Nem érdemes várni a rendeléssel, mondja a szakértő.
Az autógyártók nem képesek elég járművet előállítani, ezért készletre már nem dolgoznak, helyette a közvetlen rendelésekre koncentrálnak, írja a G7. Aki Magyarországon most új autót akar vásárolni, annak marad az előrendelés és a több hónapos várakozás. A tétovázás viszont nem ajánlott, ugyanis jövőre szinte egészen biztosan tovább drágulnak az új autók, itthon is.
Az autóipart eléggé megrendítette a globális chip-hiány, de az egyéb alkatrészek ára is felment. Ehhez hozzájött, hogy a gyártók alábecsülték a saját termékeik iránti keresletet. A koronavírus-járvány miatt sokan autóra váltottak, a tömegközlekedést inkább hanyagolták.
Ráadásul több gyártó idénre már túllépte a flottájára szabott szén-dioxid-kvótát, ami miatt a hagyományos modelljeit már csak jövőre tudja értékesíteni – ha nem így tesz, akkor jön a pénzbüntetés.
Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke a G7-nek elmondta, a piaci egyensúlytalanságok miatt kiszámíthatatlan, hogy mely gyártók kerülnek nehéz helyzetbe. Szerinte már látszik, hogy az átlagosnak számító 6 hónapos várakozási idők bizonyos gyártóknál 12-13 hónappá is nyúlhatnak. Ezt követően arról beszélt, hogy jó helyzetben azok vannak, akik 4-5 hónapos rendelési idővel tudnak szállítani
A legnagyobb pácban a Škoda van, mivel a tulajdonában lévő üzemek akár az év végéig is állhatnak. Az Octavia ötajtós modelljére így akár másfél évet is kell várni, de a kombi kivitelből is leghamarabb jövő nyáron lesznek átvehető autók. Azok várják jobb helyzetből a következő hónapokat, akik előre betáraztak a mostanra hiánycikké vált alkatrészekből. A Honda magyarországi képviselője szerint a japán márka autóira jelenleg átlagosan 6-8 hónapot kell várni a rendelést követően.
Gablini szerint jövőre is két számjegyű, 10-20 százalékos növekedéssel érdemes számolni az új autók vásárlásakor. Ebből kifolyólag nem érdemes várni a rendeléssel, aki ezt minél hamarabb intézni, annál olcsóbban juthat hozzá a kinézett autóhoz.