Vagy autóút, vagy sétány lesz a pesti alsó rakpart a felújítás után, a kérdés napokon belül eldőlhet, írja a Telex. Hoszonkét budapesti civil szervezet szerint hiba lenne visszaadni az autósoknak a rakpartot, miután befejeződnek a felújítási munkálatok.

Gyalogosok és kerékpárosok az autók elől lezárt pesti alsó rakparton

A nagyon közeli jövőben eldőlhet a pesti alsó rakpart sorsa, tekintve, hogy ez is része annak a 60 milliárdos csomagnak, amelyről egyeztetés folyik a kormány és a főváros között, írják a civilek. Véleményük szerint teljesen evidens, hogy a belváros szerves részét képező, gyalog, kerékpárral, futva, görkorcsolyával, gyerekekkel élvezhető, árnyékot adó fákkal és növényekkel beültetett sétányt kell csinálni a Duna közvetlen közelében.

Az első autómentes hétvége a rakparton

 A civil szervezetek az alábbi érvekkel kampányolnak azért, hogy a pesti alsó rakpartból ne autóút, hanem sétány legyen a jövőben:

  • A budapesti városvezetés tavasszal megnyitotta a rakpartot a gyalogosok és a biciklisek előtt hétvégente, a kezdeményezés pedig nagyon népszerű volt, plusz a város működésében sem volt tapasztalható különösebb fennakadás
  • A Medián közvélemény-kutatása szerint az emberek többsége az autómentesített rakpartot támogatja
  • Karácsony Gergely azt ígérte, hogy megválasztása esetén a pesti alsó rakpartot fokozatosan átadják a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak és a rollereseknek
  • A rakpart átépítése sokáig fog tartani, az pedig már nem egyszer bebizonyosodott, hogy az autóforgalom képes igazodni a megváltozott feltételekhez lezárások idején, így a rakpart autómentesítését is túlélnék valahogy a sofőrök

Az első autómentes hétvége a rakparton

Hiba lenne a felújítás után ismét autók közlekedtetésére használni az egyedi adottságokkal bíró Duna-partot, és a közúti kapacitás visszaadásával növelni a gépjárműforgalmat, állítják a szakmai és civil szervezetek. Hozzátették, a belvárosban a keskeny járdákon, parkoló és áthaladó autókkal terhelt, szennyezett levegőjű utcákon nincs sok lehetőség kellemes időtöltésre. Véleményük szerint erre a problémára jó megoldást nyújthat a megnyitott rakpart, ami ráadásul közel van, a belvárosból gyalog vagy kerékpárral, de közösségi közlekedéssel is gyorsan elérhető, a víz közelsége és a dunai panoráma pedig egyedi élményt jelent minden ember számára.

A kezdeményezést az alábbi szervezetek írták alá:

  • Budapest Bike Maffia
  • Civilek a Palotanegyedért
  • C8 Civilek Józsefvárosért
  • Energiaklub 
  • FÁK a Rómain
  • Fridays for Future Budapest 
  • Greenpeace
  • Harmónium Egyesület 
  • Járókelő Közhasznú Egyesület
  • Kortárs Építészeti Központ
  • Kulcs a Városhoz 
  • Közlekedő Tömeg Egyesület 
  • Közösségfejlesztők Egyesülete 
  • Levegő Munkacsoport 
  • Magyar Kerékpárosklub 
  • Magyar Közlekedési Klub 
  • Mindspace 
  • Miutcánk 
  • Rehab Critical Mass 
  • Színes Erzsébetváros 
  • Újlipótváros - Szuperblokk 
  • Valyo - Város és Folyó Egyesület 
  • Velo Budapest

Fotók: Facebook/BKK - Budapesti Közlekedési Központ