2019. március 29. | 07:11

A Hyundai érintőképernyőkkel helyettesítené a kormányon lévő gombokat, vajon jó ötlet ez?

Társszerző: Hajdu Balázs

A Hyundai azt teszteli, hogy érintőképernyőkkel helyettesíthetők-e a multifunkciós kormányon lévő gombok. Elsőre radikális megoldásnak tűnik, ám mivel számos egyéb eszköz már rég érintőképernyősre váltott, például a telefonok, tabletek, de az autókban is megjelentek már az érintőképernyős eszközök, így ez egy logikus fejlesztés lehet. Elképzelhető, hogy búcsút kell inteni a kormányon lévő fizikai gomboknak is a jövőben.

Hogyan működik ez az innovatív kormány?

Az ötlet elég egyszerű: az érintőképernyők virtuális gombjai pontosan ugyanazokat a funkciókat töltik be, mint a kormányon lévő valódi gombok. Kezdeményezhetsz és fogadhatsz hívásokat, állíthatod a hangerőt, valamint akár egy érintéssel használhatod a menüben lévő többi funkciót is.

Működőképes lehet a megoldás?

Legtöbb esetben igen. A gombokat nagyon világosan jelölik, könnyű azokat megtalálni. A panelek alatt úgynevezett piezoelektromos motorok találhatóak, melyek képesek megerősítő visszajelzést küldeni, ha sikerült megnyomnod a megfelelő gombot. Ezenfelül, a gombok elrendezését is be tudod állítani. Ha a hangerőszabályzóra nincs szükséged, akkor azokat lehet navigációs, vagy mobil funkciókkal helyettesíteni.

Könnyű használni ezeket a gombokat?

Többnyire igen. Eleinte biztosan nehéz lesz megszokni a két hatalmas kijelzőt. Arra kell vigyáznod, hogy ne terelje el a figyelmedet az útról. És arra, hogy ne várj tőle többet, mint amennyit valójában tud. A funkciók elég egyszerűek, és hasznosak. A szerkezet viszont nem tudja ugyanazt, mint egy okostelefon.

Lehet-e rosszul használni az érintőképernyőt?

Igen, ha azt várod tőle, amit egy okostelefon, egy okostelevízió, vagy egy iPad tud. Vigyáznod kell, nehogy véletlenül megérintsd a képernyőd vezetés közben, mert akaratlanul is aktiválhatsz valami olyan beállítást, ami egyáltalán nem állt szándékodban.

Elterelheti-e a figyelmet a vezetésről?

Meg kell szokni, az egyszer biztos. A Hyundai egy szimulátoron keresztül vizsgálta a jelenséget. A kísérletben résztvevők szemére kamerákat erősítettek, és megkérték őket, hogy különböző beállításokat próbáljanak ki az autó álló és mozgó helyzetében egyaránt. A koreai gyártó szerint pozitív volt a felhasználói visszajelzés. A felmérés eredményei szerint az emberek nagyon alacsony mértékben néztek rá a kormányra.

Kicsit furcsán néz ki, ugye?

Talán. Kicsit olyan, mintha a Hyundai két, kifejezetten időseknek vagy gyengén látóknak tervezett telefonkészüléket erősített volna a kormányra. Egyelőre csak egy prototípusról van szó. Ha ez a technológia valaha gyártásba kerül, akkor valószínűleg csökkentenek a jelenleg gigantikus méretű kijelzőkön.

Van-e esély arra, hogy ez sorozatgyártásba kerüljön?

Esetleg, de nem mostanában, mivel rengeteg előkészítő háttérmunkára van még szükség. A szimulátoros tesztelés már zajlik, a Hyundai mindenesetre megfelelően komolyan veszi a projektet, hiszen jelentős mértékű időt és energiát fektettek a technológia kifejlesztésébe.

Milyen más technológián dolgozik még a Hyundai?

Ugyanabban a tesztautóban a feltűnt egy 3D műszerfal, ami két, egymástól pár milliméterre lévő képernyőből áll, melyek sztereó képet mutatnak. Annyira jól néz ki, ezt akár el is tudnám képzelni minden autóban. Csak így tovább, Hyundai!