Brutális méreteket ölt Romániában a használtautók futásteljesítményének manipulálása

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-06-14, 11:48

Ha azt hitted, hogy csak Magyarországon probléma a használtautók kilométeróra-tekerése, akkor még nem jártál Romániában

Egy friss felmérés szerint a Romániában értékesített, külföldről behozott használtautók csaknem 30%-nak manipulált adat van a kilométerórájában. A vizsgált 1212 gépkocsi futásteljesítménye összesen közel 5 millió (!) km-rel volt kevesebb a hirdetésekben, mint a valóság. A tanulmányt a román InspectorAuto.ro portál készítette a hirdetésekben szereplő kilométer adatok és az alvázszám alapján lekérdezhető információk összehasonlításával. A kutatás kitér arra, hogy ha egy autó minél idősebb, annál nagyobb valószínűséggel tekerik vissza az óráját és azok a vevők, akik 10 ezer eurót meg nem haladó összegért kívánnak autót vásárolni nagyobb eséllyel válnak átverés áldozatává.

Érdekes módon a leginkább érintett autók azok voltak (51%), amelyek órájában eredetileg 150-200 ezer km közötti állás volt és azt tekerték vissza kisebb értékre, és jóval kevesebb olyan autó volt érintett (14%), aminek a futásteljesítményét az eredeti 200 000 km feletti értékről módosították lefelé. Az elcsalt futásteljesítményű autók 30%-a Belgiumból, 22%-a Hollandiából, 17-17%-a Németországból és Olaszországból, illetve 12%-a Franciaországból származott.

Kilométeróra-tekerés a román használtautó-piacon

Tudom, hogy nem kilométeróra-állás, hanem elsősorban állapot alapján kell használtautót venni, mégis a futásteljesítmény manipulálásával rengeteg probléma adódik. Az első, hogy a kevesebbet futott autót eleve magasabb összegért lehet meghirdetni, így az a vevőjelölt, aki nem szúrja ki a csalást, az autó valós értékénél drágábban vásárol. Továbbá az időben elvégzendő nagyjavításokat – sokszor megelőző jelleggel (pl. vezérműszíj-csere) – a futásteljesítmény alapján kell megcsináltatni, ami nyilvánvalóan ellehetetlenül egy tekert kilométerórás autó esetében. Az is elő szokott fordulni, hogy a 2-300 ezer km körül futott autót feltűnően sokat kell szervizbe vinni, ezért azt megbízhatatlanként bélyegzik meg, holott a valóságban félmillió kilométer felett jár már és az is csoda, hogy eddig húzta.

A kilométeróra-tekerés elsősorban kelet-közép-európai probléma, de nehogy azt hidd, hogy nyugaton ismeretlen ez az átverési forma. A csalók elleni küzdelem nem egyszerű, egy központosított, európai szintű és bárki által lekérdezhető adatbázis bevezetése oldhatná meg a problémát, de ennek egyelőre a jelenlegi adatvédelmi jogszabályok gátat szabnak. Marad tehát az alapos, körültekintő használtautó-vásárlás, amely során néhány alapvető szabály betartásával elkerülhetők a nagy átverések és lyukra futások.

Forrás:

Kapcsolódó írások

autóbaleset
2019. április 18.
Egy friss felmérésből kiderül, melyik országban jut 1 millió emberre a legtöbb halálos baleset
Ezek a legmegbízhatóbb, használt városi kisautók!
2018. szeptember 13.
Készítettek egy felmérést, melynek függvényében több mint 18 000 embert kértek meg, hogy számoljanak be használt kisautójuk megbízhatóságáról!
Műszaki vizsga
2019. január 17.
Ha ismered egy autó előéletét, akkor tudod, mit veszel. Ennyi minden vásárlónak jár, hogy jó üzletet köthessen. Szerencsére ezt már otthonról is megteheted.
tizenhárom autó kezdőknek
2019. április 05.
Elérhető árú, mégis megbízható autót szeretnél? Összeszedtem a legjobb opciókat friss jogsisok számára!