2020. február 28. | 14:51

Egy francia startup szerint pótakkus utánfutókat kellene akasztani a villanyautók mögé és már lehetne is lemenni a térképről.

Lerágott csont, hogy az emberek azért nem vennének elektromos autót, mert azok legnagyobb problémája a meglehetősen korlátozott hatótáv. Hozzáteszem gyorsan, hogy ez csak az érem egyik oldala, a másik, hogy az akkuk feltöltése igen lassú folyamat. Feltételezem, sokan megbarátkoznának a 300 kilométeres hatótávval, ha csupán 10 perc lenne a „tankolás”. De nincs így, éppen ezért a gyorstöltő hálózat fejlődése ellenére is az elektromos autó azoknak való, akik városban és ott is csak keveset közlekednek. Nekik azonban jobb, mint bármilyen más hajtással működő jármű, főleg ha otthon vagy munkahelyen a kihasználatlan időben tudják tölteni.

De nem mindenki tudja ezt megoldani vagy az igényei teljesen mások. Hogy az elektromos üzemet vonzóbbá tegyék olyanok számára is, akik nagyobb távolságokat tesznek meg naponta, az EP Tender nevű francia vállalkozás kitalált valamit. Valamit, ami elsőre egészen furcsának tűnik, de állítólag már autógyártókkal tárgyalnak a koncepció gyakorlati megvalósításáról. Elgondolásuk szerint a villanyautó mögé kell csatlakoztatni egy olyan utánfutót, ami tulajdonképpen egy kerekeken guruló méretes, 60kWh-s akkumulátor. Az autó aztán azzal az akkukapacitással kiegészülve közlekedhetne, amit vontat. Probléma volt, nincs.

Nyilván az autó fogyasztását megdobná a súlyos teher, de egyúttal a hatótávját is megnövelné az autónak. Vegyük példának az új Renault ZOE-t, amelyben egy viszonylag nagy, 52 kWh-s akksi van. A városba tökéletes, a WLTP mérés szerint 395 km-t tehet meg egy feltöltéssel. Gyors számolás után kiderül, hogy ez kb. 13,2 kWh fogyasztást jelent 100 kilométerenként, ami nagyon jó értéknek számít (és remélhetőleg közel áll a valósághoz is). Még ha az utánfutó miatt komolyan megnövekedett fogyasztással is számolunk (~20kWh/100km), akkor is legalább 300 extra km-t kap a kis Renault az utánfutótól. 395 + 300 = 695 km, ami már nem olyan rossz, lehet is menni az Adriára.

A kis cég eredetileg úgy tervezte, hogy egy belsőégésű motorral működtetett áramfejlesztőt épít az utánfutóba, de végül ezt az ötletet az egyre olcsóbbá váló akkumulátorok és egyre hatékonyabbá váló akkutechnológiáknak köszönhetően elvetették. Még szerencse, hiszen akkor oda lenne az elektromos autók egyik ütőkártyája, a helyi emissziómentesség. Akkor aztán semmi értelme nem lenne a „zöld” villanyautózásnak, ha egy füstölő dízel aggregátort húzna maga után az autó. Bár az emberi hülyeség, mint tudjuk határtalan. Tudom, tudom, a feltankolt áram sem teljesen zöld. De erre azt mondom, hogy egyelőre nem az, később talán az lesz!

Az üzleti terv szerint az akkumulátoros utánfutókat bérbe adnák, tehát nem kellene azokat az elektromos autó tulajdonosainak megvásárolniuk, hanem szükség esetén csak szimplán kibérelnék őket. A bérlési helyszíneket eleve úgy alakítanák ki, hogy azok jellemző nyaralási útvonalak mentén feküdjenek, így a vakációzni indulók csak beugranának egy teljesen feltöltött pótakkus pótkocsiért és már mehetnének is tovább. Majd amikor már nincsen rájuk szükségük, akkor visszavinnék.

De a rendszer bevezetésére még várni kell, ugyanis a mostani elektromos autók jellemzően nincsenek felszerelve vonóhoroggal és padlólemezüket sem feltétlenül úgy alakították ki, hogy egyszerűen lehessen rájuk horgot szerelni. A startup már tárgyalásokat folytat a Renault-val és a PSA-csoporttal arról, hogy az autóikat szereljék fel gyárilag vonóhoroggal és az áramfelvételt lehetővé tevő csatlakozóponttal, illetve a szükséges elektronikával.

Ha a cég számára kedvezően alakulnak a megbeszélések, akkor a közeljövőben megjelenhetnek Európa útjain azok a turisták, akik jól felpakolt elektromos autóval indulnak útnak a tenger felé. Közös jellemzőjük lesz, hogy utánfutót húznak majd maguk után annak reményében, hogy el is érik úti céljaikat egy hosszabb, a töltés miatt beiktatott szünet nélkül. Hasonló ötlettel rukkolt egyébként elő az amerikai Airstream lakókocsikat gyártó vállalat is nemrégiben, akik elektromost hajtást építenének be a termékeikbe, hogy azzal segítsék a vontató jármű munkáját, csökkentsék annak üzemanyag-fogyasztását.