A japán mikrochip-gyártó vállalat, a Rohm szerint komoly esély van arra, hogy az autók, és ipari gépek szempontjából kulcsfontosságú félvezető a jövő évben is hiánycikknek számítson, vagyis egyelőre esély sem nagyon mutatkozik rá, hogy hamarosan megoldódjon a globális chip-hiány.

Isao Matsumoto vezérigazgató elmondta, hogy a kiotói székhelyű cég, amely többek között a Toyotának, a Fordnak és a Hondának is gyárt félvezetőket, komoly alapanyaghiánnyal küszködik, amely a teljes gyártósor munkáját is akadályozza.

A vállalat tavaly szeptemberben kezdte meg kapacitásainak növelését, és további 636 millió dollárt kíván beruházásokra fordítani idén, ám ezen befektetések eredménye nem lesz azonnal kézzel fogható, mivel a gyártóberendezések megérkezése a vártnál több időt vesz igénybe. Annak ellenére, hogy minden üzemük teljes kapacitással működik, a hatalmas megrendeléseket nem tudják időben teljesíteni és erre a következő évben sincs sok esély - állítja Matsumoto.

A globális chip-hiány következtében felértékelődött a használtautó-piac, felértékelődtek a saját autóink is. A karbantartás és állagmegőrzés soha korábban nem volt ilyen fontos. Óvd, kezeld az autód és növeld az értékét az ECDH Appban!

Ugyanakkor a chipgyártó arra is felhívta a figyelmet, hogy a beszállítói lánc nehézségei valószínűleg a vártnál jóval tovább fognak tartani. A félvezetők szállítási ideje már most is meghaladja a 20 hetet, mivel a COVID-19 koronavírus delta variánsa megnehezíti azt, hogy az együttműködés Japán és Délkelet-Ázsia között az eddig megszokott mederben folyjon.

Mikrochip

Az alapanyag- és alkatrészhiány a Toyotától kezdve a Volkswagen-csoportig a termelés felfüggesztésére kényszerítették még a legnagyobb autógyártókat is. A japán autóipari óriásvállalat a múlt héten közölte, hogy a folyamatos nehézségeknek köszönhetően ideiglenesen leállítja a termelést 14 üzemben.

A több mint 60 évvel ezelőtt alapított Rohm az autóipari beszállítói lánc szerves részévé vált, mivel az autógyártók egyre több elektronikát és félvezetőt építenek a járműveikbe. A japán cég többek között az energiaellátáshoz, a légkondicionálóhoz, a világításhoz és az infotainment rendszerhez gyárt alkatrészeket.

A legszűkebb keresztmetszetet az olyan alapanyagok hiánya okozza, amelyekből például az az ólomkeret készül, amely a jeltovábbításért felelős a félvezető egység belsejében. A cég vezetője azt is elmondta, hogy a problémát az árak emelkedése se oldja meg, hiszen a beszállítók egyáltalán nem rendelkeznek a gyártáshoz szükséges alapanygokkal.

A Bloomberg Intelligence szerint azonban az akadozó folyamatok ellenére a cégek jól jöhetnek ki a jelenlegi helyzetből, ugyanis működési haszonkulcsuk növekedhet, a kapacitásbővítések pedig hosszútávon jót tesznek az értékesítésnek a globális chip-hiány közepette is.

Félkész autók a gyártósoron

Ennek ellenére egyes elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a fokozott termelés következtében gyorsan feltöltődő készletek a kereslet gyors visszaesését eredményezhetik.

„A jelenlegi válság abból adódik, hogy a beszállítók nem képesek kellő mennyiséget előállítani a szükséges alkatrészekből, ami a gyártók oldaláról aggodalmat vált ki, így több komponenst próbálnak vásárolni, mint amennyire valójában szükségük van. Ez a helyzet nagyjából 2023-ra rendeződhet” – nyilatkozta Kazunori Ito, az amerikai Morningstar pénzügyi szolgáltató kutatási vezetője.