2021. szeptember 24. | 14:46

A bajor gyártó nem tartotta kifizetődőnek a javításukat gazdasági szempontból.

A kanadai Vancouver városában található ADESA nevű roncstelep mintegy 3000 darab BMW és MINI modell vár arra már csaknem hat éve, hogy az enyészet martalékául váljon. Az autók soha egytelen métert sem tettek meg, és arra sincs semmi remény, hogy egy-egy példányt megmentsenek és ismét működőképes állapotba hozzanak a békésen porladó járművek közül.

A 2014-es és 2015-ös évjáratú BMW-k és MINI-k még 2015 februárjában érkeztek meg a kanadai Halifax kikötőjébe. Egy ez idő tájt Kanadán végigsöprő bruális hóvihar azonban jelentős károkat okozott a szállítmányban.

Mivel az autók hosszú ideig álltak a sós vízben, kitéve annak negatív hatásainak, így a vihar elmúltával a Transport Canada – a kanadai kormány szállítmányozást ellenőrző testülete – visszahívta mind a 2966 darabot, melyeket a képeken látható telepen helyeztek el. A mostoha körülmények főként az elektronikai rendszert, a felfüggesztés alkatrészeit és más kulcsfontosságú részegységeket károsították.

A hivatalos indoklás szerint a MINI modelleknél megnövekedett a potenciális meghibásodás lehetősége, mivel az önindítót elektromos árammal ellátó kábel csatlakozója korrodálódott, melynek következtében előfordulhat, hogy nem lehet újraindítani az autót, miután a start-stop (MSA) rendszer leállította a motort.

Ami a BMW-ket illeti, a hatóság úgy ítélte meg, nagyobb a balesetveszély kockázata, ugyanis a kormányművön belüli egyes alkatrészek kenése jelentős mennyiségű víznek vagy sónak volt kitéve. Így a szokásosnál nagyobb erőt kellene kifejteni a kormány elfordításához, egyes esetekben pedig az is előfordulhat, hogy kormányszerkezet megszorul és mozdíthatatlanná válik.

A hatóságok így olyan járműveket hívtak vissza, amelyeket egyébként akár meg is lehetett volna menteni, ám a BMW nem tartotta kifizetődőnek a javításukat gazdasági szempontból. Sokkal költséghatékonyabb volt a bajor márka számára egyszerűen kicserélni az érintett autókat. A tengeri szállítás egyik legnagyobb kockázatát a víz és a nedvesség okozta károk jelentik, melyek kiküszöbölése komoly kihívást jelent és nem kevés fejfájást okoz a gyártók számára.

Az érintett autók listáján olyan modellekkel találkozunk, mint 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, 6-os, és 7-es szériás BMW-k, tisztán elektromos i3 és i8 kupé, X1 crossover, Z4 roadster, kabrió és kupé kivitelben gyártott MINI Cooper, MINI Paceman vagy MINI Roadster. Ezen felül több M4-es és M6-os BMW is a vihar áldozatául esett, illetve egy rendkívül ritka Alpina B6-os is.

Az ADESA roncstelepen lévő 3000 jármű megsemmisítésre vár, vagy a legjobb esetben is újrahasznosítják őket annak ellenére, hogy egyébként a legtöbbjük megmenthető lenne.