2020. december 21. | 13:16

A magas vételár jelenleg sok fogyasztót riaszt el a vásárlástól.

Egyre több autógyártó látja be azt, hogy az elektromos autóké a jövő, ehhez persze az EU is kell, amely folyamatosan szigorít a károsanyag-kibocsátási normákon. A villanyautóknak azonban most még van egy nagy hátrányuk, mégpedig az, hogy baromi drágák, rengeteg embernek egyszerűen nincs pénze arra, hogy vegyen magának egy környezetkímélőbb járművet, ez még a használtan vett modellekre is igaz. A hírek szerint azonban a jövőben eltűnhet a hatalmas árkülönbözet a villanyautók és a hagyományos kocsik között.

Az elektromosautó-piacot alapvetően változtathatja meg a szilárdtest-akkumulátorok jövőbeni megjelenése, ezek fejlesztésére a Toyota feküdt rá a legjobban. Ezek az akkumulátorok 2-3-szor nagyobb kapacitásúak lesznek, mint a jelenlegi korszerű lítium-ionos energiatárolók, plusz illékony és gyúlékony anyagokat sem tartalmaznak majd. Megjelenésükkel az elektromos hajtáslánccal szerelt kocsik hatótávolsága nagyságrendekkel megnőhet, a közeli jövőben viszont még a hagyományosabb akksik előállítására fognak koncentrálni az autógyártók, ez biztos.

Jelentős változás, hogy a lítium-ionos akkumulátorok olcsóbbá váltak 2020-ban, Kínában konkrétan 100 dollár/kilowattóra alá zuhant az ár az elektromos buszokba szánt akkumulátorok esetében, ilyenre korábban egyetlen országban sem volt példa. A piaci átlag egyébként most 140 dollár/kilowattóra körül mozog, és elmondható, hogy egy évtized alatt nagyot fordult a világ. 2010-ben ugyanis még 1100 dollár/kilowattórában mérték az átlagot globális szinten.

A BloombergNEF (BNEF) jelentése szerint az ilyen típusú akkumulátorok átlagárban 2023-ra megközelítik majd a 100 dollárt kilowattóraként. Ez jelentős előrelépés, ez ugyanis azt jelenti, hogy az autógyártók megfizethetőbb villanyautókat állíthatnak majd elő a jövőben, és a belső égésű motorral szerelt autókéhoz hasonló árréssel lehet majd azokat értékesíteni.

Egyes előrejelzések szerint a lítium-ionos akkumulátorok ára 58 dollár/kilowattórára csökken 2030-ra, de akkor már valószínűleg képben lesznek a fent említett szilárdtest-akkumulátorok. Azok pedig az előállítási költségek szempontjából is jobbak lesznek, mint a lítium-ionos akksik.