2019. február 21. | 10:49

Innovatív és pofonegyszerűen működő rendszer fejlesztésén munkálkodik az Audi, hiszen autód lényegében megmondja neked, mennyivel hajts ahhoz, hogy aztán ne kelljen a piros lámpánál ácsorognod

Nem számít, hogy ismered-e az adott útszakaszt és nagyjából tisztában vagy azzal is, melyik lámpa, mikor vált: az Audi által kifejlesztett rendszer segít abban, hogy többnyire zöldhullámban haladhass, akár lefékezések nélkül. Ismeretlen etapon meg aztán pláne segítségedre válhat ez a funkció!

A rendszer rövidítése GLOSA (Green Light Optimization Speed Advisory), kifejlesztésének hátterében pedig nem állhatott más, minthogy a vezetők többsége nyilvánvalóan utál a piros jelzés előtt állni és bűvölni a kis karikákat, hogy azok mikor óhajtanak zöld színűre váltani. Valamennyi négykarikás márkajelzésű modellben már alkalmazzák a technológiát, mely az adott útszakaszokon sebességhatárokat ajánl fel a sofőrnek lehetőségként, hogy a közlekedési lámpához közelebb érve esetleg csak lassítani kelljen, véletlenül sem megállni.

A Traffic Light Information (TLI) elnevezésű technológia továbbfejlesztése vagy mondhatni kiterjesztése az autó helyzetét és tempóját veti össze a közlekedési lámpák „adataival”. Ezek alapján kiszámít egy ideális sebességet, amit a műszerfalon vagy a középkonzol multimédiás fejegységén megjelenítve ad a sofőr tudomására.

Azt mondják, az ember némi időt takaríthat meg azzal, hogyha lassabban vezet és nem kell teljesen megállnia a piros fényjelzéseknél, hanem folyamatos zöldhullámban haladhat – a Popular Science jelentésében legalábbis ez áll.

A funkciót Amerika egyes részein egyelőre a 2017-es vagy annál későbbi évjáratú Audikban próbálgatják, az A3 és a TT típusok kivételével. A TLI jelenleg az Egyesült Államok 13 városában és egyes régiókban érhető el: Dallas, Denver, Gainesville, Houston, Kansas City, Las Vegas, Los Angeles, New York, Orlando, Phoenix, Portland, San Francisco Bay Area és Washington tartoznak ezek közé.

A jövőbeni TLI-frissítések a mostaninál talán egyre funkcionálisabbak lesznek, elképzelhető, hogy az autó képes lesz magától működtetni a start/stop rendszert a közlekedési lámpák jelzéseinek megfelelően. Egyes városokban egyébként már a gyalogos átkelők, valamint az úttestek esetében is jó ideje alkalmaznak olyan lámpákat, melyek fölött visszaszámlálót helyeztek el, így a közlekedők tudnak azzal kalkulálni, hogy érdemes-e még átmenni, vagy jobban tennék, ha megállnának.

Mi a véleményed az Audi újításáról? Kipróbálnál olyan járművet, melyben alkalmazzák ezt a technológiát?