2019. június 14. | 13:48

Ha azt hitted, hogy csak Magyarországon probléma a használtautók kilométeróra-tekerése, akkor még nem jártál Romániában

Egy friss felmérés szerint a Romániában értékesített, külföldről behozott használtautók csaknem 30%-nak manipulált adat van a kilométerórájában. A vizsgált 1212 gépkocsi futásteljesítménye összesen közel 5 millió (!) km-rel volt kevesebb a hirdetésekben, mint a valóság. A tanulmányt a román InspectorAuto.ro portál készítette a hirdetésekben szereplő kilométer adatok és az alvázszám alapján lekérdezhető információk összehasonlításával. A kutatás kitér arra, hogy ha egy autó minél idősebb, annál nagyobb valószínűséggel tekerik vissza az óráját és azok a vevők, akik 10 ezer eurót meg nem haladó összegért kívánnak autót vásárolni nagyobb eséllyel válnak átverés áldozatává.

Érdekes módon a leginkább érintett autók azok voltak (51%), amelyek órájában eredetileg 150-200 ezer km közötti állás volt és azt tekerték vissza kisebb értékre, és jóval kevesebb olyan autó volt érintett (14%), aminek a futásteljesítményét az eredeti 200 000 km feletti értékről módosították lefelé. Az elcsalt futásteljesítményű autók 30%-a Belgiumból, 22%-a Hollandiából, 17-17%-a Németországból és Olaszországból, illetve 12%-a Franciaországból származott.

Tudom, hogy nem kilométeróra-állás, hanem elsősorban állapot alapján kell használtautót venni, mégis a futásteljesítmény manipulálásával rengeteg probléma adódik. Az első, hogy a kevesebbet futott autót eleve magasabb összegért lehet meghirdetni, így az a vevőjelölt, aki nem szúrja ki a csalást, az autó valós értékénél drágábban vásárol. Továbbá az időben elvégzendő nagyjavításokat – sokszor megelőző jelleggel (pl. vezérműszíj-csere) – a futásteljesítmény alapján kell megcsináltatni, ami nyilvánvalóan ellehetetlenül egy tekert kilométerórás autó esetében. Az is elő szokott fordulni, hogy a 2-300 ezer km körül futott autót feltűnően sokat kell szervizbe vinni, ezért azt megbízhatatlanként bélyegzik meg, holott a valóságban félmillió kilométer felett jár már és az is csoda, hogy eddig húzta.

A kilométeróra-tekerés elsősorban kelet-közép-európai probléma, de nehogy azt hidd, hogy nyugaton ismeretlen ez az átverési forma. A csalók elleni küzdelem nem egyszerű, egy központosított, európai szintű és bárki által lekérdezhető adatbázis bevezetése oldhatná meg a problémát, de ennek egyelőre a jelenlegi adatvédelmi jogszabályok gátat szabnak. Marad tehát az alapos, körültekintő használtautó-vásárlás, amely során néhány alapvető szabály betartásával elkerülhetők a nagy átverések és lyukra futások.