A BMW a globális chip-hiány megszűnése után is magasan tartja az autóárakat, a bajorokhoz hasonlóan a Mercedes-Benz is a kínálat korlátozását és a luxusmodell-értékesítések erőltetését tervezi.

Az autóipar két komolyabb ütést is kapott az elmúlt hónapokban, a koronavírus-járvány után a globális chip-hiány is érzékenyen érintette a járműgyártással foglalkozó vállalatokat. A félvezetők esetén tapasztalható beszállítói nehézségek nem mostanában fognak megoldódni, a vakcináknak és az egyre nagyobb átoltottságnak betudhatóan viszont egyre erőteljesebb az új járművek iránti vásárlói kereslet.

A két német luxusmárka felismerte, hogy az emberek egyrészt képesek türelmesen várni néhány hónapot az új prémiumautóikra, másfelől több pénzt is hajlandók kiperkálni egy olyan kocsiért, amin a BMW vagy a Mercedes logója virít.

Ezért az említett cégek azt tervezik, hogy a chip-hiány enyhülése után is korlátozzák a prémiummodellek kiszállításának volumenét, hogy ezzel is biztosítsák a világjárvány alatt elért jelentős áremelkedéseiket. Bár a müncheniek és a stuttgartiak már korábban is eltértek a volumenalapú megközelítésről, a Covid idején azt látták, hogy a vásárlók hajlandók megfizetni a magasabb árakat is, ez a tapasztalat pedig felbátorította őket, hogy tovább lépjenek.

A Daimler pénzügyi igazgatója, Harald Wilhelm a Financial Timesnak adott interjújában elismerte, hogy a Mercedes „tudatosan alul fogja kínálni a keresleti szint(ek)et, és ezzel egyidejűleg a luxuskategória irányába nyit a jövőben.”

„Az elmúlt 24 hónapban jelentős javulást tapasztaltunk az árképzésben. A tervünk egyértelműen az, hogy fenntartjuk [...] a kínálattal való gazdálkodás módját, hogy az árképzési erőnket a mai szinten tartsuk” – ezt már Nicolas Peter, a BMW pénzügyi igazgatója mondta.

Az iparági bennfentesek, valamint az autókereskedők és elemzők szerint a chip-hiány miatt bekövetkezik egy szemléletváltás a prémium modellek árazása és értékesítése terén. A Mercedes és a BMW is tudja, hogy az emberek még többet fognak fizetni a luxusautóikért, és ezért az árak nem fognak csökkenni, miután a chip-hiány véget ér.

A megnövekedett árképzési erő máris érezteti hatását. A Mercedes 12,2 százalékos értékesítési megtérülést ért el a legutóbbi negyedévben, szemben a 2018-as év azonos időszakában elért 8,4 százalékkal. A BMW árrése 8,6 százalékról közel 16 százalékra emelkedett.