2023. április 22. | 01:36

Az adatok szerint a városi terepjárók széles körű elterjedése komoly szerepet játszik ebben.

Új tanulmányt tett közzé az amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet, melyben kimutatták, hogy a városi terepjárók (SUV) részvételével bekövetkező kerékpáros balesetekben az áldozatok sokkal súlyosabb sérüléseket szenvednek, mintha egyéb típusú személygépjárművel ütköznének.

A fejsérülések valószínűsége ezekben az esetekben 63 százalékkal nagyobb, ezeket elsősorban egyébként az áldozat földdel való találkozása okozza.

„Amikor egy kerékpáros egy SUV típusú járművel ütközik, gyakrabban leesik a bicikliről, illetve ahelyett, hogy a motorháztetőn landolnának, az autósok át is hajthatnak rajtuk. A városi terepjárók magasabbak, mint egy átlagos személygépjármű, ezért is következhetnek be súlyosabb sérülések” – fogalmazott Sam Monfort, a biztosító intézet statisztikusa.

Az elmúlt évtizedben drámaian nőtt a halálos kimenetelű kerékpáros balesetek száma. 2020-ban 932 biciklis vesztette életét az Egyesült Államokban, ez a szám 2010-ben csak 621 volt. Ha a gyalogosokat is figyelembe vesszük, 2021-ben több mint 8600 személy halt meg közlekedési balesetben, aki nem egy járműben utazott. Ez 2020-hoz képest 11 százalékos emelkedést jelent.

A Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet korábbi felméréséből az is kiderült, hogy az SUV típusú járművek annak ellenére kiemelten veszélyesek a gyalogosokkal szemben, hogy eszközöltek rajtuk néhány tervezési módosítást. Az ütközés behatása a terepjárók emelt magassága miatt az áldozat medencéjét vagy mellkasát éri, ezáltal súlyosabb sérüléseket szenvedhet, állapította meg a tanulmány.

A fent említett kutatás során a szakemberek az amerikai Michigan államban történt 71 kerékpáros baleset adatait elemezték. A vizsgálatban szerepeltek rendőrségi jegyzőkönyvek, kórházi záró jelentések, valamint baleseti modellek egyaránt.

Összességében a tipikus sérülések az alsó testtájakon érték az áldozatokat, a legsúlyosabb balesetek eredményeztek fejsérüléseket. Egy személyautóval történő ütközés során néhány biciklis a motorháztetőn landolt, ez egy SUV esetében kevésbé valószínű történés.

A kutatók következtetése alapján tehát az SUV-k nagyobb tömegüknek köszönhetően nagyobb erővel lökik az úttestnek a kerékpárosokat, így sokkal súlyosabb sérülések következhetnek be

Depositphotos