2019. március 26. | 15:17

Az AMTS „F” pavilonjában minden évben életre hívják a patinás veterán és oldtimer klasszikusokat, ezeket mutatom meg most neked!

A hétvégén lezajlott a 2019-es AMTS, ahol első ízben az Alapjárat szerkesztősége is tiszteletét tette. Az „A” pavilonban rendeztük be a saját kis sarkunkat egy Lexus LC500h és egy Mercedes-AMG GT S társaságában. (Ha már AMG, bennfentes információkat osztok meg veletek: a héten az AMG GT S-sel forgatunk, meglátjuk mit tud az 510 lóerő! A videót keressétek majd YouTube csatornánkon a sok másik tesztvideó mellett!)

Mindkét autó nagy népszerűségnek örvendett, viszont a Lexus jobban vonzotta a csodálkozó tekinteteket, talán a merész, sárga színének köszönhetően. Alapjáratos kerettel ellátott fényképeket is készítettünk rólatok, ezeket a képeket Facebook oldalunkon találjátok! Volt nyereményjáték minden nap más-más kérdésekkel, popcorn-t osztogattunk és élő DJ-s zenével is készültünk nektek, már, amikor lehetett hallani, hiszen a nagyszínpad időnként elnyomta a muzsikánkat.

Szombaton délben indultam ki a helyszínre a Keleti Pályaudvartól és több mint 1 órát álltam a dugóban olyan tömeg volt az utakon. Az „A” pavilonban pénteken még elviselhető volt a tömeg, viszont szombaton annyira megtelt, hogy levegőt sem lehetett kapni odabent. Operatőr kollégámmal gyorsan át is slattyogtunk az „F” pavilonba, ahol a Classic Automobil Show mesés veteránjai sorakoztak egymás mellett.

Immáron negyedik éve, a MAVAMSZ szervezésében tematikusan mutatkoztak be a patinás veterán és oldtimer modellek, amiknek többsége muzeális minősítéssel rendelkezik, a nagy túljelentkezés miatt jutott néhány klasszikus a „G” csarnok standjára is. Dr. Néveri István az eseményt megelőzően elmondta, hogy a 40 tagszervezettel és közel 500 taggal működő egyesület több ezer autóból válogatta össze az AMTS-en kiállított modelleket, ebből következik, hogy idén is nagy hangsúlyt fektettek a klasszikus és közönségcsalogató különlegességekre.

A Mercedes-sor a Mercedes-Benz Classic Magyarország egyesületnek volt köszönhető, a háború előtti modellekkel kezdték a bemutatást, majd a 80-as évek közepén megjelent bálna kupéval zártak. Arról már a C5 Aircross hazai sajtóbemutatóján is említést tettem, hogy a Citroen 2019-ben ünnepli 100 éves jubileumát, így a hazai importőr és a Citroen klub kooperációjából egy 7-9 autóból álló különleges standdal tisztelegtek a francia márka előtt.

A Veterán Zsiguli Egyesület és az amerikai autók különlegességeit tavaly is imádtam, ahogyan most is. Az „F” pavilonban, eggyel mellettünk, oldtimer rallye Porsche 911-es és a veterán versenyek ikonjaként ismert 356-os mellett Lancia Fulvia, Mercedes-Benz W107, egy youngtimer Suzuki Swift Sport és a Janis Brundza-féle Lada VAZ 2105 VFTS is látható volt.

A 3800 négyzetméteren terpeszkedő tárlat egyik legnagyobb attrakciója számomra a Lamborghini Espada volt. Az 1968-78 között gyártott 4 személyes Grand Touring Coupé-ból három sorozatban, mindössze 1217 darab készült, 3,9 literes V12-es erőforrása 325 lóerőt produkál. Marcello Gandini a Bertone szárnyai alatt alkotta meg ezt a mesés formát, ami a Countach megjelenéséig a márka legnépszerűbb modellje volt.

Vitathatatlanul megelőzte a korát, a hatalmas üvegfelületekkel rendelkező hátsó rész izgatóan néz ki, a hátsó lámpatestek felett elhelyezett hosszúkás üveg panel és az alattuk elhelyezkedő őszinte kipufogóvégek teljesen levettek a lábamról, nem beszélve a Camagnolo magnézium felnikről.

A másik érdekesség, amire felkaptam a fejem, az nem volt más, mint egy targatetős Ferrari 308 GTS a középen elhelyezett V8-assal. Az 1975 és 1985 között készülő sportkocsi a Dino 246 GT-t és GTS-t váltotta, 1985-ben pedig a 328-as követte. Az európai verzió 240 lóerőt hozott ki a 2.9 literes, duplatorkú Weber karbikkal ellátott motorból. A targatetős változat az 1977-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be, az európai változatok 1981-ig szárazteknős kenéssel működtek, a GTS-ből 3219, a GTB-ből 2897 darab készült 1975 és 1980 között.

Szemünk nem unatkozott tehát az idei AMTS-en sem, igaz, ahogy telik-múlik az idő egyre inkább hígul a mezőny, de szerencsére több volt az igényesen elkészített, nagy becsben tartott jármű, mint a sufniban tuningolt darab. És ezt a rendezvény javára írhatjuk. Kérdés, hogy vajon mikor jutunk el arra a szintre, mint mondjuk az Ausztriában minden évben megrendezésre kerülő Wörthersee GTI Treffen, ahol tavaly csak és kizárólag elsőrangú tuning- és rommá ültetett autókkal találkoztunk. Egyszer biztos, de az nem jövőre lesz.