Az elmúlt egy évben a villanyautók megduplázták részesedésüket a kontinensen.
Az adatok 27 európai országból származnak, a statisztika alapjául pedig 2018 és 2019 első felében forgalomba helyezett autók száma szolgál. Elmondható, hogy míg a vizsgált országokban egy évvel korábban a teljes autópiac mindössze 1,0%-át tették ki az elektromos autók, addig mostanra ez a szám megduplázódott, azaz az újonnan forgalomba helyezett személyautók 2,0%-a kizárólag villanyhajtású. A teljes listát itt nézheted végig, magyarázat lentebb található:
Szembeötlő Norvégia fölénye, ahol 2019-ben az új autók 45,0%-a (!!) elektromos. 2018-ban ez az arány még „csak” 26,2% volt. A második helyen Hollandia van, ott a villanyautók százalékos aránya 8,9% (egy évvel korábban 3,8% volt), míg a harmadik helyen őket követi Izland 5,8%-kal (2018-ban 2,4% volt). Magyarország a középmezőnyben van a 14. helyével. Itthon mérsékelt módon növekszik az elektromos autók aránya, a 2018-as 0,9%-ról idénre 1,1%-ra nőtt ez a szám.
Érdekes megfigyelni, hogy Európában egyedül Litvániában és Szlovákiában csökkent a villanyautók részesedése. Előbbi esetében 0,4%-ról 0,3%-ra, utóbbinál pedig 0,4%-ról 0,2%-ra. Minden más országban növekedni tudott a piac. Csak összehasonlításképpen Kínában, ami a világ legnagyobb autópiacának számít az összes eladások 10,1%-a volt 2018-ban teljesen elektromos hajtású. A növekedés egyébként világszinten megfigyelhető, de a vártnál jóval kisebb ütemű.
Ennek hátterében elsősorban a villanyautók magas vételára van, melyet a kormányok által nyújtott különböző kedvezmények sem képesek megfelelően ellensúlyozni. Szintén gátló tényező, hogy az egy feltöltéssel megtehető hatótáv messze nem éri még el a kívánt szintet, illetve az autók töltése is problémás az emberek többségének. További aggodalomra ad okot az akkumulátorok korlátozott élettartama és a cseréjükhöz szükséges komoly anyagi ráfordítás.