Elterjedhet az átlagsebesség-mérés Magyarországon?

Kiss Márton újságíró
Közzétéve:
2020-08-11, 11:37

Idehaza a pontszerű sebességmérés terjedt el, ezt válthatja le az átlagsebesség-mérés.

Magyarországon is megérett a helyzet arra, hogy a pontszerű sebességmérést felváltsa az átlagsebesség mérése, erről Sándor Zsolt közlekedésmérnök beszélt az InfoRádiónak. A szakember hozzátette, hogy bizonyos jogszabályok már lehetővé is tennék az átlagsebesség-mérés bevezetését.

Idehaza a pontszerű sebességmérés terjedt el, ez az a hagyományos megoldás, amikor az ellenőrzést végrehajtó hatóság valamilyen berendezéssel kiáll, és az éppen aktuálisan arra haladó járművek sebességét megméri, magyarázta Sándor Zsolt, aki azt is elmondta, hogy ezzel a megoldással kapcsolatban számos negatív kritika hangzott már el.

VÉDA-kapu az 56-os számú főút szekszárdi szakaszán
Fotó: Kadarka.net

Az átlagsebesség-méréshez társítható alapelv roppant egyszerű, az eljárás két pont között a belépési és kilépési időpont különbsége alapján számítja, hogy valaki az adott távolságot mekkora sebességgel tette meg. A hatóság pedig ennek alapján tudja kiszabni a megfelelő szankciót a gyorshajtó részére.

Lássunk egy elméleti példát:

Ha egy személygépkocsi vagy bármilyen más jármű (ami képes erre) az autópályán gyorsabban teszi meg az utat két sebességmérő kamera között, mint ahogyan az 130 kilométer/órával lehetséges lenne, akkor a sofőr minden bizonnyal gyorshajtást követett el, ezért jár neki a büntetés.

A rendszer elviekben persze kijátszható, elméleti síkon ugyanis megtehetné valaki, hogy - tudva a kamerák helyét és azt, hogy mennyi ideje van megtenni az adott útszakaszt - száguldozik egy kicsit, majd ezt ellensúlyozva lelassít és elcammog a külső sávban, de ez a forgatókönyv finoman szólva sem életszerű.

Sebességmérő kamera
Fotó: MTI/Balázs Attila

Ennek az új típusú megoldásnak a társadalmi elfogadottsága sokkal nagyobb, hiszen ez nem egy pillanatnyi esetleges kihágást büntet, hanem egy tartósan, 5-10-20-30 percen keresztül elkövetett, szabálytalan cselekvést, jelentette ki Sándor Zsolt.

„Ha 60 km/órás forgalomcsillapítást alkalmaz a közútkezelő, akkor a vezetők 5-10 százaléka tartja be ezt, 80-as és 100-as korlátozásnál 10-20 százalék ez az arány” – tette hozzá a statisztikákra támaszkodó mérnök.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
Bekeményít a rendőrség, jönnek a rejtett traffipaxok!
2018. szeptember 07.
Nagyon úgy tűnik, hogy a magyar rendőrségi vezetésnél elszakadt a cérna, és megelégelték, hogy nem bírnak a renitens gyorshajtókkal. Ezért aztán bekeményítenek!

További hírek