2022. március 03. | 13:14

Vezetékköteg-hiánnyal küzd a VW, a Porsche és a BMW is.

Ukrajna az országban gyártott kábelköteg 7 százalékát az Európai Unióba exportálja, s ezekből sok az itt gyártott gépkocsikba is kerül. Az autóipar még ki sem heverte a globális chiphiányt, ám most újabb ellátási problémával kell szembenéznie. Néhány gyártónak nehézségei vannak a kábelkötegek beszerzésével az ukrajnai orosz invázió miatt.

Több nagy beszállítót is érintett a probléma, így néhány európai cég autóinak a gyártása leállhat. A Reuters szerint olyan beszállító cégek, mint a Leoni, a Fujikura és a Nexans küszködnek a kábelkötegek szállításával, emiatt a Porsche és a Volkswagen már kénytelen volt felfüggeszteni a gyártást néhány üzemében. A BMW is érintett, a bajor cég müncheni és dingolfingi üzemében a jövő héten szünetel a járműgyártás, de az angliai Oxfordban található Mini gyárban is leáll a termelés átmenetileg.

Porsche Panamera gyártás
Porsche Panamera gyártása (Forrás: Jan Woitas / Picture Alliance / Getty Images)

A BMW a helyzetre reagálva válságstábot állított fel, mely intenzív tárgyalásokat folytat a beszállítókkal. A cél az, hogy alternatív gyártási helyszíneken keresztül biztosítani tudják az ellátást, és a lehető leggyorsabban újraindítsák a termelést, közölte a vállalat szóvivője a Frankfurter Allgemeine Zeitung nevű újsággal.

A legnagyobb német autóipari beszállító cégek közül néhány, a Forschner, a Kromberg & Schubert, a Prettl és a SEBN is alkatrészgyártó telephelyeket működtet Nyugat-Ukrajnában, amelyet jelenleg leálltak az orosz invázió miatt. Az AlixPartners tanácsadó cég adatai szerint Ukrajna az Európai Unióba importált kábelkötegek mintegy 7 százalékáért volt felelős.

A Sztrij és Kolomja városokban található üzemek nemcsak kábelkötegeket, hanem kiváló minőségű alkatrészeket is gyártanak, gyártottak az autóipar számára, mintegy 60 ezer embernek adva munkát. Az elmúlt évtizedekben nagyjából 22 vállalat több mint 600 millió dollárt (aktuális árfolyamon 206 milliárd forintot) fektetett be 38 üzembe az országban.

Az ukrajnai háború már számos autógyártót arra kényszerített, hogy befagyassza oroszországi üzleteit. Sokan, köztük a Volvo, a Volkswagen, a Ford, a Honda, a Toyota és mások úgy döntöttek, hogy leállítják a járművek és motorkerékpárok exportját az országba. A VW, a Mercedes-Benz és a Stellantis pedig pénzt adományoz Ukrajna megsegítésére.