2022. június 27. | 17:05

Az eladások növekedése ellenére a beszállítók viselik az anyagköltségek növekedésének terheit.

A felszínen 2021 erős fellendülésnek tűnhet a legnagyobb autóalkatrész-beszállítók számára. Az Automotive News Top 100-as rangsorában szereplő cégek közül 84 számolt be bevételnövekedésről a koronavírus-járvány által sújtott 2020-as évhez viszonyítva.

A lista első 10 helyezett beszállítója összesen 321,5 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, ami 10 százalékos növekedés 2020-hoz viszonyítva, és még 2019-hez mérten is 2,2 százalékos javulást jelent.

Ugyanakkor a számok mögé pillantva látható, hogy a beszállítók számára az autóalkatrészek eladásainak növekedése ellenére komoly nehézséget jelentenek a növekvő anyagköltségek és az ellátási láncban tapasztalható fennakadások.

autóalkatrészek
Kép: Depositphotos

2021 rekordévnek tekinthető az autógyártók szemszögéből, mivel a szűkös készletek és a magas fogyasztói kereslet a cégek haszonkulcsait az egekbe tornászta. A Toyota a legutóbbi pénzügyi évben 24,61 milliárd dolláros működési profitot realizált, ami új rekordot jelent a vállalat történetében.

Az Automotive News Europe legfrissebb adatai szerint a legnagyobb európai, amerikai és dél-koreai gyártó adózás előtti üzemi eredménye 115,2 milliárd dollár volt, vagyis megduplázódott 2021-ben.

Míg az autógyártók ezt a profitot arra használták fel, hogy mintegy 103 milliárd dollárral csökkentsék adósságaikat, addig a beszállítók esetében az adósságállomány mindössze körülbelül 2 milliárd dollárral csökkent, és továbbra is rekordmagasan áll – számolt be az AlixPartners pénzügyi tanácsadó. A cég arra is rámutatott, hogy a gyártók és beszállítók közötti profitdinamika az elmúlt években teljesen megfordult, köszönhetően az ellátási lánc nehézségeinek.

autógyártás
Kép: BMW

Mark Wakefield, az AlixPartners ügyvezető igazgatója elmondta, a gyártók majdnem háromszor annyival emelték az áraikat az elmúlt időszakban, mint amennyivel összességében a költségeik növekedtek. Ugyanakkor vannak olyan beszállítók, akiknél nem történt olyan szintű áremelés, amely megegyezne a költségeik emelkedésével.

Wakefield szerint a gyártók szabadon emelhetik az áraikat, a beszállítók esetében ez azonban nem ilyen egyszerű. Ez főként azoknak a szerződéseknek köszönhető, amelyek hosszabb időre fixálják a költségeket, és nehezen módosíthatók.

autógyártás
Kép: BMW

Paul Thomas, a Robert Bosch mobilitási megoldásokért felelős ügyvezető alelnöke egy júniusi médiaeseményen kifejtette, hogy a német cég egyeztetéseket folytat partnereivel, hogy a piacon tapasztalható költségnövekedéshez igazodva növelje árait.

A Robert Bosch megőrizte első helyét a beszállítók legfrissebb toplistáján. A vállalat 2021-ben világszerte 49,14 milliárd dollár értékben értékesített alkatrészeket az autógyártóknak.

A Bosch példáját követve a többi beszállító is tárgyalásokat folytat az autógyártókkal, hogy pénzügyi szempontból előnyösebb helyzetet teremtsenek.

top 10 globális alkatrészbeszállító 2021-ben - táblázat
Forrás: Automotive News Europe

Ugyanakkor a beszállítók többsége a jelenlegi nehézségek és kihívások ellenére pozitívan tekint a jövőbe. A Bosch például júniusban bejelentette, hogy 420 millió dollárt fektet be Észak-Amerikában, hogy átalakítsa alkatrészgyárait és felkészüljön az autóipar villanyosításra.

Nyitókép: Depositphotos