2022. március 18. | 12:06

Az Európai Unió a Mercedes, a VW, a BMW, a Ford, a Renault és az Opel ellen is vizsgálatot folytat.

A Mercedes-Benz arra számít, hogy végül bírság nélkül fogja megúszni azt a vizsgálatot, amelyet a leselejtezett személygépkocsik és kisteherautók begyűjtésével és újrahasznosításával kapcsolatos összejátszás gyanúja miatt indított az Európai Unió.

A német gyártó azt követően ismerte el érintettségét az ügyben, hogy az EU kedden nyilvánosságra hozta, hogy trösztellenes tisztviselői több razziát is tartottak bizonyos, meg nem nevezett cégeknél.

A hatóságok szerint az érintett vállalatok megsértették az összejátszást tiltó szabályokat, például az árrögzítési megállapodásokat. Az EU összehangolta fellépését az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóságával (CMA).

A Mercedes-Benz közölte, mindenben együttműködik az Európai Bizottsággal és a CMA-val az ügyben, következésképpen nem számítanak pénzbírságra.

roncstelep

A BMW elmondta, hogy bár az uniós hatóság bekért bizonyos információkat a cégtől, de a létesítményeiket nem kutatták át.

A Ford közleménye szerint a cég tájékoztatást kapott a CMA-tól az életciklusuk végére ért személygépkocsik és kisteherautók újrahasznosítását illetően, és teljes mértékben együtt fognak működni a hatóságokkal a vizsgálat során.

A Volkswagen is kapott megkeresést az üggyel kapcsolatban. Az Opel és a Renault pedig azt is megerősítette, hogy a hivatalos szervek razziát tartottak egyes létesítményeikben, de természetesen mindenben együttműködnek, hogy mielőbb pontot lehessen tenni a vizsgálat végére.

A Heinrich-Boell alapítvány 2021-es tanulmányából kiderül, hogy évente körülbelül 12 millió autó kerül roncstelepre Európában. Ennek különféle okai lehetnek, kezdve a totálkártól egészen addig, hogy nem felelnek meg a legújabb előírásoknak.

roncstelep

Az EU szerint hatalmas a szürke zóna, ugyanis az életciklusuk végére ért járművek közül háromból csak kettő kerül hivatalos, az újrahasznosítást végző létesítménybe.  Az uniós jogszabályok alapján a régi autók megfelelő kezelésének felelőssége a gyártó céget terheli, és az adott jármű tömegének körülbelül 85 százalékát kell újrahasznosítani vagy újrafelhasználni.

Az autóipar az elmúlt években sorozatosan megsértette a trösztellenes jogszabályokat.

Az EU tavaly 1,01 milliárd eurós bírságot szabott ki a Daimlerre egy teherautókkal kapcsolatos kartellvizsgálatot követően, amiért összejátszott más gyártókkal az árak és a költségek tekintetében a szigorúbb kibocsátási szabályok betartása érdekében. A VW-t és a BMW-t tavaly júliusban 875 millió uniós bírság megfizetésére kötelezték, amiért összejátszottak annak érdekében, hogy meggátolják az AdBlue technológia elterjedését.