2020. július 27. | 17:52

A HOMM Kft. üzemeltetésében 7 IVECO Dekstra LF38 típusú midibusz járja majd a várost.

2020. július 27-én az IVECO Magyarország impozáns telephelyén mutatták be azokat az alacsonypadlós buszokat, amikkel a HOMM Kft. idén bővíti budaörsi menetrendszerinti járataink a flottáját. A cég már 2013 óta végzi a település – eddig – ingyenes autóbuszjáratainak üzemeltetését, az elmúlt két évben pedig folyamatosan bővítette a flottáját. Nemrég elnyert Budaörs következő 8 évre vonatkozó helyi közlekedésének pályázatát, így a hamarosan üzembe álló 7 midibusz előtt sok-sok kilométer áll.

Akinek nincs meg elsőre, a HOMM Kft. nem ma kezdte a személyszállítással kapcsolatos tevékenységét, hiszen épp 2019-ben ünnepelte működésének 30. évfordulóját. A cég az egyik legnagyobb magyarországi személyszállító vállalatként több mint 300 darabos jármű flottával és 500-nál is több alkalmazottal dolgozik, akik naponta 24 ezer embert utaztatnak. Homm Károly és Tóth Balázs a HOMM Kft. ügyvezetői kiemelték, különösen büszkék arra, hogy cégük a COVID vírus okozta válságos helyzetben sem bocsájtott el alkalmazottat. 

Az autóiparról köztudott, jelenleg minden szegmens visszaesést mutat. Nincs ez másképp a nagyteherszállítókkal foglalkozó piacon sem, ahol nemzetközi szinten 40 százalékos átlagos visszaesés tapasztalnak az érintettek, mondta el az IVECO magyarországi forgalmazását végző Danube Truck Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója Zákány Zoltán. Üdítő hírként azt is elárulta, hogy a korona vírus okozta keresletcsökkenés és károsanyagkibocsájtási szabályozással agyonvert üzletágban tapasztalható visszaesés, nálunk csak 10 százalék.  A magyarországi helyzeti előnyt talán az okozhatta, hogy a 1,5 méteres közösségi távolságtartási szabály miatt a nagyvállalatoknak új, nagyobb méretű személyszállító eszközöket kellett venniük.

A most szóban forgó IVECO Daily, a Dekstra típusok elődje (vagy inkább alapja) 2016-ban az Év Minibusza díj nyertese volt. Sokoldalúságához tartozik, hogy 7,2 tonnáig konfigurálható és 7,5 méteres felépítményt lehet rá tenni, amivel az egyik legnagyobb a kategóriában. A most átadásra került buszok felépítményét végző cég, mind a megrendelő, mind a forgalmazó véleménye szerint lenyűgöző munkát végzett. A hallottak alapján nagynak ugyan nem mondható vállalkozás évi 120 felépítmény gyártására képes, igaz ilyen teljesítmény mellett az elhivatott cégvezető gyakorlatilag életvitel szerűen a gyárba költözik. 

A választott típusok nem számítottak ismertlennek a budaörsi tömegközlekedési pályázat nyertese számára, hiszen korábban már vásároltak belőle 5 darabot. Az eddigi, közel egymillió kilométer alatt szerzett tapasztalatok alapján megbízhatónak tűnik a technika, így a megnyert 8 éves szolgáltatói feladatok ellátását vélhetően hiba nélkül teljesítik a járművek. A minimális karbatartási költséggel üzemeltethető buszokra 2 év, kilométerfüggetlen jótállást biztosít a Danube Truck Magyarország Kft.

Lukács Gyula a Danube Truck Magyarország Kft. autóbuszüzletág-vezetője részletesen ismertette a hamarosan hadrendbe álló buszokat. A 12 ülő, 20 állóhellyel rendelkező személyszállítókon két dupla szárnyú ajtón érkezhetnek-távozhatnak az utasok. A helykínálatban sem elöl sem pedig hátul nem szűkölködnek majd az utasok, előbbinél az ajtó mellett kialakított területen csomagoknak vagy babakocsinak fenntartott terület, míg a hátulsó részen akadálymentes beszállást segítő a kialakítás található. 

