2021. augusztus 17. | 14:39

A belső égésű motorok gyártásával foglalkozó szakemberek feleslegessé válhatnak.

Egyre növekvő tempóban zajlik az alternatív meghajtású járművek fejlesztése. Az elektromos átállás következtében a belső égésű motorok, valamint az azokat gyártó szakemberek is feleslegessé válhatnak az autóiparban.

Japán meghatározó pénzügyi publikációja, a Nikkei Asia információi szerint Honda Motors idén nyáron bejelentette, hogy az elektromos jövő iránti elkötelezettség jegyében 2025-től leállítja a belső égésű hajtóegységeket gyártó üzemét. A döntés következtében körülbelül 900 embert kell majd átcsoportosítani.

A japán autógyártó a létszámcsökkentés jegyében már 2021 tavaszán megkezdte az 55 év feletti munkavállalók korai nyugdíjazását. Mibe Tosihiro globális vezérigazgató idén áprilisban bejelentette, hogy 2040-től kizárólag zéró károsanyag-kibocsátású járműveket terveznek értékesíteni.

Az autóipari szakértők szerint a belső égésű motorhoz képest fele annyi alkatrész kell egy elektromos hajtóegység felépítéséhez, ez az egyszerű tény pedig a teljes jövőképre hatással lehet. Az elektromos motorok egyszerűbb kialakítása lehetőséget teremthet a dizájn és szoftverfejlesztés területén erős vállalatok számára, akik a tényleges termelést alvállalkozók segítségével is megoldhatják.

A Nikkei Asia beszámolója alapján az elektromos átállásban élenjáró Németországban hamarosan komoly leépítésekre kényszerülhetnek az autóipari vállalatok. A müncheni székhelyű Ifo gazdasági elemző intézet kutatása szerint akár 215 ezer munkahelyet is érinthetnek a változások. 2019-ben több, mint 600 ezren végeztek a belső égésű motorok előállításához kapcsolódó munkát – ez a teljes munkaerő 40 százalékát jelenti.

Az autóipari vállalatok kihívásai mellett érdemes megjegyezni, hogy a háztartások költségvetése is módosulhat az elektromos átállás vonatkozásában. Az akkumulátorok előállításához használt nyersanyagok ára az egekbe szökött, ennek következtében pedig a fogyasztási cikkekért is többet fizethetünk majd a jövőben. Ezek alapján mindenki döntse el maga, jót tesz-e a bolygónknak és társadalmunknak, ha „tisztábbá” válik a közlekedés.