2020. augusztus 27. | 09:52

43 éves, mégis vadonatúj ez az ikonikus orosz terepjáró, amiért igencsak szép summát remél a tulajdonosa.

1977-ben gördült le a szalagról az első Lada Niva (VAZ-2121), amelyet a szovjet pártvezetés azért rendelt meg a gyártó AvtoVAZ-tól, hogy a nép a vidéki Szovjetunió úttalan útjain is problémamentesen közlekedhessen. Ez a példány pont 1977-es gyártású, tehát az első Nivák közül való, ráadásul teljesen gyári és makulátlan állapotú, ami nem is akkora csoda, hiszen órájában mindössze 5 kilométer van.

Az autó tényleg olyan, mintha 1977-ben járnánk, igazi időkapszula, kifejezetten gyűjtői darab. Hogy ebből bizonyosan nem lesz napi használós vadászautó, azt az árcédulája garantálja, 3 millió orosz rubelért, átszámítva közel 12 millió forintért hirdetik. Nem kevés pénz, de valakinek biztosan meg fog érni ennyit. Remélhetőleg ő is az eddigi tulajdonosokhoz hasonló módon fog vigyázni majd a terepjáróra.

Orrában a jól bevált öreg technikát, egy 1,6 literes, soros négyhengeres benzines erőforrást találni, 75 lóerejét négyfokozatú kézikapcsolású sebességváltó továbbítja az állandó összkerékhajtás felé. De mindegy is mi hajtja és hány lóerővel, ez a Lada Niva úgyis maximum trélerrel fog közlekedni a következő garázsig, saját lábán talán egy métert sem soha. Nem lehet megkockáztatni, hogy leromoljon a csodás állapota!

Egyáltalán nincs könnyű dolga annak, aki gyári állapotában szeretné megőrizni ezt az orosz (szovjet) masinát, hiszen a Nivák amellett, hogy legendásak terepjáróképességeikről, legendásan silány minőségűek is. A beltér műanyagjai például már attól eltörhetnek, ha az ember ránéz, a motor pedig simán csapágyas lehet egy beindítástól. Hímestojásként kell hát bánni ezzel a szépen megőrzött régi-új Ladával.