2020. március 22. | 18:00

De nem a rendelkezésre álló hellyel van elsősorban a baj, hanem azzal, hogy a mai autók egyszerűen túl nagyra nőttek.

Az autógyártók mintha sportot űznének abból, hogy ugyanazon modelljeik újabb generációit mindig a korábbinál nagyobbra készítik. De miért? Mert papíron az újnak kötelezően hosszabbnak vagy szélesebbnek kell lennie? Mert muszáj 10 literrel nagyobb csomagteret tervezni hozzá? Mert olyan nem lehet, hogy az új tengelytávja 2 mm-rel kisebb? Ha egy autó nem nőne az elődjéhez képest, akkor senki sem vásárolná meg?

Sajnos ez nagyon is a valóság és nekem ez az egész valami abnormális tendenciának tűnik. Ma egy új Opel Corsa nagyobb, mint egykor az Opel Astra. Az elmúlt 2-3 évtizedben minden típus minden márkánál ugrott egy kategóriát felfele, azaz nem ugrott, mert a kategória is nőtt, mert amelyek 20 éve az alsó-középkategória általános méretei voltak, azok ma a kisautóké. Csakhogy mindeközben az 50 éve épült garázsok nem nőttek nagyobbra és parkolóhelyek szabványos mérete sem változott egy fikarcnyit se.

A lakótelepi szabvány garázsokat már legalább 20 éve kinőtték az autók. Amikben anno a Trabantok aludtak, ma biciklik és mindenféle limlom lakik. Az átlagos autókkal persze behajtott tükörrel valahogy be lehet még parkolni, de az autóból való kiszállás már nem megy. Éppen ezért azok is kint hagyják az utcán az autóikat, amelyeket azért cipőkanállal be lehetne ügyeskedni a garázsba. A lakótelepi szabvány garázs minden családnál tárolóvá avanzsált mára.

De a szélesség csak az egyik probléma. Baj van a magassággal és a hosszal is. Tegye fel a kezét, akinek a garázsa végében nincsen beépített salgó polc! Még a 90-es évek csapott hátú autói úgy ahogy beférnek tőle, de a 2000-es években vásárolt autókkal már nem lehet kényelmesen beállni. A megoldás vagy a polc kiszerelése, vagy az autó marad a csillaggarázsban odakint. Természetesen ez utóbbi valósul meg jellemzően.

Ma már azonban a polc kiszerelése sem segít, ha az autó orra a falat is éri, akkor sem lehet becsukni a garázsajtót. Aki esetleg hosszúságban még el is férne a kocsijával, annak valószínűleg magas növésű városi crossovere van, a fő problémája (a korlátozott szélességen kívül persze) pedig a magassággal lesz. Az egy dolog, hogy a garázs fizikailag be tudja fogadni az autót, az ajtótartó mechanika azonban általában útba van. Így a Vitarák is kint maradnak az utcán.

A lakótelepeken vadászni kell a szabad parkolóhelyet esténként, mert minden utcai parkolóhely foglalt, a garázsok pedig üresek, mármint autók nincsenek bennük. Ki gondolta volna évtizedekkel ezelőtt, hogy Átlag Jánosnak is X5-ös BMW-je lesz és nem Skoda 1000MB méretű autója? Hibáztatni persze nem lehet a garázsokat tervező nagyapáinkat, nem ők tehetnek a mai ember megalomániájáról. Az ésszerűség pontosan azt diktálná, hogy egyre kisebb, egyre inkább környezetbarát autókkal közlekedünk, nem pont fordítva.

De nem csak a garázsokat nőtték ki az autók. A szabvány parkolóhelyekkel is sokan bajban vannak, főleg azok, akik hosszabb kombikkal és limuzinokkal vagy nagyobb szabadidő-autókkal közlekednek. A jelenleg hatályos szabályok értelmében a parkolóhelyek hosszúsága 5,5 méter, szélessége pedig 2,5 méter kell, legyen. Indokolt esetben ezek a dimenziók 5, illetve 2,3 méterre csökkenhetnek. Nagyon úgy néz ki, hogy mindenhol volt valami indok, mert csak a minimum méretet bocsájtják az autósok rendelkezésére.

A mélygarázsokban vagy a hipermarketek kültéri parkolóiban sajnos legtöbbször a minimum értékekkel találkozni. Míg 1990-ben az autók átlagos szélessége 168 centiméter volt, kutatások szerint és a trendeket elnézve ez az érték 2025-re akár 183 centi is lehet. Ugyan a 183 centiméter még messze nem 230, tehát van még közel 25-25 cm az autó mellett, amihez hozzáadódik a mellettünk parkoló autó 25 centije és máris van egy félméteres helyünk a ki- és beszálláshoz.

De csak akkor, ha a másik autós is pontosan a parkolóhely közepén állt meg. Valljuk be, ez nem mindenkinek megy vagy eleve átlógott egy harmadik autós, amikor ő parkolt. Ki tudja, az eredmény ugyanaz: nehéz használható parkolót találni, tízből kétszer inkább keresel egy másik szabad helyet, mert még ha be is férsz, a kiszállással már bajok lesznek. A megoldás a nagyobb parkolóhelyek lennének, de akkor meg ugyanazon a területen kevesebb autóst tudnának elhelyezni vagy kevesebb autóstól tudnának parkolási díjat beszedni. Így marad a pontos és szabályszerű parkolás minden vezető részéről.