2019. június 07. | 14:53

A levegőmentes autógumi régóta foglalkoztatja a gumigyártók és mérnökök fantáziáját. A technológia eddig űrtechnikának számított, de talán most a Michelin és a GM mindent megváltoztat  

Az érdekes kinézetű és szerkezetű, teljesen levegőmentes gumiabroncsokon már régóta dolgoznak a gumigyártó vállalatok. A találmány nem mai, mégsem találkozhatsz vele az utakon, elterjedésüknek eddig számtalan akadálya volt. Adódik a kérdés, hogy egyáltalán mi szükség van levegő- és karbantartásmentes autógumira? Miért kísérleteznek velük a nagyvállalatok? Miért nem jó a jelenlegi, sűrített levegővel töltött technológia?

Nos egyrészt azért, mert az airless abroncsokkal teljesen kiküszöbölhető a defekt és az abból fakadó balesetveszély illetve elkerülhető a rizikós kerékszerelés az út szélén. Másrészről az új szerkezetek kisebb súlyúak lesznek a hagyományos gumiabroncsoknál és nem utolsósorban a felépítésük miatt nagyobb mértékben vehetik ki részüket a rugózásból, mellyel szintén további súlycsökkentés érhető el a futómű felépítésénél. Összességében tehát nagyobb biztonságot (nincs defekt), kevesebb bosszúságot (ha nincs defekt nincs kerékcsere) és jobb komfortot (kisebb tömeg, jobb rugózás) nyújtanának az airless abroncsok a mai társaikkal összehasonlítva. A defektek elkerülésére ugyan már kifejlesztették az ún. defekttűrő abroncsot, de ha vezettél már olyan gumival szerelt autót biztos érezted, hogy jobban ráz a megszokottnál. Ennek oka a sokkal merevebb oldalfalban keresendő, így a csökkenő komfort miatt ez a megoldás sem tűnik hosszútávon elfogadhatónak.

A levegőt nélkülöző autógumik története nagyon régre nyúlik vissza, már 1865-ben alkalmaztak tömörgumit különböző járműveken, miután Charles Goodyear az azt megelőző évtizedekben felfedezte és tökéletesítette a gumi vulkanizálását. A minimális komfort miatt azonban inkább John Boyd Dunlop felfedezése, a levegővel töltött “tömlős autókerék” terjedt el annak ellenére, hogy eleinte rengeteg defekttel számolhattak az új technológia használói. Pont emiatt a tudósok folyamatosan kísérleteztek mindenféle levegőmentes kerékkel. Az első említésre méltó próbálkozás az amerikai J.V. Martin nevéhez fűződik, aki 1938-ban keményfa és gumi használatával megalkotta az első “Airless Safety Tire-t”. Az újdonság végül nem terjedt el, valószínűleg mégsem bizonyult annyira biztonságosnak, sem pedig tartósnak a teszteken.

A következő levegőmentes autógumik valójában nem is autógumik voltak, hanem az 1970-es évek holdjárók kerekein “feszültek”. Kifejlesztésük Pavlics Ferenc érdeme, aki akkoriban az Apollo-program műszaki igazgatója volt. Felépítésüket tekintve ezek teljesen fémből készült, acél huzalokból álló, a holdi körülményekre tervezett kerekek voltak, ebből kifolyólag földi használatra teljesen alkalmatlanok. Csak évtizedekkel később, 2005-ben a nagy gumigyártó vállalatok közül elsőként a Michelin fogott bele ismét a levegőmentes abroncsok fejlesztésébe, a műanyagból készülő, Tweel elnevezésű kereküket aztán zsinórban követték olyan nagyvállalatok termékei, mint a Bridgestone Air Free Conceptje vagy a Hankook iFlex konstrukciója.

A levegőmentes autógumik eddigi elterjedésének eddig az szabott gátat, hogy nem sikerült megtalálni azt az anyagot, amellyel a hagyományos autógumik kiválthatók úgy, hogy az újfajta abroncsok éveken keresztül bírják a sok ezer kilométeres igénybevételt, a rossz minőségű utakat, alkalmasak legyenek különböző súlyú autók kiszolgálásra, képesek legyenek legalább akkora sebességek elviselésére, mint a mai abroncsok és természetesen az áruk se legyen az egekben. A helyzet most végre változni látszik, mert a GM és a Michelin közösen egy teljesen új, elsősorban személyautókra szánt fejlesztésen dolgozik, amely már alkalmas lehet a sorozatgyártásra. A GM és a Michelin UPTIS fantázia nevű közös terméke egy modern, kompozit anyagból felépülő abroncs lesz, melynek fő alkotóeleme a gumi, de kiegészül speciális üvegszállal a megfelelő strapabíróság érdekében és a szerkezetét úgy alakítják ki, hogy az komfortos, ugyanakkor tartós is legyen egyúttal. A tesztek jelenleg is zajlanak, ha minden a terveknek megfelelően alakul, akkor 2024-től már szériagyártásban lehetnek a levegőmentes autógumik, mellyel egy sokkal komfortosabb és biztonságosabb korszak veheti kezdetét az autózásban.