2023. március 24. | 10:43

Új szabályozás lép életbe azzal kapcsolatban, hogy egy út felújítása vagy újjáépítése után milyen előírásoknak kell megfelelnie a járdának.

Nemrég életbe lépett a legújabb szabályozás, ami szerint már nem csak nagyjából kell követni, de szigorúan be kell tartani bizonyos szabályokat járdaépítés esetén. Útfelújítások és újjáépítések során most már kötött méretek vannak a járdát és a hozzá tartozó biztonsági sávot illetően.

Ez köszönhető annak, hogy a korábban érvényben lévő e-UT 03.07.23:2009 jelzésű útügyi előírás, ami az önkormányzati fenntartású utakra szól, csak egy sor ajánlás. Helyette viszont március 15-től életbe lépett az új e-UT 03.07.25:2022 jelzésű útügyi szabályozás, mely már konkrét előírásokat és azok szigorú betartását szabja meg.

Eszerint innentől minden frissen épülő vagy felújított járdának akadálymentesnek kell lennie. Tehát olyannak, amin a mozgáskorlátozottak is biztonságosan és zökkenőmentesen tudnak közlekedni.

Emellett a járda méretének tervezésekor nem csak a jelenkori gyalogosforgalom kell legyen a mérvadó. Számolni kell a jövőben tervezett esetleg magasabb gyalogosforgalom lehetőségével is, amikor a járda méretét tervezik.

A harmadik kitétel, hogy a frissen épített vagy felújított járdákat álló vagy mozgó gépjármű ne vegye igénybe. Olyan eseteket kerülnének itt el, amikor a járdára úgy parkolnak fel, hogy a gyalogos alig fér el, esetleg úgy kerülik a másik autóst, hogy egy kerékkel felhajtanak a járdára.

A pontos méretek kapcsán az 1,5 méter egy kiemeleten fontos számadat, mert innentől minden járdának nettó ekkorának kell lennie. Emellett pedig biztonsági sávokat úgy kell kialakítani, hogy ezen a másfél méteren túl helyezkedjenek el.

Ezek a sávok kirakatok előtt egy méteresek kell legyenek, de merőlegesen parkoló autók és kitelepülések mellett elég 0,75 méter is. Az új szabályozás fél métert ír elő legmagasabb megengedett 50 km/óra forgalmú út mellett, továbbá fal, kerítés vagy korlát mellett.

A parkolásgátló oszlopok és legfeljebb 1,1 méteres kerítés mellett elegendő 0,25 méter biztonsági sáv is, viszont párhuzamosan parkoló autók mellett megint fél méter kell. A jövőben ezekre a számokra kell odafigyelni, ha bármilyen járdát vagy arra és amellé bármilyen tereptárgyat építenek.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat