2019. október 05. | 12:50

A Kia Stinger csúcsváltozata járt szerkesztőségünkben, jobban vártuk mint bármely német vetélytársát.

Mire gondol a tehetős autóvásárló, aki valamiféle ötajtós, kupé-szerű, nagy teljesítményű autót szeretne? Nagy eséllyel valami német prémiumra. Igen, a prémiumon van a hangsúly. A Kiáról tudjuk, hogy nem ebbe a szegmensbe készít autókat, viszont az elmúlt 10 évben összeszedték magukat, és ár-érték arányban remek gépjárműveket gyártanak, amiknek megjelenése és technikája is több, mint kielégítő az átlagos felhasználó számára. Most, hogy Európa szívébe is belopták magukat, gondoltak egy nagyot és borsot törve a németek orra alá megalkották minden idők egyik legmenőbb Kiáját – ami első sorban az amerikai piacra készült – és ahhoz képest, hogy először csináltak utazó GT-t, igazán jól sikerült. A Stinger GT-nek azonban vannak apró hiányosságai, viszont ha a helyén kezeljük, szinte tökéletes autó.

Kia Stinger – mindenből egy kicsi

A Kia Stinger padlólemezét a Hyundai Genesistől kölcsönözték, igaz, valamicskét rövidítettek rajta, de így is tisztességes hosszal rendelkezik. A dizájnért maga Peter Schreyer felelt, aki több éven keresztül dolgozott a Volkswagen-konszern égisze alatt, az ő nevéhez fűződik az első Audi TT formaterve is. Végre szabad kezet kaphatott a tervezésben, amiben egyébként Kovács Miklós formatervező is részt vett. A hosszú orr, a farnehéz szerkezet egészen parádésan mutat, merész első LED-es fényszórók, amik elöl-hátul diódás megoldással működtetik az irányjelzőket.

Kia Stinger GT teszt Alapjárat

Számos egyedi részlet található rajta, véleményem szerint itt-ott már kicsit túl is tolták a tervezők: a hátsó lámpa cipőkanálra hajazó, oldalsó fényvisszaverőit tudnám a legkönnyebben elengedni, valamint a motorháztető műanyag betéteinek sem látom értelmét, hiszen hasznuk nincs, a levegő áramoltatását nem segítik. Viszont igazán egyedi a színe, szépek a 19-es felnik és a bronzos beütést használó betétek is jól mutatnak a közel öt méteres autón.

Kia Stinger – ad a belső értékekre

Nem csak külső megjelenésében impozáns a Stinger, az utastér távol-keleties prémium hangulatot áraszt, ami miatt egyáltalán nincs szégyenkezi valója. A GT, tehát a csúcsverzió mindenféle irányban állítható, kényelmes ülései nappabőr bevonatot kaptak, az összerelés minősége egyáltalán nem kifogásolható, remekül festenek a műszerfal közepén páratlan számban megmutatkozó, kerek légbeömlők, a fémes gombok kapcsolási érzete sem lehangoló, a szellőztethető és fűthető elsö ülések kapcsolói egybe olvasztva jó húzásnak bizonyulnak. Az extrákkal teletömött Stingerben könnyen és gyorsan lehet mobiltelefont csatlakoztatni, a multimédia kellően egyszerű és sebes, a parkolási segédek jól működnek, van head-up display is.

Kia Stinger GT teszt Alapjárat

A kabin méretét az elöl ülőknek nincs miért kifogásolniuk, bár a 2,9 méteres tengelytáv ellenére hátul már nem fejedelmi a kényelem, ami nagyrészt a kupés forma oltárán lett feláldozva, természetesen a fejtér hátrányára. Maradjunk annyiban, hogy négy főnek összességében kényelmes, viszont a csomagtér a maga 406 literes nagyságával elmarad a várt méretektől. Az utastér csendessége ennyi pénzért nem tud versenyezni a német prémiumokkal, azoknak valamivel zajosabb, hidegen a motor is furcsa kerregéssel kezd, illetve a kasztni merevsége sem 100%-os. Annak ellenére, hogy erősítésekkel, merevítésekkel van tele, padkáról történő lejövetelnél hallottam többször, hogy keresztirányban képes megnyekkenni a bódé. Remélhetőleg ezt orvosolják a jövőben.

Kia Stinger – a legerősebb Kia

Na de mi is az, amibe nem lehet belekötni a Kia Stinger esetében? Hát nem a 245 lóerős 2.0 literes benzinmotor és nem is a 2.2-es dízel. A GT esetében a hangsúly a 3.3 literes, V6-os, duplaturbós erőforráson van, ami szintén a Hyundai Genesistől eredeztethető. 370 lóerő és 510 Nm-es maximális nyomaték áll a rendelkezésünkre és bizony a közel 2 tonnás össztömeg meg is követeli ezeket a számokat, hiszen még így is képes az 5,5 másodperces sprintre és borsot törni a németek orra alá. A végsebességét 270 km/h-ban maximalizálták.

