Csökkent a magyarországi használtautó-import a harmadik negyedévben, ami a Das WeltAutó szerint a szigorodó forgalomba helyezési szabályokkal és a magas euróárfolyammal magyarázható

Az év eleje óta hatályos, a külföldről érkező kocsikra vonatkozó kötelező eredetiségvizsgálat hatása az első fél év után már megmutatkozik abban, hogy az illegális tevékenységet folytató kereskedések visszaszorultak. A Datahouse adatai alapján az idén a harmadik negyedévben 40 902 használt gépkocsi érkezett Magyarországra, 2,4 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A Das WeltAutó szerint januártól szeptemberig még így is nőtt a piac, a növekedés üteme azonban 4 százalékra mérséklődött.

2017-ben az első kilenc hónapban még 10,9 százalékos volt a bővülés. Az idén az első kilenc hónap alatt összesen 120 005 külföldről behozott használt autó kapott magyar forgalmit, 4601 autóval gyarapodott az import. Az import járművek kora nem változott nagyságrendileg: a beérkezett járművek 60 százaléka 10 évnél idősebb volt, és mindössze 20 százaléka 5 évnél fiatalabb.

A használt import csökkenése azért érdekes, mert 2018 második negyedévében 201 ezer használt személyautó cserélt gazdát Magyarországon, ami 17 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban, de talán még meglepőbb, hogy 16 százalékkal múlja felül az első három havi adatot is. A csökkenés ellen szól elvileg az is, hogy közben egyre nagyobb a Németországból érkező Euro 4-es és Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautók nyomása Kelet-Közép-Európában.

Ugyanis Németországban az ilyen autók tulajdonosai támogatást kaphatnak, ha új, korszerűbb autót vásárolnak, illetve az Euro 5-ös osztályba tartozó kocsik tulajdonosai az átalakítást is választhatják, ha alkalmas az úgynevezett SCR-rendszerű katalizátor beépítésére. A program egyelőre a leginkább szennyezett levegőjű 14 településre és környékére vonatkozik, célja a légszennyezettség miatt fenyegető dízelautó-használati tilalom megelőzése.

A 2015-ben kirobbant Volkswagen dízelbotrányban kiderült, hogy a hivatalos adatoknál több káros anyagot bocsát ki a társaság több millió dízelüzemű gyártmánya. A probléma azért vált égetővé Németországban, mert a szövetségi közigazgatási bíróság februárban kimondta: az önkormányzatok korlátozhatják az Euro 6-osnál régebbi dízelmotorral működő járművek használatát azért, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, az Európai Bizottság pedig májusban beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-oxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt.

MTI