Az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége más alternatívákkal képzeli el a környezettudatosabb közlekedést.
Az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége (CLEPA) szerint akár 500 ezer munkahely megszűnését is okozhatja az elektromos átállás, amennyiben az Európai Unió életbe lépteti azt a határozatot, mely szerint 2035-től csak zéró károsanyag-kibocsátású járműveket lehet értékesíteni. A javaslatcsomag célja, hogy a kibocsátási adatokat az évtized végére 55 százalékkal csökkentsék. A beszállítói szervezet azonban egy vegyes megközelítést javasol a tisztán elektromos megoldás helyett, melyben hibrid technológiák, a hidrogén és a szintetikus üzemanyagok is helyet kaphatnának.
A szövetség által készített tanulmány három kérdéssel foglalkozott:
- Milyen hatással vannak a különböző meghajtási technológiák a beszállítók által előteremtett hozzáadott értékre?
- Milyen vonatkozó hatása van ennek a munkahelyekre nézve?
- Milyen hatással van ez a klímavédelmi célkitűzésekre?
Az iparági változások hatására a belső égésű motorokat vagy kapcsolódó alkatrészeket gyártó vállalatoknál a mostani 600 ezres létszámhoz képest 2030-ra mindössze 135 ezer munkahely maradhat életben.
A tanulmány háromféle meghajtási javaslattal állt elő:
- Vegyes technológia, melynek használatával a mostani 95 g/km helyett 20 g/km lenne a károsanyag-kibocsátás 2040-re, valamint közel 200 ezer munkahelyet lehetne addig megmenteni.
- Tisztán elektromos, melynek köszönhetően a károsanyag-kibocsátás nullára csökkenne 2040-ig, ám mindez 275 ezer munkahely megszűnésével járna.
- Radikális megoldás, mellyel 2030-ra lenulláznák a károsanyag-kibocsátást, ám 360 ezren elveszítenék az állásukat.
A leginkább érintett európai állam Németország lehet, ahol akár 121 ezer munkavállaló is feleslegessé válhat, miközben Spanyolországban és Romániában és Olaszországban is sokan elveszíthetik munkájukat.
A Boston Consulting Group júliusban egy optimistább értékelést közölt a várható munkaerőpiaci helyzettel kapcsolatban. Az amerikai szervezet szerint az akkumulátorokat gyártók vállalatok teremthetik a legtöbb új munkahelyet a jövőben, azaz a klasszikus autóipari állások száma csökkenhet, ám a kapcsolódó iparágak új lehetőségeket teremthetnek.
A belső égésű motorok gyártásával foglalkozó dolgozókat éri majd a legnagyobb veszteség. Az elektromos átállás miatt akár 630 ezer munkahely is megszűnhet, ám az akkumulátorokkal, a töltőhálózat infrastruktúrájával és egyéb szolgáltatásokkal foglalkozó vállalatok 580 ezer új pozíciót hozhatnak létre. A BCG jelentése szerint mintegy 2,4 millió dolgozót kell majd átképezni, emellett pedig közel 1,6 millió ember munkaköri leírása változhat meg.