2019. november 03. | 10:15

Lehet, hogy az oxfordi székhelyű vállalatnak köszönhetően ilyenek lesznek a jövő szállító furgonjai?

Lassacskán megszokottá válnak a közutakon furikázó tisztán elektromos meghajtású járművek, de olyannyira, hogy már szinte teljesen beleolvadnak a közlekedés más résztvevői közé. Gondolj például a Peugeot-ra, a Renault-ra, a Citroënre vagy a Nissanra. Utóbbi gyártó hozta létre az igencsak elterjedt e-NV200 nevű elektromos furgont.

A járműről képeket ide kattintva találsz.

Számos előnyük van a villamoshajtással működő járműveknek, így értelemszerűen az ilyen jellegű kisteherautóknak is. Amellett, hogy modern, korszerű technológiát használnak, nyugodt lehet a lelked, hiszen alacsony károsanyag-kibocsátásuknak köszönhetően munka közben nem szennyezed a környezetet.

Vannak azonban olyan helyzetek, amelyekre nem terjed ki a fölény, ilyen például a belvárosi dugó esete. Hiába van vadonatúj, csodaszép, tisztán elektromos szolgálati autód, ha ugyanúgy nem tudsz vele haladni forgalomban, ahogy mások sem.

Nos, itt jön képbe ez az újítás. A furcsa járművet ugyanis pontosan azért találták fel, hogy többek között segítse a kiszállítóként dolgozó emberek munkáját. Az oxfordi székhelyű startup cég, az EAV egy biomechanikus, elektromos rásegítéssel működő, szuperkönnyű szállítójárműként ismerteti a találmányt. Hivatalosabban megfogalmazva tehát egy négykerekű kerékpárról van szó, amely viszonylag tágas csomagtér-kapacitással rendelkezik, meghajtását pedig egy elektromotor végzi.

Az EAVan 250W-os motorjával akár 96 km távolságot is képes lehet megtenni 24 km/h-s sebességgel haladva. A táv megtétele után hat óra alatt lehet teljesen feltölteni a járművet 13A-s töltővel, 240V-os aljzatról, vagy éppenséggel, ha nem áll rendelkezésre annyi idő, az akkumulátort ki lehet cserélni egy, már korábban feltöltött egységre.

A kerékpár teste különleges anyagokból áll, készítésekor szénszálat és kenderrostot is használtak, az elemek pedig dióolaj-alapú gyantával lettek egymáshoz illesztve. Nincs több kérdésem!

Az EAVanből többféle kivitelt is készítenek, tervben van például egy LWB verzió, aminek különlegessége a szerkezethez kapcsolt pótkocsi lenne.

Az érdekes újítás már jónéhány vállalat érdeklődését felkeltette, a DPD kézbesítő cég már leadta megrendeléseit, csakúgy, mint a dán, illetve svéd postai szolgáltatások.

Az EAV vállalat jelenleg közösségi finanszírozást folytat annak érdekében, hogy az EAVan megvalósulhasson és tovább lehessen vinni a projektet a jövő felé. Az oxfordi vállalat dolgozóinak fejében felmerült, hogy a későbbiekben platós teherautókkal, mentőautókkal, esetleg taxikkal bővítenék a kínálatot.

Egyelőre magam sem tudom eldönteni, hogy mi a véleményem a rendhagyó járműről, de alapvetően nem tartom rossz elgondolásnak. Viszont ahhoz, hogy közúti használatra alkalmas lehessen mindenképpen kellenének rá visszapillantó tükrök, illetve a skandináv országok esetében, akik már leadták előrendelésüket, vannak kétségeim. Nem biztos, hogy én például mínusz fokokban, fűtés nélkül egész nap vígan tudnék tekerni az utakon. Te hogy vagy ezzel? Szerinted maradjanak inkább az elektromos kisteherautóknál?