NSX egyik sem. Nem is lehetne. Sok szempont van, amitől az S2K jobb mint egy MX-5, erősebb, gyorsabb köridőt megy mint bármelyik gyári Miata valaha is tudna. A VTEC motort a holdig pörgetheted sok ezer kilométeren át, van azonban egyetlen durva hátulütője. Brutál drága. Mindig is brutál drága volt, és ez már csak felfelé fog menni. Ha rám hallgatsz, a Miata után már nem ruházol be egy ilyenre, de elsőnek helyette simán jó, ha tele vagy.

Suzuki Cappuccino

A kis belpiacos kei-car nem sokat utazott a világ többi részére, viszont ahogy a Honda Beat esetében is, úgy ebből is lehet import darabot találni, bár nem lesz egyszerű. A Cappuccino ugyanúgy orrmotoros, kétszemélyes és nyitható tetős. 658 köbcenti, 65 lóerő, 700 kiló. Tömény cukiság. Ha túl nagy neked egy Miata, állj neki kei-carokat vadászni.

BMW Z4

Kéne egy kis luxus a “tetőtle” életérzéshez, de az SLK mégsem egy Bimmer? Na, akkor a bajorok Z4-ese lesz a te autód. Persze van M széria is, az első generáció 2002-ben mutatkozott be és a legerősebb elérhető kivitel egy 231 lovas, 3,0 literes benzines volt. A Z4 is csupán abban egyezik a Miatával, hogy két ülése van, hátul hajt és lobogtathatod benne a hajad. Ezen felül inkább sorolnám az S2000 kategóriájába, mintsem a Mazdáéba. Ha ehhez ragaszkodnék, ez a lista igazából egy autót tartalmazna, a Mazdát.

BMW Z3

Abban az esetben, ha nem jönne be a BMW Z4 modernebb megjelenése, ne keseregj, ott van még a Z3 is, amely szinte ugyanazon tulajdonságokkal van megáldva mint az utód, ám árban sokkal barátságosabb. Megmondom őszintén, ha választanom kéne a Z3-as mellett tenném le a voksom.

Fiat 124 Spider

Technikailag a Fiat 124 Spider egy olaszba öltöztetett Miata, amely egy szívátültetésen is átesett, valamint amelyet ugyanazon a gyártósoron készítenek mint, az MX-5-öt Japánban. Persze a kicsit átszabott külső és az 1,4 literes turbós, 140 lóerős motor tiszta olasz termék, ha pedig az Abarth verziót választod, még egy két sportosabb kiegészítővel is gazdagszol. 

Porsche Boxster

Ha kicsi, kétüléses, izmosabb és remekül vezethető nyitott tetős kocsira vágysz,a Porschéval nem hibázhatsz. Az első generációs Boxster 2002-ben látott napvilágot, a legnagyobb motor a palettán pedig egy 3,2 literes boxer, amely 260 lóerőt produkál. Természetesen hátul kapar, így az élmény garantált. Meg hát, mégis csak egy Porke!

Lotus Elise

Az Elise egy veszélyes pontja ennek a piacnak. Egy 13 éves modell ugyanannyiba kerül, sőt egy picit drágább is mint egy új Miata. Ez a vásárlók szemszögéből a következőt jelenti: Kockáztatsz és megvásárolsz egy már öregedő, ellenben nagyszerű brit roadstert és annak minden remek tulajdonságát és hibafaktorát, vagy veszel egy új MX-5-öt garanciával. Csak ismételni tudom magam, számomra egyértelmű lenne a Mazda, de ezzel mások lehetnek máshogy. Az Elise II legerősebb motorja 1,8 literes és 220 lóerőt ad le a hátsó kerekeknek, ami azért több mint a Miata jelenlegi 181 lóerős gyári maximuma.

Smart Roadster

Ha a Suzuki Cappuccino beszerezhetetlennek minősül és nem ragaszkodsz a japán autóhoz, a Smart Roadster lesz az a kétüléses nyitott kocsi, ami megközelíti egy igazi kei-car méreteit. A 0,7 literes, turbós erőforrás 101 ló erejét birtokolja, ami nem sok, de nem is kell túl nagy súlyt megmozgatnia. Nekem nem szimpi a megjelenés, de tagadhatatlan a funkcionalitás, meg hát jó helyen is hajt, hátul, ahogy kell.

Nos, ez lett volna az a 12 autó, amely kiválthatja a Mazda MX-5 Miatáját, esetleg túl is szárnyalja azt. (Ennyire nehezen mondatot még nem írtam le). Ha úgy érzed, nem teljes a lista, ne légy rest, dobd ide nekünk kommentben, hogy te mit vennél a Madzag helyett. Ha pedig az autóipar aktuális újdonságaira vágnyál, ne hagyd ki a heti hírműsorunkat sem!