2020. december 12. | 10:31

A 2030-as, illetve 2050-es céldátumok változatlanok maradtak. Minden a fenntarthatóság és a károsanyag-kibocsátás csökkentése jegyében történik.

Talán az eddigi legerősebb jelzést adta le az Európai Unió a 2030-ra tervezett károsanyag-kibocsátási szabályok szigorításával kapcsolatban. Ezzel egyre növekszik az autógyártókra nehezedő nyomás, a következő évtizedben minden jel szerint az elektromos modellekre kell összpontosítaniuk.

Az EU szerdán tette közzé legfrissebb „Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégiáját”. A szervezet célja, hogy 2030-ra 55 százalékkal csökkentse a károsanyag-kibocsátást, 2050-re pedig elérje a teljesen karbonsemleges állapotot. A stratégia összesen 82 légi, szárazföldi és tengeri közlekedésre vonatkozó javaslatot tartalmaz.

„A kitűzött célokat csak akkor érhetjük el, ha haladéktalanul még szigorúbb szabályokat vezetünk be a fosszilis üzemanyagok használatával kapcsolatban. Az Európai Zöld Megállapodás sikere azon múlik, hogy képesek vagyunk-e fenntarthatóvá tenni a közlekedésünket” - áll az Unió mobilitási stratégiájában.

Az autóipar vegyesen reagált az Európai Unió stratégiájára, melynek életbe lépéséhez szükség van az Európai Parlament jóváhagyására. 2030-ra átlagosan 60 g/kilométerre kívánják csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, ehhez pedig sokkal több tisztán elektromos vagy plug-in hibrid járműre van szükség az utakon. A szerdai jelentés alapján elkerülhetetlennek látszanak a szigorúbb intézkedések.

„Egyértelműen túl alacsony a károsanyag-kibocsátás nélküli, illetve alacsony kibocsátású járművek aránya az utakon. A kitűzött célok elérése érdekében az Európai Bizottság 2021 júniusáig felülvizsgálja a szén-dioxid kibocsátásra vonatkozó szabványokat” - olvasható a stratégiai tervezetben.

Az Európai Unió közlekedésre vonatkozó stratégiájának 2050-ig elérendő mérföldkövei a következők:

  • 2030-ra legalább 30 millió károsanyag-kibocsátás nélkül autó lesz az európai utakon
  • Hatalmas léptékben fejlesztik az önvezető technológiákat
  • 2050-re majdnem az összes autó, kisteher-gépjármű, busz és tehergépjárművek károsanyag-kibocsátás nélküliek lesznek

Az autógyártók szerint az Európai Unió tervei túlságosan merészek, és nem hagynak időt a fokozatos átállásra.

„Az autóipari beszállítók teljes mértékben támogatják a Párizsi Egyezményt és a 2050-es karbonsemlegességi törekvéseket. A kizárólag akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos járművek használatára épülő stratégia azonban sérti a technológiai nyitottság alapelveit, és nem szolgálja sem a karbonsemlegesség, sem pedig az európai versenyképesség érdekeit” -  fogalmazott levelében az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége.