A VW fellebbezést fontolgat az ügyben.
Az Európai Bizottság közlése szerint a három nagy német autógyártó megsértette az uniós trösztellenes szabályokat az AdBlue kipufogógáz-tisztító adalék alkalmazása során. Mint kiderült, a vállalatok titokban összejátszottak egymással, megegyeztek, hogy csak minimálisan teljesítik a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályokat.
A Bizottság összesen 875 millió euró (1 milliárd dollár) bírsággal sújtotta a BMW-t és a Volkswagen-csoportot, de a Daimlerre nem szabott ki bírságot, mivel ő fedte fel a kartell létezését. A BMW közölte, hogy kifizette a bírság rá eső részét (373 millió eurót) és hozzátette, hogy a kibocsátási technológiával kapcsolatos egyéb vádak alól tisztázódott.
Az autógyártók 2006 és 2014 között viselkedtek jogellenesen. Az adalék egyébként a kipufogógázokhoz keverve elősegíti, hogy a nitrogén-oxidok vízzé és nitrogénné alakuljanak a katalizátorokban, vagyis a káros szennyezőanyagok csökkentésére szolgál.
A Volkswagen - amelyet 502 millió eurós bírsággal sújtott az EU - azt közölte, fontolóra veszi, hogy jogi lépéseket tegyen az ügyben arra hivatkozva, hogy a büntetés megkérdőjelezhető precedenst teremt.
„A Bizottság új jogi területre lép, mert a technikai együttműködést először kezeli trösztellenes jogsértésként. Ráadásul bírságot szab ki, noha egyetlen ügyfelet sem ért kár emiatt” – közölte a VW.
„Az ebben az ügyben kiszabott magas bírságok aláhúzzák, hogy a Bizottság részéről átfogóbb iránymutatásra van szükség annak biztosítása érdekében, hogy a jogbizonytalanság ne akadályozza az innovációt Európában” – olvasható a VW-csoport közleményében.
Margrethe Vestager, az EU trösztellenes főnöke azt mondta, hogy az autógyártók igenis trükköztek, ők pedig nem tolerálják azt, ha a vállalatok összejátszanak. Ez az eset egyébként semmilyen szálon nem kapcsolódik a Volkswagen 2015-ben kirobbant dízelbotrányához.