Az utasok számára kialakított szekció a lehetőségekhez mérten kényelmes és tágas, de ami még fontosabb a jármű fel van szerelve a napjaink passzív és aktív biztonsági berendezéseivel, ső,t a hegyes völgyes területeken hasznos Telma retarder rendszerrel is, ami a jármű könnyen kontrollálható lassulását segíti a lejtőkön. Mivel az emberi tényező a mai napig kulcsa a biztonságnak, a vezetőfülke átlátható és jólkezelhető, amit az is megerősít, hogy az üzemeltető cég dolgozói visszajelzései alapján egy jól vezethető, stabil és dinamikus munkaeszköznek tartják.

Az új midibuszok dinamikussága nem is kérdéses az IVECO 3.0 literes FIC dízelmotorjának hála, ami 180 lóerős csúcsteljesítményre képes és igen hasznos a város dimbes-dombos tájain, ráadásul kategóriájában takarékosnak is számít. A motort egy 8 fokozatú automata sebességváltóval szerelték, ami egyrész nagy könnyebbséget jelent a sofőrnek, másrészt a HI-MATIC rendszer egyedülálló a kategóriában. Bár a budaörsi utak minősége szerintem fényévekkel jobb a budapesti átlagtól, az új buszok hátsó légrugós felfüggesztése további jó pont az utazási komfort oldalán. 

Mivel a bemutatón Zákány Zoltán beszélt arról is, hogy az IVECO kínálatában szereplő széles motorválaszték tartalmaz elektromos és CNG üzemű járműveket is, indokoltnak tartottam megkérdezni, hogy várható-e HOMM Kft. üzemeltetésben gázüzemű járművek forgalomba helyezése. Mint kiderült, a CNG járművek alapvetően drágábbak, nem is kifejezetten a technika okán, hanem az alacsony gyártási darabszám miatt. Azon felül, hogy megvenni drágább, az üzemeltetésnél is akadnak problémák, mivel a CNG kúthálózat lefedettsége elég gyér. Ez persze a BKV saját telephelyén üzemelő CNG kútból kiindulva nem egy leküzdhetetlen probléma lenne, de az üzemeltetés megtérülésének tesztelését, még egy sikeresnek mondható magyar vállalkozás sem tudja finanszírozni. Érthető is, hiszen CNG-vel szemben, a gázolaj jövedéki adója visszaigényelhető, ami után már jóval kisebb megtérüléssel számolhat a cég az alternatív üzemanyag terén. Bár 2017-ben az állami vagy helyi önkormányzati feladatokat ellátók jogosultak lettek a közlekedési célra felhasznált földgáz jövedéki adójának visszaigénylésére, nem tudom a HOMM Kft. érvényesíthetné-e ezt egyáltalán.

Bár környezetvédelmi szempontból előnyös lenne, Zákány Zsolt három alapvető dologgal egészítette ki a választ, ami nélkül nem valósítható meg a földgáz üzemű környezetbarát buszok tömeges elterejedése. Az egyik teljesen egyértelmű, az üzemanyagnak elérhetőnek kell lennie és folyamatos utánpótlást kell biztosítani. Jelenleg nagyon kevés CNG kút üzemel és nagy valószínűséggel nem érné meg saját kutat üzemeltetnie a szolgáltatónak. A másik kitétel, hogy az adott ország olyan kedvezményekkel ösztönözze a vállalkozásokat, amik miatt megérné váltani. Ilyen intézkedés alapján kaphatnak jelentős támogatást Németországban a CNG, LNG, LPG üzemben működő haszongépjárművek. A harmadik meghatározó szempont, hogy a cég szemlélete is a környezettudatosság irányába mutasson. Én úgy gondolom, a magyar városok legszennyezettségének mérséklésének egyik nagyon jó módszere lenne a tömegközlekedés üzemeltetéséhez szükséges gázolaj felhasználásának csökkentése, alternatív üzemanyagra váltása, de nyilván erre csak akkor van esély, ha minden feltétel adott.