kedd - 2022. szeptember 27.
11.5 °C
tiszta égbolt
alapjarat.hu logo
95 640 Ft
100 688 Ft
D 764 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Aggodalomra okot adó fejleményről értesültek az autógyártók

Az ukrajnai háború újabb területen érezteti hatását.

Az Ukrajnában kirobbant háború miatt az autógyártók kénytelenek korlátozni a termelést európai gyáraikban az alkatrészellátásban tapasztalható késedelmek miatt. Mostanra egy újabb gond is felütötte a fejét, kiderült ugyanis, hogy az orosz invázió tovább súlyosbíthatja a chiphiányt, ami a szórakoztató elektronikai ipar mellett ezt a szektort is hosszú hónapok óta sújtja.

Ukrajnából származik a világ neontermelésének 70 százaléka. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert a neon (a palládiumhoz hasonlóan) nélkülözhetetlen alapanyag a félvezető áramkörök előállításához. A TrendForce piackutató cég beszámolója szerint a kritikus fontosságú gáz a chipek gyártásához szükséges lézereket működteti.

Mikrochip

A háború miatt tovább fokozódhat a mikrochip-válság, mivel a nyersanyagok egyre nehezebben beszerezhetők. Az amerikai chipgyártók szinte teljes mértékben az Oroszországból és Ukrajnából származó neongázra támaszkodnak a Techcet jelentése szerint. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy Ukrajna neongáztermelése Oroszországtól függ, azt ugyanis az orosz acélgyártás melléktermékeként állítják elő. Ezt a gázt Ukrajnában tisztítják meg, amelyet aztán békeidőben szépen exportálnak a világ különböző részeire.

Dan Hearsch, az AlixPartners autóipari és ipari üzletágának ügyvezető igazgatója próbálta megnyugtatni a kedélyeket, szerinte az orosz inváziónak nem kellene azonnali hatást gyakorolnia a félvezetőgyártásra – úgy hírlik ugyanis, hogy a nagy mikrochipgyártó vállalatok több hónapra elegendő neonkészletet halmoztak fel.

De minél tovább tart az ukrajnai háború, annál valószínűbb, hogy a vállalatok inkább előbb, mint utóbb felélik a tartalékaikat, ami komoly fennakadásokat idézhet elő. Az ukrán készletek csökkenésével párhuzamosan a neon ára meredek emelkedésnek indulhat, az így keletkező pluszköltséget pedig a vállalatok beleépíthetik az új autók árába.

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!