A civilek szerint a zsúfolt belvárosban nincs sok lehetőség a kellemes időtöltésre.
Vagy autóút, vagy sétány lesz a pesti alsó rakpart a felújítás után, a kérdés napokon belül eldőlhet, írja a Telex. Hoszonkét budapesti civil szervezet szerint hiba lenne visszaadni az autósoknak a rakpartot, miután befejeződnek a felújítási munkálatok.
A nagyon közeli jövőben eldőlhet a pesti alsó rakpart sorsa, tekintve, hogy ez is része annak a 60 milliárdos csomagnak, amelyről egyeztetés folyik a kormány és a főváros között, írják a civilek. Véleményük szerint teljesen evidens, hogy a belváros szerves részét képező, gyalog, kerékpárral, futva, görkorcsolyával, gyerekekkel élvezhető, árnyékot adó fákkal és növényekkel beültetett sétányt kell csinálni a Duna közvetlen közelében.
A civil szervezetek az alábbi érvekkel kampányolnak azért, hogy a pesti alsó rakpartból ne autóút, hanem sétány legyen a jövőben:
- A budapesti városvezetés tavasszal megnyitotta a rakpartot a gyalogosok és a biciklisek előtt hétvégente, a kezdeményezés pedig nagyon népszerű volt, plusz a város működésében sem volt tapasztalható különösebb fennakadás
- A Medián közvélemény-kutatása szerint az emberek többsége az autómentesített rakpartot támogatja
- Karácsony Gergely azt ígérte, hogy megválasztása esetén a pesti alsó rakpartot fokozatosan átadják a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak és a rollereseknek
- A rakpart átépítése sokáig fog tartani, az pedig már nem egyszer bebizonyosodott, hogy az autóforgalom képes igazodni a megváltozott feltételekhez lezárások idején, így a rakpart autómentesítését is túlélnék valahogy a sofőrök
Hiba lenne a felújítás után ismét autók közlekedtetésére használni az egyedi adottságokkal bíró Duna-partot, és a közúti kapacitás visszaadásával növelni a gépjárműforgalmat, állítják a szakmai és civil szervezetek. Hozzátették, a belvárosban a keskeny járdákon, parkoló és áthaladó autókkal terhelt, szennyezett levegőjű utcákon nincs sok lehetőség kellemes időtöltésre. Véleményük szerint erre a problémára jó megoldást nyújthat a megnyitott rakpart, ami ráadásul közel van, a belvárosból gyalog vagy kerékpárral, de közösségi közlekedéssel is gyorsan elérhető, a víz közelsége és a dunai panoráma pedig egyedi élményt jelent minden ember számára.
A kezdeményezést az alábbi szervezetek írták alá:
- Budapest Bike Maffia
- Civilek a Palotanegyedért
- C8 Civilek Józsefvárosért
- Energiaklub
- FÁK a Rómain
- Fridays for Future Budapest
- Greenpeace
- Harmónium Egyesület
- Járókelő Közhasznú Egyesület
- Kortárs Építészeti Központ
- Kulcs a Városhoz
- Közlekedő Tömeg Egyesület
- Közösségfejlesztők Egyesülete
- Levegő Munkacsoport
- Magyar Kerékpárosklub
- Magyar Közlekedési Klub
- Mindspace
- Miutcánk
- Rehab Critical Mass
- Színes Erzsébetváros
- Újlipótváros - Szuperblokk
- Valyo - Város és Folyó Egyesület
- Velo Budapest
Fotók: Facebook/BKK - Budapesti Közlekedési Központ