1984-ben a Peugeot 205 GTi igen magasra helyezte a lécet az élvezetes, megfizethető hothatchek kategóriájában. Az 1987-től gyártott Peugeot 309 GTi a 205-ös nyújtott padlólemezére épült, ami egyenletesebb tömegelosztással, valamint kiszámíthatóbb irányíthatósággal ruházta fel. A családba jóval később, 1996-ban érkezett meg a Peugeot 106 GTi, amely a nagy elődhöz hasonlóan hajlamos volt a túlkormányzottságra. Az 1997-es Peugeot 306 GTI a gyár motorsport-részlege által fejlesztett, hatfokozatú kézi sebességváltóval, lelkesen pörgő motorral ejtett bámulatba sokakat. A 206 GTi esetében a motor teljesítményét 2003-ban 180 lóerőre emelték, majd a turbómotoros Peugeot 207 GTi (2007) után úgy gondolták, maradnak az eredeti tervnél: az első generációs Peugeot 208 GTi (2013) másfél mázsával könnyebb lett közvetlen elődjénél.

208 GTi

2020-ban pedig ott tartunk, hogy nem végleges tervek szerint a GTi típusjelzést az új generációs Peugeot 208-as viheti tovább, méghozzá a tisztán elektromos, e-208-as. Minderről Jean-Philippe Imparato, a Peugeot vezérigazgatója nyilatkozott a brit Autocar magazinnak, árnyalva azokat az értesüléseket, amelyek szerint a márka ambiciózus környezetvédelmi programjában nincs helye a sportos tradícióknak.

„A motorsportnak mint műfajnak csak akkor van jövője, ha elektromos. A villamosított utcai autók mellett hiteltelen és értelmetlen volna egy belső égésű motorral hajtott sportautó” – nyilatkozta még korábban, a PSE (Peugeot Sport Engineered) sporthibrid gyártásba vételéről szóló bejelentésekor a cégvezető.

Ugyanakkor azt sem rejtette véka alá, hogy

„a PSE nem azonos, nem is lehet azonos a GTi-vel, mivel nem ugyanazt a felhasználói élményt nyújtják. A PSE teljes mértékben újraértelmezi a teljesítmény, a menetdinamika fogalmát.”

Peugeot 208

Persze, az elektromos sportautók hallatán sokak a fejüket fogják, részben érzelmi okokból, részben a tapasztalás teljes hiánya miatt ódzkodnak a sportos villanyautóktól, amiknek azonnal érkező forgatónyomatéka bizony tud izgalmas lenni akár versenypályán is. Idővel csökkenni fog az ellenállás, hiszen a legmodernebb hipersportautók is villanymotorral vannak megtámogatva és egyre többen látják be, hogy az elektromobilitás terjedése elkerülhetetlen lesz, városban gyakorlatilag nincs jobb megoldás egy villanyautónál.