2020. március 22. | 10:00

A General Motors legújabb fejlesztése például úgy fest, mint egy szeletelésre váró kenyér.

Vajon fennáll annak kockázata, hogy az autógyártók milliárdokat fektetnek be a holnap önvezető autóiba, ezzel megismételve azt a hibát, amit évtizedekkel korábban az elektromos autóknál már elkövettek?

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

Az ilyesfajta autonóm járművek egységes, de vizuálisan korántsem kielégítő megjelenése olyan kritikákat kap, mint anno az elektromos autóké, amelyek végül a vártnál jóval alacsonyabb eladási számokat eredményeztek. Még a Waymo, a Google vezető nélküli autó projektje is elsőként egy alacsony, téglalap alakú minibusszal valósult meg.

Az egyik kiemelkedő iparági megfigyelő nemrégiben egy hírlevélben a következő dolgot jegyezte meg, udvariasan:

„Közösen döntöttünk az autonóm (AV) járművek kenyér formájú domináns tervezési nyelvét illetően”.

Nem csupán az esztétika a tét, annál többről van szó. Ezen gyártók legújabb fejlesztéseit bizony nem a kiskereskedelmi bemutatótermekbe szánják, így fennáll annak a hátránya, hogy a sofőrök, akik mindig is autonóm járművekről fantáziáltak, nem értesülnek bizonyos friss termékekről. A költségek fedezésének érdekében a többszemélyes személyszállító autonóm járműveknek is prémium árat kell felszámolniuk a tömegközlekedés más egyéb formáival szemben. Egyesek szerint sokkal népszerűbbek is tudnának lenni ezek a termékek, például, ha nem úgy festenének, mint egy városi kisbusz, hanem, mint mondjuk egy limuzin.

„Mégis ki az, aki ezeket a dobozokat igényli?” – hangzott el a kérdés Tony Posawatz, a GM egyik volt ügyvezetőjének szájából, aki korábban részt vett a Chevrolet Volt plug-in hibrid fejlesztésében és jelenleg mobilitási társaságokkal folytat tárgyalásokat. Hozzátette, hogy amennyiben olyan felhasználókról van szó, akik gazdag emberek, akkor ők bizonyára már hozzászoktak egy adott kényelemhez, megjelenéshez és teljesítményhez.

Ahány gyártó, annyiféle forgatókönyv

Nem minden gyártó készíti el ugyanazon forgatókönyv alapján saját önvezető járművét. A Mercedes-Benz például 2020. januárjában mutatta be F 015 elnevezésű autonóm járművét, mely teljes mértékben ellentmond a fent megfogalmazott formanyelvnek. 5 évvel ezelőtt volt szerencsém élőben is megtekinteni az F 015 koncepciót a Sanghaji Autószalonon. A vállalat nem úgy kalkulál, hogy világszenzáció lesz az autó és mindenki kapkodni fogja, nem ez a céljuk vele.

A Tesla a Model 3-at ezzel ellentétben viszont kifejezetten a nép számára fejlesztette ki. Elon Musk vezérigazgató továbbra is erőfeszítéseket tesz azért, hogy az ellentmondásos autopilot rendszert olyanná tegye az ügyfelek számára, amilyennek azt ő korábban megjósolta.

A napjainkban megjelenő autonóm járművek egyre inkább a kenyérszerű formaterven alapulnak, lásd a General Motors közelmúltban bemutatott Cruise LLC-jén, a Toyota e-Palette-n, amely előreláthatólag idén nyáron debütál majd a Tokiói Olimpián, de ott van még a Tata Motors alá tartozó Jaguar Land Rover legújabb terméke, a Project Vektor, ami várhatóan 2021-re túl lesz a teszteléseken.

A Zoox-nak nevezett startup cég egészen eddig csak koncepcióautókat mutatott be, amik formájukban nagyon hasonlóak a May Mobility járműveihez, melyek Michiganben és Rhode Island államban közlekednek.

„Ha szemeddel hunyorítasz kicsit, mindegyik szinte ugyanúgy néz ki” – mondta Reilly Brennan, a Trucks Venture Capital alapkezelője.

Dan Ammann, korábbi GM elnök úgy vélekedett az autonóm járművekről egy konferencián, hogy amennyiben a potenciális ügyfelek nem tartják elég vonzónak a gyártók termékeit és ajánlatait, az üzleti helyzet megromolhat és felmerülhet annak kockázata, hogy bizony a gyártók ezzel hibát követnek el.

„A mai átlagember számára továbbra is fennáll az a vélemény, hogy az önvezetést saját maguktól távolálló dolognak tartják, talán ez egy tudományos projekt. Iparági vezetőként kötelességünk ezt az emberek tudtára adni és kialakítani a társadalmi vonzódást az autonóm járművek felé” – tette hozzá Dan Ammann.

A hasonlóság emellett teret hagy egy felfutásnak, amely lehetővé teszi azt a mozzanatot, amelyet Elon Musk elért a Teslával az elektromos autók tekintetében: nevezetesen azt, hogy legyőzzék a már ismert játékosokat, vállalatokat olyan újítással, mint például az elektromos hajtás. Sok más villanyautókat gyártó vállalattal szemben Musk elismerést érdemel azért, mert el tudta érni, hogy az emberek másfajta autót akarjanak maguknak, mint egy szimpla benzines vagy dízel. Újfajta iparágat indított el ezzel, ami napjainkban odáig vezetett, hogy mások is igyekeznek csatlakozni és/vagy felzárkózni.

Az autonóm járművekkel is hasonló a helyzet, vajon egyszer az önvezető járművek is akkora népszerűségnek fognak örvendeni, mint maguk az elektromosak?