2020. május 28. | 10:47

A lágy hibrid rendszernek hála egyúttal tisztább üzemű is a hathengeres dízelmotor.

A belső égésű motorok esetében a túlélés záloga a villanyosítás. Így vagy úgy, előbb vagy utóbb eljön az idő, amikor minden benzinnel, gázolajjal vagy gázzal üzemelő erőforrás fel lesz szerelve kiegészítő elektromotorral. Nem akkora baj ez, hiszen cserébe alacsonyabb fogyasztást (tisztább üzemet) és nagyobb erőt (jobb menetteljesítményeket) kapnak az autósok. Csak az a fránya tömegnövekedés ne lenne.

Sebaj, ennyi áldozatot meg kell hozni a környezetvédelem érdekében. Ez történik most a 30d esetében is, ami a BMW egyik kiemelkedően fontos motorja. A 3,0 literes soros hathengeres dízel ugyanis – és nagyon furcsa ilyet kimondani egy traktormotor esetében– a prémiumságot jelentheti a jövőben. Miért? Mert a 6 henger több, mint a 4. Sajnos menthetetlenül afelé haladunk, hogy egy BMW 750i típusjelzése is egy négyturbós 2,0 literes benzinmotort takarjon.

Éljen tehát addig a sorhat, ameddig csak lehet, a szigorú környezetvédelmi normák egyszer majd úgyis megfojtják. Szerencsére van még időnk, az említett villanyosításnak köszönhetően örülhetünk még egy darabig. Aki ült már az elmúlt 20 évben 30d motorral szerelt bármilyen BMW-ben az jól tudja, hogy azok mindig is jól mentek, természetesen az erővel ezután sem lesz gond.

Ez a motor a 30d konfiguráció esetében eddig 265 lóerőt és 620 Nm-es forgatónyomatékot adott, a most érkező motorfrissítésnek köszönhetően immáron 286 lóerőt (a régebbi 35d motorok voltak pontosan ilyen erősek) és 650 Nm-nyi nyomatékot tud. A mérnököknek egyértelműen az okozhatott némi fejtörést, hogyan tegyék a megnövelt teljesítményű erőforrást egyúttal tisztább üzeművé is. A megoldás az új 48 Voltos lágy hibrid rendszer képében érkezik, amely a 3,0 literes motor mellett majd később a 2,0 literesek is megkapnak.

Az elektromos kiegészítés besegít a belső égésű erőforrás munkájába, azokon a fordulatokon nyújt támogatást, ahol annak fogyasztása nem lenne optimális. Így érezhetően jobb gázreakció és jobb gyorsulás érhető el kedvezőbb üzemanyag-felhasználás mellett. Az új, javított motor a 7-es sorozatban debütál a nyáron, a hátsókerék-hajtású 730d 5,9 (6,1s volt korábban), míg az összkerékhajtású változat 5,6 másodperc (5,8s helyett) alatt futja majd a 100 km/h-s sebességet.

A 3,0 literes dízelmotor a 40d változatában is izmosodik, 320 lóerő helyett 340 lóerőt produkál majd 700 Nm-es forgatónyomaték leadása mellett. A modernizált erőforrást megkapják a szabadidő-autók (X3, X4, X5, X6, X7), illetve a 3-as és 5-ös szériák is. Arról egyelőre nincsenek hírek, hogy ugyanez a motor az M340d (340 lóerőről), az M550d és a 750d (400 lóerőről) esetében tovább erősödik-e, ahogy arról sem, hogy pontosan mekkora üzemanyag-megtakarítást jelent a lágy hibrid rendszer bevezetése.