2020. október 10. | 22:48

Mindezen felül 2000 B+R biciklitároló is kilátásban van.

Vitézy Dávid a Facebook oldalán jelentette be, hogy a Budapest Fejlesztési Központ (BKF) 3000 P+R és 2000 B+R biciklitároló tervezését kezdi meg a pénteken megjelent kormányhatározat szerint a budapesti agglomerációban.

"A fővárosba vezető mind a 11 vasútvonal és az összes HÉV valamennyi érintett agglomerációs állomásán és megállóhelyén, 108 település összesen 171 helyszínén vizsgáltuk meg, hogy mennyi a jelenlegi kapacitás, mennyire lenne igény most, és a számítások szerint a jövőben hogyan fog növekedni a forgalom. Sok helyen a pillanatnyi férőhelyszám többszöröse is megtelne, ezt nemcsak az mutatja, hogy néhol korán reggel elfogynak a helyek, hanem az is, hogy a füvön vagy nem hivatalos parkolókban is otthagyják az autójukat az ingázók" - írta Vitézy.

A 34 éves közlekedési és város-mobilitási szakértő szerint mérsékelni kell az agglomerációból a fővárosra zúduló autók mennyiségét, mert az ingázók kétharmada autóval jár dolgozni Budapestre. Hangsúlyozta, hogy a P+R és a B+R parkolók nem csak az ingázók, hanem a budapestiek érdeke is. Ahhoz, hogy kevesebb legyen az autók száma a főváros útjain, az agglomerációs közösségi közlekedést kell versenyképesebbé tenni. Ehhez elengedhetetlen az úgynevezett módváltó utazások segítése, azaz annak megteremtése, hogy a vasútállomáson hagyhassák kerékpárjaikat, gépjárműveiket az utasok. Ennél egyel előremutatóbb volna, ha már a vasútállomásra is közösségi közlekedéssel jutnának el az utasok, amihez a projekt részeként a buszfordulók és buszmegállókat is megtervezik ott, ahol jeleleg ezek még hiányoznak.

2022-ig több mint negyenven helyszínen készülnek el a parkolók megépítéséhez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek. Az 1-es hegyeshalmi, a 30a székesfehérvári, a 70-es váci, a 71-es veresegyházi, a 100a ceglédi, a 120a újszászi, a 150-es kunszentmiklósi vonalak elővárosi szakaszain, ezek vasútállomásain és megállóin várható parkoló bővítés. Vitézyék úgy kalkulálnak, hogy összességében az érintett vonalak mentén kétszeresére nőhetnek a P+R és B+R férőhelyek.

Az elmúlt 13 évben európai uniós forrásokból megvalósult nagy elővárosi vasútfejlesztések történtek, 6470 P+R autóparkoló épült a vasútfejlesztési beruházások kapcsán az agglomerációban. A Budapest-Hatvan és a Budapest-Pusztaszabolcs vonal rekonstrukciója jelenleg is zajlik, az esztergomi vonalon is várható P+R kapacitás bővülés. 3000 P+R és a 2000 B+R biciklitároló tervezése mindezeken felül értendő Vitézy szavai szerint.

"A kormányhatározat alapján a BFK lehetőséget és forrást kapott egy budapesti agglomerációs kerékpárhálózat-fejlesztési stratégia megalkotására is. Ebben fel kell vázolni egy olyan összefüggő kerékpáros hálózatot, amely nemcsak a vasúti megállók elérését teszi lehetővé az agglomerációban, de azt is, hogy a Budapest körüli településekről közvetlenül is el lehessen érni a budapesti célpontokat. Természetesen ezt a munkát a Fővárosi Önkormányzattal együttműködésben végezzük majd. Az agglomerációs vasút- és hév-állomások megközelíthetőségének fejlesztési feladatait a Budapest Fejlesztési Központ Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett, 797 millió forint központi költségvetési támogatás segítségével végzi" - zárta gondolatait Vitézy.