Akár már 2024-től levegőmentes abroncsokon gurulhatsz

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-06-07, 12:53

A levegőmentes autógumi régóta foglalkoztatja a gumigyártók és mérnökök fantáziáját. A technológia eddig űrtechnikának számított, de talán most a Michelin és a GM mindent megváltoztat  

Az érdekes kinézetű és szerkezetű, teljesen levegőmentes gumiabroncsokon már régóta dolgoznak a gumigyártó vállalatok. A találmány nem mai, mégsem találkozhatsz vele az utakon, elterjedésüknek eddig számtalan akadálya volt. Adódik a kérdés, hogy egyáltalán mi szükség van levegő- és karbantartásmentes autógumira? Miért kísérleteznek velük a nagyvállalatok? Miért nem jó a jelenlegi, sűrített levegővel töltött technológia?

Chevrolet Bolt EV levegőmentes Michelin/GM gumikon
Ilyen Chevrolet Bolt EV autókon tesztelik jelenleg az új technológiát

Nos egyrészt azért, mert az airless abroncsokkal teljesen kiküszöbölhető a defekt és az abból fakadó balesetveszély illetve elkerülhető a rizikós kerékszerelés az út szélén. Másrészről az új szerkezetek kisebb súlyúak lesznek a hagyományos gumiabroncsoknál és nem utolsósorban a felépítésük miatt nagyobb mértékben vehetik ki részüket a rugózásból, mellyel szintén további súlycsökkentés érhető el a futómű felépítésénél. Összességében tehát nagyobb biztonságot (nincs defekt), kevesebb bosszúságot (ha nincs defekt nincs kerékcsere) és jobb komfortot (kisebb tömeg, jobb rugózás) nyújtanának az airless abroncsok a mai társaikkal összehasonlítva. A defektek elkerülésére ugyan már kifejlesztették az ún. defekttűrő abroncsot, de ha vezettél már olyan gumival szerelt autót biztos érezted, hogy jobban ráz a megszokottnál. Ennek oka a sokkal merevebb oldalfalban keresendő, így a csökkenő komfort miatt ez a megoldás sem tűnik hosszútávon elfogadhatónak.

levegőmentes Michelin/GM abroncs
A Michelin állítás szerint minden évben a legyártott abroncsok 20%-át kell leselejtezni defekt miatt. Az új technológiával a balesetveszély és egyúttal a pazarlás is megszüntethető

A levegőt nélkülöző autógumik története nagyon régre nyúlik vissza, már 1865-ben alkalmaztak tömörgumit különböző járműveken, miután Charles Goodyear az azt megelőző évtizedekben felfedezte és tökéletesítette a gumi vulkanizálását. A minimális komfort miatt azonban inkább John Boyd Dunlop felfedezése, a levegővel töltött “tömlős autókerék” terjedt el annak ellenére, hogy eleinte rengeteg defekttel számolhattak az új technológia használói. Pont emiatt a tudósok folyamatosan kísérleteztek mindenféle levegőmentes kerékkel. Az első említésre méltó próbálkozás az amerikai J.V. Martin nevéhez fűződik, aki 1938-ban keményfa és gumi használatával megalkotta az első “Airless Safety Tire-t”. Az újdonság végül nem terjedt el, valószínűleg mégsem bizonyult annyira biztonságosnak, sem pedig tartósnak a teszteken.

A következő levegőmentes autógumik valójában nem is autógumik voltak, hanem az 1970-es évek holdjárók kerekein “feszültek”. Kifejlesztésük Pavlics Ferenc érdeme, aki akkoriban az Apollo-program műszaki igazgatója volt. Felépítésüket tekintve ezek teljesen fémből készült, acél huzalokból álló, a holdi körülményekre tervezett kerekek voltak, ebből kifolyólag földi használatra teljesen alkalmatlanok. Csak évtizedekkel később, 2005-ben a nagy gumigyártó vállalatok közül elsőként a Michelin fogott bele ismét a levegőmentes abroncsok fejlesztésébe, a műanyagból készülő, Tweel elnevezésű kereküket aztán zsinórban követték olyan nagyvállalatok termékei, mint a Bridgestone Air Free Conceptje vagy a Hankook iFlex konstrukciója.

levegőmentes Michelin/GM abroncs úthiba
Ezen a képen jól látszik, mekkora szerepet játszik majd az új levegőmentes gumiabroncs az úthibák kiküszöbölésében

A levegőmentes autógumik eddigi elterjedésének eddig az szabott gátat, hogy nem sikerült megtalálni azt az anyagot, amellyel a hagyományos autógumik kiválthatók úgy, hogy az újfajta abroncsok éveken keresztül bírják a sok ezer kilométeres igénybevételt, a rossz minőségű utakat, alkalmasak legyenek különböző súlyú autók kiszolgálásra, képesek legyenek legalább akkora sebességek elviselésére, mint a mai abroncsok és természetesen az áruk se legyen az egekben. A helyzet most végre változni látszik, mert a GM és a Michelin közösen egy teljesen új, elsősorban személyautókra szánt fejlesztésen dolgozik, amely már alkalmas lehet a sorozatgyártásra. A GM és a Michelin UPTIS fantázia nevű közös terméke egy modern, kompozit anyagból felépülő abroncs lesz, melynek fő alkotóeleme a gumi, de kiegészül speciális üvegszállal a megfelelő strapabíróság érdekében és a szerkezetét úgy alakítják ki, hogy az komfortos, ugyanakkor tartós is legyen egyúttal. A tesztek jelenleg is zajlanak, ha minden a terveknek megfelelően alakul, akkor 2024-től már szériagyártásban lehetnek a levegőmentes autógumik, mellyel egy sokkal komfortosabb és biztonságosabb korszak veheti kezdetét az autózásban.

Kapcsolódó írások

1966 Oldsmobile Tornado
2019. április 22.
A General Motors 1966-ban előállt egy teljesen új Gran Turismóval, amit a Ford Thunderbird vetélytársaként képviseltetett. Ő az első generációs Oldsmobile Toronado
RM Sotheby’s 1940 Buick Super, bordó, oldalnézet, balról
2019. június 02.
Hogyan adj el egy autót 4-szer? A Buick már 1940-ben megtalálta a választ, mikor bemutatta a Roadmaster és Special ötvözéséből született 2. generációs, 4,1 literes Series 50 Super Eightet  
1938 Opel Kapitän kabrió, elől nézet
2018. szeptember 24.
Jól tartja magát az Opel Kapitány. Szép kora ellenére ma is friss és üde a gigászi nyugdíjas.
Chevrolet Corvair kabrió, elől nézet
2018. szeptember 29.
A Valaha volt legveszélyesebb autó-díj győztese: Chevrolet Corvair