2021. június 14. | 12:51

Ez a modul világszinten is egyedinek számít.

Az autógyártók már használatba is vették a zalaegerszegi járműipari tesztpálya nemrég elkészült autópálya-szakaszát. A Duna Aszfalt kivitelezésében egy 1,5 kilométeres, kétszer kétsávos sztráda jött létre, amely minden tekintetben jól szimulál egy valódi autópályát.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a helyszínen úgy fogalmazott, hogy ez Zalaegerszeg „első” autópályája, bár a leendő M76-os sztráda is a ZalaZone közelében fog majd elhaladni. A politikus elmondta, hogy a 45 milliárd forintból 269 hektáron épülő tesztpálya bővítéseként már tervezik a közelben felépülő harcjárműgyárat is kiszolgáló off-road pályát. Ez a további 200 hektáros területen épülő, lánctalpas és gumikerekes járműveket is kiszolgáló tesztkörnyezet építése mintegy 20 000 000 000 forintot igényel.

Az ITM első embere azt is hozzátette, hogy a járműipari tesztpálya folyamatosan egészül ki a bérlők igényei szerint, az autópálya-szakaszt is ezért építették, illetve az off-road pálya is azért készül, bár az eredeti tervekben ezek még nem szerepeltek.

A tesztek szempontjából fontos, hogy a szakasznak több fel- és lehajtója van, felüljáró ível át felette. A sávokat elválasztó elemek között pedig betonfal és korlát egyaránt található. A sztrádát egy 200 méteres szakaszon betonburkolattal látták el.

„A 130 kilométeres - vagy akár nagyobb - sebességgel használható sztrádaszakasszal, valamint a már korábban megépült pályaelemekkel együtt a tesztpálya készültségi foka meghaladja a 90 százalékot. Az eredeti terveknek megfelelően az év végéig befejeződik a ZalaZone építése” – ezt már Vigh László, a térség fideszes országgyűlési képviselője nyilatkozta.

Az átadott modul világszinten is egyedülállónak számít, hiszen a már meglévő tesztpályák nem rendelkeznek ilyen környezettel. Ez lényeges szempont az autógyártók számára, hiszen az autonóm járművek fejlődése során először az autópályán kerülhetnek bevezetésre az önvezető funkciók. Itt ugyanis az önvezető járműrendszerek szempontjából a városi szituációkhoz képest egyszerűbb és ingerszegényebb a környezet.