Kia Stinger GT teszt Alapjárat

Fordulaton, nagyobb sebességnél is érezhetően van tartalék a V6-osban, a motorhang viszont nagyrészt a hangszórókból érkezik, hiszen az európai károsanyag-kibocsátási normák szó szerint elfojtották szegénykét. Bezzeg az amerikaiak, nekik jár rendesen harsogó kipuff a Stinger GT-hez. Ennek ellenére tényleg élmény vele autózni akár nyugalmi, akár felfokozott állapotban, hiszen a 8 fokozatú, saját fejlesztésű automata váltó ügyesen, bár fordulaton picit lassan teszi a dolgát. A fogyasztás terén ő sem tud csodát tenni, a duplaturbós V6 könnyűszerrel fogyasztja el a 13 litert, ha nagyon-nagyon összeszeded magad, akkor közúton hozható a 10 literes érték, de vigyázni kell, hiszen a 16-17 literbe is könnyedén belekacsintgat a gépjármű.

Kia Stinger – ez továbbra is egy GT

Ne MX-5-ös élményeket keressünk a Kia csúcsmodelljében, hiszen egy közel 1,9 tonnás autóról van szó, amit tisztességgel meg tud indítani a V6-os, de a kanyarokban érezteti hatását a viszonylag nagy tömeg. Az adaptív futómű komfort módban kényelmes utazóautót varázsol belőle, sport módban viszont élvezheted a direkt kormányt és megfeszített futómű előnyeit. Aki tehát kanyarvadászként tekint rá, az csalódni fog, bár az összkerékhajtás miatt nehéz zavarba hozni. Ha tisztességgel megfékezed a kanyarokat a Brembo fékekkel akkor nem lehet baj, a kigyorsítás viszont frenetikus élmény. Más lenne a helyzet, ha egy amerikai piacos Stingerben foglaltam volna helyet, hiszen a távoli kontinensen az összekerékhajtás feláras extrának számít, így az önzáró differenciálművel szerelt hátsókerekes Stinger valószínűleg könnyedén kihozta volna belőlem a hülyegyereket.

Kia Stinger GT teszt Alapjárat

Egy súlycsökkentés tehát ráférne és a karosszéria merevségén is lehetne mit javítani a következő generációnál, már ha lesz következő. Ugyanis nem úgy alakulnak az eladási számok, ahogyan a gyártó szeretné, még a fő piacnak számító Egyesült Államokban sem. Nem érzik át a vevők, hogy a Kia a prémium szegmensbe szeretne előre törni? Pedig csak ki kéne próbálni, megnézni az árakat és elfelejteni ezt a presztízs dolgot. Mivel csak két éves a modell, még van ideje behozni a lemaradást, de ha így marad lehet, hogy a következő generáció elektromos autóként folytatja majd.

Kia Stinger ár és összegezve

A nívós német márkák árnyékában tehát nincs egyszerű dolga a Kia Stingernek, viszont jóval kedvezőbb áron lehet a tiéd, mint bármelyik modell a német szentháromságból, természetesen olcsóbb köntösben, kevesebb presztízs-értékkel. A belépő szintű, 2.0 literes benzinmotorral 12 650 000 forintért lehet megvásárolni, a 2.2-es dízel 13 250 000-től indul, természetesen mindkét változat kérhető GT-line kivitelben, a dízelhez 600 000 forintos felárért kapható az összkerékhajtás. Az általunk tesztelt GT csúcsváltozat alapára 17 760 000 Ft, ebben viszont már tényleg minden benne van. Aki megteheti és elhivatott Kia fanatikus, annak mindenképp ezt ajánlanám, azonban a nagy erő vastag pénztárcát is kíván, egyetlen hátránya a 13-15 liter körüli fogyasztás, de bevallom én szemet tudnék hunyni e felett.

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI V6 AWD (2019)

  • Lökettérfogat: 3342 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítmény: 366 LE 6000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 510 Nm 1300-4500/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4830/1870/1400 mm
  • Tengelytáv: 2905 mm
  • Saját tömeg: 1905 kg
  • Városi fogyasztás: 14,3 l
  • Országúti fogyasztás: 8,3 l
  • Vegyes fogyasztás: 10,5 l
  • Tesztfogyasztás: 13,5 l
  • CO2 kibocsátás: 240 g/km
  • Végsebesség: 270 km/h
  • 0-100: 5,5 s