2019. október 05. | 11:50

Állandó gumifújkálás keseríti meg a mindennapokat, javítható a lassú defekt?

Bizonyára nem én vagyok az egyetlen, aki belefutott már abba, hogy az autóján lévő abroncs hosszabb-rövidebb idő alatt elveszti a beállított guminyomást. A nyomásfigyelő rendszerekkel felszerelt autók esetében könnyen nyomon követhető a hiba, így időben egy kompresszor felé vehetjük az irányt, ahol azonban a technika nem segít, neked kell résen lenni és pumpálni.

A legnagyobb gond a lassú defekttel azon felül, hogy rettentően idegesítő, potenciális veszélyforrás is. Mivel a használattól, az időjárástól és sok más tényezőtől függően változhat az, hogy mennyi idő alatt csökken kritikus szint alá a nyomás, ha tudod, hogy lassú defekted van és még nem kezdtél vele valamit, minden indulás előtt ellenőrizd az abroncsot. Gyakran előfordul, hogy a guminyomás csak egy bizonyos szintig csökken és tartósan képes megőrizni az alacsonyabb értéket. Néhány napja volt szerencsém találkozni a Continental gumiabroncs gyártó szakembereivel, akik alátámasztották aggályaimat a guminyomás ellenőrzés fontosságát illetően.

A találkozó előtt szúrópróba szerűen megnéztem valamivel több, mint 50 autót, csúcsidőben egy budakalászi bevásárló központ óriásparkolójában. Alapvetően a szeptember végi időszakban használt téli-nyári gumi arányára voltam kíváncsi, de közben felfigyeltem egy egészen más dologra is. Elsősorban a 15”-os kerék méret feletti közepesen peres abronccsal felszerelt autók között tűnt fel, hogy bőven volt olyan autó, amin 1-2 kerék enyhén laposabbnak tűnt a többinél.

A Continentálosok bemutattak egy tanulságos tesztet, amit alacsony guminyomáson végeztek és hamarosan láthatsz is Youtube csatornánkon. A teszt legérdekesebb része, hogy álló helyzetben, egy nem különösebben peres, 16”-os abroncs oldalfalán mennyire látható, ha nagyjából fele annyi nyomás van benne, mint kellene. Az eredmény álló helyzetben nem volt túl látványos, alig ereszkedett meg az gumi. Átlagos autóhasználó a városi használat alatt, talán észre sem veszi a különbséget, ez pedig egyrészt rendesen redukálja az abroncs élettartamát, ráadásul vészhelyzeti, vagy hirtelen manővereknél kifejezetten balesetveszélyes is. Az autó bizonytalanul mozog, mert a gumi nyúlik, az oldalfalán fordul, ami az úthibákon könnyen sérülhet és kész a baj.

A lapos gumikon közlekedő autósok nyilván nem szándékosan alacsony nyomásra fújták a kerekeket, egyszerűen csak lassú defektjük van. Ha te is szemmértékkel vagy rárúgásos, esetleg kézrátételes módszerrel ellenőrizted idén a gumiabroncsok nyomását, biztos vagyok benne, hogy többet tettél az átlagnál. Most viszont itt az ideje befáradni egy benzinkútra ellenőrizni műszerrel is a szettet. Ha alacsony a nyomás pótold és kezd rendszeresen figyelni, hogy nem ereszt-e a kereked.

Megoldást nyújthatnak a különféle a benzinkutakon kapható defektjavító folyadékok, habok, de ezeket többnyire csak ideiglenes használhatók. Elsősorban abroncs fizikai sérülése esetén, hosszútávon nem biztonságos megoldás.

Mitől lehet lassú defekt?

A lassú defektet okozhatja a szelep hibája, egy apró sérülés, amibe akár bele ragadt a sérülést okozó tárgy, vagy az, hogy a felniperemen nem fekszik fel tökéletesen az abroncs. A felniperem felületi hibájából történő levegőszivárgás jellemzően korrodált acél felnik esetén fordul elő, de a magnézium ötvözet felniknél is járhatsz így a porózus öntvény felszíne miatt. Amíg az abroncs nem sérült, minden bizonnyal olcsón orvosolható a hiba, a szelep cseréje és a felni drótkorongozása többnyire nem olyan tétel, ami nem ér meg egy próbát.

A felnin feszülő abroncs abban az esetben is elengedheti az előírt nyomást, ha esetleg kátyút fogtál korábban a verdával és deformálódott a perem. Ilyen esetben célszerű mihamarabb javíttatni a kereket, mivel nem csak a lassú defekt fog szenvedést okozni, hanem a deformálódott kerék is szétrázza majd az autód futóművét.

Kevésbé szerencsés, ha a futófelületet szúrta át valami, ami esetleg bel is szorult. Árulkodó jel lehet, ha menet közben szokatlan, minden kerékfordulatkor csattanó hangot hallasz az autóban. A sérülést fém elemek – csavar, bármilyen fémdarab -, könnyen észrevehetők, mivel folyamatosan érintkeznek az aszfalttal, szépen fénylenek.

Kell javítani a lassú defektes gumit?

Mindenképpen fordulj szakemberhez, mert ha szerencséd van egyszerű a hiba megoldása. Az abroncs sérülése esetén már nem biztos, hogy vállalja a javítását, mert manapság nem szívesen alkalmaznak klasszikus defektjavító módszereket a gumisok, hiszen nem látnak a szerkezetbe így nem tudják sérült-e fő elem benne. Ez jellemzően a nagyteljesítményű abroncsokra vonatkozik, aminél a sérülés következtében a gumi tűrőképessége jelentősen romlana. Az új autók többségén bizony ilyen van gyárilag. Az oldalfal sérülése esetén minden esetben csere lesz.

Abban az esetben, ha sokat használtad lapos kerékkel az autód, abroncstól, útviszonyoktól, vezetési stílustól függően visszafordíthatatlan károkat szenved a gumi szerkezete. Látható jele a régebb óta használt lapos guminak, hogy oldalfala kopottabb, mint a többié, akár sérülések is láthatók rajta.  Ilyen esetben ésszerű és biztonságos megoldásként csak cserét ajánlanak a szakemberek, mivel a belső szerkezet nem ellenőrizhető, nem tudni, van-e sérülés benne.

Összegezve, a lassú defekttel való közlekedésnek megvan a rizikója, még a lelkiismeretes nyomás ellenőrzés mellett is előfordulhat, hogy útközben válik lapossá a kerék. Az alacsony nyomáson használt gumiabroncsok fékútja és oldaltartása is lényegesen rosszabb, mint ideális állapotban, ráadásul sokkal sérülékenyebbek. Ha észreveszed, hogy lassú defektje van az autódnak, mielőbb keress fel egy gumist és kérd ki a véleményét, mert ha az oldalfala meggyengült, vagy a futófelülete sérült és nem javítható, akkor cserélni kell. Személyes véleményem az, hogy érdemes több szakembert is megkérdezni.