2020. március 25. | 11:34

Egy friss kutatás szerint 2050-ben már minden második autó elektromos meghajtású lesz.

Az elektromos járművek és az elektromos hőszivattyúk az életciklusuk során kevesebb szén-dioxidot termelnek, mint a fosszilis üzemanyaggal hajtott autók, állítja a nijmegeni Radboud Egyetemnek az exeteri és a cambridge-i egyetemmel közös kutatása.

Az átfogó elemzés igazolta, hogy megalapozatlanok azok a félelmek, miszerint az elektromos autók használata végső soron növelné a karbonkibocsátást, ez legfeljebb a világ 5 százalékára igaz.

A villanyautók gyártása és használata összességében még akkor is kevesebb karbonkibocsátással jár, ha üzemanyaguk jelentős részét fosszilis energiahordozókból állítják elő – olvasható a nijmegeni Radboud Egyetem kedden közzétett közleményében.

A villanyautók a világ legtöbb helyén már most környezetbarátabbak, mint a benzines vagy dízeles gépjárművek. A minimális kivételek közé olyan országok tartoznak, ahol a megtermelt áram többsége széntüzelésű erőművekből származik (pl. Lengyelország).

A kutatók szerint a közeljövőben a rossz hatásfokú elektromos autók is kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak majd ki, mint a legtöbb új benzines autó, tekintve, hogy az elektromos áram termelése kevesebb karbonkibocsátással fog járni.

2050-ben már minden második autó elektromos meghajtású lesz, világméretekben évi 1,5 gigatonnával csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást, ami megfelel Oroszország jelenlegi teljes emissziójának – szerepel a tanulmányban.

„Csak mítosz, hogy az elektromos autók vagy az elektromos hőszivattyúk növelhetik a szennyezőanyag-kibocsátást” – jelentette ki Florian Knobloch, a Radboud Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

A techxplore.com internetes oldalon közzétett kutatás azt bizonygatja, hogy az elektromos háztartási hőszivattyúk is környezetkímélőbbek hagyományos társaiknál a világ 95 százalékán, és 2050-ben évi 0,8 gigatonnával kevesebb szén-dioxidot fognak kibocsátani.

Nemrégiben a Széchenyi István Egyetem dékánja, Hanula Barna arról értekezett, hogy egy dízel jármű nem sokkal szennyezőbb, mint egy villanyautó. Azt ugyanakkor ő is elimserte, hogy rövid távra egy kisméretű, kicsi akkumulátorral szerelt autó ténylegesen jobb lehet a károsanyag-kibocsátás szempontjából, mint a belső égésű motorral felszerelt négykerekűek.

BBC

MTI